Οικονομία και Κοινωνία

Ιμια 1996 (του Μάνου Κοκκινέλη)

Με αφορμή την τουρκική προκλητικότητα, το παρακάτω άρθρο εξιστορεί τα γεγονότα της κρίσης των Ιμίων του Ιανουαρίου 1996 όπως τα έζησαν οι πρωταγωνιστές. Επιπλέον, παραθέτονται οι δηλώσεις της τότε πολιτικής ηγεσίας και αναλύονται οι αποφάσεις τους.

Ιμια 1996 (του Μάνου Κοκκινέλη) 2

Εκείνη την περίοδο είχαν πραγματοποιηθεί εσωκομματικές εκλογές του ΠΑΣΟΚ, με τον Κώστα Σημίτη να εκλέγεται πρόεδρος του κόμματος στις 18/1/1996 με αντιπάλους τον Άκη Τσοχατζόπουλο και τον Γεράσιμο Αρσένη. Ο Ανδρέας Παπανδρέου ταλαιπωρούνταν από προβλήματα υγείας και ήταν στο νοσοκομείο. Παρακάτω αναφέρονται ορισμένα από τα στελέχη που πλαισίωσαν την κυβέρνηση του 1996.

Πολιτική Ηγεσία
Πρωθυπουργός: Κώστας Σημίτης
Υπουργός Εξωτερικών: Θεόδωρος Πάγκαλος
Υπουργός Εθνικής Άμυνας: Γεράσιμος Αρσένης
Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας: Νίκος Κουρής
Εκπρόσωπος Τύπου: Δημήτρης Ρέππας
Υπουργός Εθνικής Οικονομίας: Γιάννος Παπαντωνίου
Υπουργός Δικαιοσύνης: Ευάγγελος Βενιζέλος
Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων: Γιώργος Παπανδρέου
Υπουργός Εσωτερικών: Άκης Τσοχατζόπουλος

Στην αντίπερα όχθη πρωθυπουργός της Τουρκίας η Τανσού Τσιλέρ, με μεταδιδακτορικές σπουδές στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο του Γέιλ. Έγινε υπουργός οικονομικών στην κυβέρνηση συνασπισμού υπό τον Σουλεϊμάν Ντεμιρέλ. Το 1993 ορκίζεται πρωθυπουργός σε κυβέρνηση συνεργασίας, η οποία κατέρρευσε με την αποχώρηση του ρεπουμπλικανικού κόμματος το 1996. Τότε ήταν που προσπάθησε ελέω της κρίσης των Ιμίων να ενισχύσει την εικόνα της.

Ιμια 1996 (του Μάνου Κοκκινέλη) 3

Η κρίση ξεκινά το καλοκαίρι του 1995 όταν το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας υλοποιεί σχέδιο εποικισμού των ακατοίκητων νησιών. Αυτό που κάνουν είναι να υψώνουν Ελληνικές Σημαίες. Αυτή η κίνηση προβληματίζει την Τουρκία και το σχέδιο ματαιώνεται. Εφημερίδα της εποχής αναφέρει στην πρώτη σελίδα του εξώφυλλου: «Ματαιώθηκε η οικολογική απόβαση στα Ίμια.» Στις 02/11/95 μαγνητοσκοπείται η τοποθέτηση Ελληνικής Σημαίας στο Φαρμακονήσι. (Βασιλόπουλος, Μηχανή του Χρόνου).

Η αφορμή δίνεται στις 25 Δεκεμβρίου 1995 όταν στην ανατολική Ίμια προσαράζει εμπορικό πλοίο τουρκικών συμφερόντων. Ο καπετάνιος του «Figen Akat» αρνείται την Ελληνική βοήθεια με πρόσχημα ότι το πλοίο βρίσκεται σε τουρκικό θαλάσσιο χώρο. Στις 26 Δεκεμβρίου ενημερώνεται το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας και μέσω της πρεσβείας ανακοινώνεται στην Τουρκία ότι το πλοίο θα ρυμουλκηθεί μόνο με Ελληνική βοήθεια. Μία ημέρα μετά, το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας αμφισβητεί την Ελληνική κυριαρχία, υποστηρίζοντας ότι ανεξαρτήτως τι θα γίνει με το πλοίο, υπάρχει θέμα με τα Ίμια. Στις 28 Δεκεμβρίου το εμπορικό πλοίο τουρκικών συμφερόντων αποκολλάται από 2 Ελληνικά ρυμουλκά.

