ΔΕΤΟΡΑΚΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με ποια κριτήρια επιλέγουν ηλεκτρονικά καταστήματα οι καταναλωτές

BOX CAFE
BBQ Stories


DROP Cafe Palermo TECH HUB

Karnagians ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ Kosa

Οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερα στις online αγορές, με την πανδημία να έχει ενισχύσει, όπως είναι λογικό, αυτή τη συνήθεια. Ήδη από το α’ τρίμηνο του 2021, το 60% των Ελλήνων έκανε αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, με την αύξηση να αγγίζει το 22% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Όσον αφορά τα κριτήρια επιλογής e-shop, η τελική τιμή του προϊόντος είναι ο καθοριστικός παράγοντας, βάσει του οποίου οι καταναλωτές επιλέγουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα έναντι κάποιου άλλου. Η διαφορά, μάλιστα, είναι συντριπτική έναντι όλων των υπόλοιπων κριτηρίων, με 1 στους 3 καταναλωτές να τον επικαλούνται ως τον κύριο λόγο τους για μια e-αγορά. Επιπλέον, το 65% τον αναφέρει στα top 5 σημαντικότερα κριτήρια.

“ΧΡΥΣΟΣ

Τα κριτήρια για ηλεκτρονικές αγορές

Στο μεταξύ, σχεδόν 1 στους 2 αγοραστές τοποθετεί μέσα στα πρώτα 5 σημαντικότερα κριτήρια επιλογής e-shop τα δωρεάν μεταφορικά και την άμεση διαθεσιμότητα του προϊόντος. Με μικρή διαφορά ακολουθεί η ασφάλεια της πλατφόρμας του e-shop (2o μεγαλύτερο ποσοστό top κριτήριου μετά την τελική τιμή με 12%, 4ο κατά σειρά σημαντικότητας σε επίπεδο top-5).

Τα θετικά σχόλια και οι αξιολογήσεις από τρίτους παίζουν και αυτά έναν ρόλο, καθώς ισοψηφούν με την εμπειρία των αγορών, ενώ ο χρόνος αποστολής του προϊόντος συνιστά και αυτός αξιοσημείωτο λόγο αγοράς.

“IN_AND_OUT

Μικρότερη σημασία έχουν η δυνατότητα χρήσης κάρτας και η μεγάλη ποικιλία, η δυνατότητα δωρεάν επιστροφής και αντικατάστασης, η ευκολία χρήσης του e-shop, η επωνυμία του ηλεκτρονικού καταστήματος, η ταχύτητά του και η ύπαρξη και φυσικού καταστήματος. Η δυνατότητα παράδοσης αυθημερόν με επιπλέον κόστος αποτελεί κριτήριο για τον μικρότερο αριθμό των ερωτηθέντων.

Κόστος μεταφορικών

Φως στις online συνήθειες αγορών «ρίχνει» η νέα ποσοτική έρευνα της Plushost σε συνεργασία με τη Focus Bari, η οποία μελετά τη σχέση των καταναλωτών με το e-commerce πριν, κατά και μετά τα περιοριστικά μέτρα σε 24 διαφορετικούς κλάδους της αγοράς. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, το κόστος των μεταφορικών είναι παράγοντας στον οποίο δίνουν μεγάλη έμφαση οι online shoppers στην Ελλάδα.

Mechanical Solutions

Οι καταναλωτές προσπαθούν να αποφύγουν το κόστος μεταφορικών, συμπληρώνοντας το ποσό της ελάχιστης παραγγελίας (κάτι που θεωρούν δεδομένο ότι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα πρέπει να προσφέρουν από ένα επίπεδο αξίας αγορών και άνω). Εναλλακτικά, επιλέγουν καταστήματα που προσφέρουν δωρεάν μεταφορικά ανεξαρτήτως ύψους παραγγελίας, ακόμη κι αν χρειαστεί να περιμένουν μερικές ημέρες παραπάνω (ειδικότερα οι γυναίκες και οι καταναλωτές 35-54 ετών).