Ο πλοιοκτήτης Ερίμ Ακάτ δηλώνει σε συνέντευξή του το 2001 στην εκπομπή «Οι φάκελοι»: «Το ατσάλινο σύρμα του ελληνικού ρυμουλκού σκάλωσε στην άκρη του πλοίου. Το πλήρωμα προσπάθησε να το κόψει με οξυγόνο και το πλοίο έμεινε ελεύθερο. Τότε υπήρξε το ενδεχόμενο της επιστροφής μας στα τουρκικά χωρικά ύδατα που βρίσκονταν σε απόσταση 5 λεπτών.» Την ίδια ημέρα και ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά, πέφτει πλησίον της Λέσβου τουρκικό αεροσκάφος. Ο πιλότος διασώζεται από τους Έλληνες.

Ακολουθεί διπλωματικό παιχνίδι ρηματικών διακοινώσεων. Στις 29/12/95 οι Τούρκοι δηλώνουν ευθαρσώς ότι τα Ίμια τους ανήκουν! Η Ελλάδα απαντά με καθυστέρηση 11 ημερών, και συγκεκριμένα στις 9 Ιανουαρίου 1996, απορρίπτοντας τον ισχυρισμό της Τουρκίας.

Η στάση της ελληνικής πλευράς παρουσιάζει ομοιότητες με το 2018, αφού όπως τότε έτσι και τώρα, υιοθετεί μία παθητική στάση που δίνει το περιθώριο στον εχθρό να προχωρήσει περαιτέρω τα σχέδιά του. Η καθυστέρηση αποτυπώνει ενδεχομένως τον πανικό ή ακόμη και την αποσιώπηση του γεγονότος θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να το απαξιώσει. Σημαντικό ρόλο στην ένταση του 1996 έπαιξαν και τα Μ.Μ.Ε.

Στις 24 Ιανουαρίου 1996 ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός στην Ελλάδα προβάλει το περιστατικό και την ανταλλαγή εγγράφων. Την ίδια στιγμή, τα τουρκικά Μ.Μ.Ε. ανακοινώνουν ότι η Τουρκία χαρτογραφεί το Αιγαίο και θα καλέσει την Ελλάδα σε διαπραγμάτευση.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και τώρα με τις δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού Εξωτερικών ότι τα σύνορα στο Αιγαίο δεν έχουν καθοριστεί. Σε αυτό το σημείο είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί ότι τα Ίμια ανήκουν στην Ελλάδα, στοιχείο που απορρέει από τη Συνθήκη της Άγκυρας του 1932 ανάμεσα στην Ιταλία και την Τουρκία, όπως επίσης και από τη συνθήκη των Παρισίων του 1947.

Η αντιπαράθεση ανάμεσα στις δύο πλευρές συνεχίζεται. Στις 26 Ιανουαρίου 1996 ο Δήμαρχος Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, ο διοικητής του αστυνομικού τμήματος Καλύμνου και δύο ναυτικοί μεταβαίνουν στην ανατολική Ίμια. Υψώνουν την Ελληνική Σημαία. Σε συνέντευξή του στην εκπομπή «Μηχανή του Χρόνου» ο Θεόδωρος Πάγκαλος χαρακτηρίζει τις ενέργειες του τότε Δημάρχου Καλύμνου ως προβοκατόρικες και εγκληματικές: «Πήγαν όλοι μαζί για να κάνουν μία, όπως πιστεύανε, άκοπη επίδειξη εθνικοφροσύνης και πατριωτισμού. Η σημαία για τους Τούρκους είναι… όπως ξέρετε οι σημαίες προκαλούν φετιχισμό. Όσο πιο καθυστερημένος είναι ένας λαός, τόσο πιο μεγάλος είναι ο φετιχισμός της σημαίας.» Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι δηλώσεις του τότε διπλωματικού συμβούλου της Τσιλέρ, Γιαλίμ Εράλπ: «Θεωρήθηκε ως άλλη μία ελληνική επίθεση με στόχο την ολοκλήρωση της ελληνικής επικράτησης στο Αιγαίο. Η Χουριέτ ως μία από τις κορυφαίες εφημερίδες κατάλαβε ότι αυτό που έγινε ήταν μια απειλή στην εθνική ακεραιότητα της Τουρκίας.»

Την επομένη, δημοσιογράφοι της εφημερίδας Χουριέτ αποβιβάζονται με ελικόπτερο στην ανατολική Ίμια, υποστέλλουν την Ελληνική Σημαία και τοποθετούν την τουρκική. Ο Τζεσούρ Σερτ ήταν ο δημοσιογράφος της Χουριέτ που μαζί με τη βοήθεια άλλων δύο κατέβασαν την Ελληνική Σημαία. «Όταν πλησιάσαμε στο έδαφος είδαμε ότι η σημαία ήταν Ελληνική. Ήταν ανεβασμένη σε έναν ιστό. Δίπλα τους ένας δεύτερος ιστός. Το αίμα μας σταμάτησε να κυλά. Του είπαμε να κατέβει οπωσδήποτε.» Ο ανταποκριτής της εφημερίδας Σαμπάχ, Μπερμπεράκης Στέλιος αναφέρει ότι η τοποθέτηση της τουρκικής σημαίας από τη Χουριέτ έγινε για λόγους θεαματικότητας. Ωστόσο, λίγα χρόνια μετά (2001) ο Τζεσούρ Σερτ διηγείται σε συνέντευξη στον Στρατή Μπαλάσκα ότι μέχρι και τότε αναρωτιόταν γιατί πήραν την Ελληνική Σημαία και έβαλαν την τουρκική. Δεν πήρε εντολές από κανέναν. Ούτε από το κράτος, ούτε από τον στρατό, ούτε από την εφημερίδα.

Στις 28/1/1996 και στις 8:10 το πρωί, το ελληνικό περιπολικό Αντωνίου εντοπίζει την τουρκική σημαία. Η είδηση φθάνει στην Αθήνα άμεσα και οι δημοσιογράφοι ρωτούν τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Κουρή για να επιβεβαιώσουν το γεγονός. «Ορθών», απαντά ο υπουργός. Η εντολή του Γεράσιμου Αρσένη είναι να κατέβει η τουρκική σημαία. Ωστόσο, η τοποθέτηση της Ελληνικής Σημαίας για δεύτερη φορά δεν γίνεται με πρωτοβουλία του Υπουργείου.

Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας ξεκινά μια σειρά ναυτικών επεισοδίων με τους Τούρκους στην περιοχή των Ιμίων. Η σοβαρότητα της κατάστασης γίνεται αντιληπτή, όταν ένας στρατηγός ξεχνά το ντοσιέ των επιχειρησιακών σχεδίων μπροστά στους δημοσιογράφους. Ένας από αυτούς ανοίγει τον απόρρητο φάκελο και βλέπει το σήμα με την πολεμική διάταξη των ελληνικών δυνάμεων κατά μήκος του Ανατολικού Αιγαίου.

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Γεράσιμος Αρσένης δηλώνει: «Δεν αυξάνουμε την παρουσία μας στην περιοχή, παρά μόνο όταν αυξάνεται η παρουσία η πολεμική από την άλλη μεριά». Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Ρέππας συμπληρώνει: «Δεν δεχόμαστε καμία αμφισβήτηση στα κυριαρχικά δικαιώματά μας».