Συνολικά, πάντως, το 45% των καταναλωτών απαντά ότι δεν θα επέλεγε κατάστημα που δεν τηρεί τους χρόνους παράδοσης. Οι άνδρες και οι μεγαλύτερες ηλικίες 55+ είναι πιο αυστηροί με τα e-shops ως προς την τήρηση των χρόνων αποστολής της παραγγελίας τους. Το 75% θεωρεί ότι σε παραγγελίες μεγάλης αξίας, τα μεταφορικά πρέπει να είναι δωρεάν ανεξαρτήτως του όγκου/βάρους της παραγγελίας.

Οι βασικότεροι λόγοι πραγματοποίησης online αγορών αντί της επίσκεψης στο φυσικό κατάστημα είναι για περίπου 3 στους 4 e-shoppers: ο χρόνος, η άνεση, οι καλύτερες τιμές. To omni-channel είναι μια απαίτηση της εποχής κι αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι οι καταναλωτές στην πλειονότητά τους επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα να επιστρέφουν την online παραγγελία τους στο φυσικό κατάστημα και να ελέγχουν ηλεκτρονικά τη διαθεσιμότητα των φυσικών καταστημάτων.

Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές εκτιμούν ότι οι ηλεκτρονικές αγορές δίνουν τη δυνατότητα σύγκρισης πολλών διαφορετικών καταστημάτων για το ίδιο προϊόν και αυτό είναι κάτι που εκμεταλλεύονται στο έπακρο. Οι νεαρότεροι καταναλωτές 16-34 ετών είναι πιο πιθανό να εγγραφούν και να κάνουν λογαριασμό σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για να πραγματοποιήσουν μια αγορά.

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι online αγορές είναι πιο διαδεδομένες από ποτέ, 1 στους 2 καταναλωτές θεωρεί ότι στα φυσικά καταστήματα θα ενημερωθεί καλύτερα για το προϊόν απ’ ό,τι στο online κατάστημα.

Ενδιαφέρον έχουν και τα ευρήματα για τον τρόπο πληρωμής, με την «αντικαταβολή» να παραμένει ο «βασιλιάς» των μεθόδων πληρωμής: 63% πριν από την πανδημία, 56% στην καραντίνα, 57% στο σύστημα click in shop και 59% σήμερα.

Στο μεταξύ, η χρήση χρεωστικής κάρτας ήταν διαδεδομένη ήδη πριν από την έναρξη της πανδημίας, ωστόσο κατά την περίοδο της πανδημίας η πληρωμή με κάρτα εντάχθηκε πιο δυναμικά στη ζωή των καταναλωτών που έως τότε προτιμούσε την αντικαταβολή.

Από πού αγοράζουν online

Η έρευνα διαπιστώνει ότι ανάλογα με την κατηγορία του προϊόντος, διαφοροποιείται και το είδος καταστήματος, από το οποίο πραγματοποιούν οι καταναλωτές τις ηλεκτρονικές τους αγορές. Στο σύνολο των online αγορών προηγούνται οι παραγγελίες από Skroutz/Best Price με ποσοστό 28%, ενώ ακολουθούν (27%) οι επώνυμες αλυσίδες με e-shop και φυσικά καταστήματα, που προσφέρουν πολλά διαφορετικά brands.

Στους άνδρες κυριαρχούν οι αγορές από Skroutz/BestPrice, καθώς το 30% δηλώνει ότι «προτιμά να αγοράζει από τις μεγάλες πλατφόρμες», ενώ στις γυναίκες προηγούνται με 29% οι επώνυμες αλυσίδες με e-shop και φυσικά καταστήματα, που προσφέρουν πολλά διαφορετικά brands.

Οι κάτοικοι της περιφέρειας ψωνίζουν από Skroutz/BestPrice σε μεγαλύτερο βαθμό, έναντι των κατοίκων της Αττικής, που δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στις επώνυμες αλυσίδες.


- Ακολουθήστε το cna.gr στο Google News για όλες τις τελευταίες εξελίξεις.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram


Οροι ανάγνωσης

Yiannis Jewellery

Σχετικά άρθρα

Back to top button