Η Τουρκία συνεχίζει να έχει παρουσία με εποπτικά σκάφη. Κατόπιν, τουρκικό ελικόπτερο παραβιάζει τον Ελληνικό εναέριο χώρο και φωτογραφίζει την περιοχή σε στιγμή που τοποθετείται χρονικά κατά το μεσημέρι. Το ελικόπτερο συνοδεύεται από 2 τουρκικά μαχητικά. Το επόμενο διάστημα ενισχύει την παρουσία της με 2 φρεγάτες και 3 πυραυλακάτους. Από την Ελληνική δύναμη έχουν καταπλεύσει το αντιτορπυλικό Θεμιστοκλής, η φρεγάτα Ναυαρίνος, 3 πυραυλάκατοι, μια κανονιοφόρος και τα περιπολικά Αντωνίου και Παναγόπουλος.

Χρίστος Βασιλόπουλος (Μηχανή του Χρόνου): «Εσείς κύριε Πάγκαλε εκείνη την εποχή καταλαβαίνετε ότι μπαίναμε σε φάση εμπόλεμης κατάστασης;»

Θεόδωρος Πάγκαλος: «Εγώ, το μεσημέρι της ημέρας που προηγείται της νύχτας των Ιμίων, ήξερα ότι τα πράγματα είναι πολύ άσχημα και είχα επικοινωνήσει με τον Πρωθυπουργό και του είχα πει ότι πρέπει να ετοιμαστούμε για μία σύσκεψη το βράδυ για να δούμε τι θα γίνει. Να δούμε πως θα επικοινωνήσουμε κτλ… Επικοινωνούσε το Υπουργείο Εξωτερικών μέσω των Πρεσβειών σε επίπεδο υπηρεσιακό».

Στις 28 Ιανουαρίου πραγματοποιείται σύσκεψη στο ελληνικό κέντρο επιχειρήσεων. Μετά το πέρας της σύσκεψης αποφασίζεται η τοποθέτηση μονάδας υποβρυχίων καταστροφών (Μ.Υ.Κ.) στην ανατολική Ίμια με αποστολή τη φύλαξη της Ελληνικής Σημαίας. Στόχος του Υπουργού Εθνικής Άμυνας είναι να διαχειριστεί επικοινωνιακά την κρίση στο εσωτερικό της χώρας. Στο παρασκήνιο, προσπαθεί εναγωνίως να αποκλιμακώσει την κρίση. Όταν κάποια στιγμή οι Τούρκοι απέσυραν μία κανονιοφόρο από την περιοχή, έδωσε εντολή στον ΑΓΕΕΘΑ να αποσυρθεί ένα ελληνικό πλοίο και να το διαβιβάσει με ανοιχτό κείμενο ώστε να δοθεί το μήνυμα στην άλλη πλευρά.

Όμως πρωθυπουργός ήταν η Τσιλέρ. Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο της εφημερίδας Ραδικάλ, Γκιουβέν Ερντάλ, η Τανσού Τσιλέρ χειρίστηκε την υπόθεση πιο μιλιταριστικά απ’ ότι ο ίδιος ο στρατός της.

Στη νήσο Ρόδο βρίσκεται η κανονιοφόρος Πυρπολητής. Στις 8:00 το βράδυ της 28ης Ιανουαρίου 1996 ο Πυρπολητής μεταφέρει την 1η ομάδα Μ.Υ.Κ. στην ανατολική Ίμια. Ήδη στην περιοχή βρίσκονται τα περιπολικά Αντωνίου και Παναγόπουλος και ένα ελικόπτερο. Το σενάριο προβλέπει την τοποθέτηση ομάδας Μ.Υ.Κ. 6 στρατιωτών. Κάθε ομάδα έχει ασυρμάτους και τις αντίστοιχες μπαταρίες. Η 2η ομάδα θα παραμείνει στο πλοίο ώστε να αντικαταστήσει την 1η μετά από έξι ώρες. Λόγω όμως των συνθηκών, η 1η ομάδα παραμένει μεγαλύτερο διάστημα από το αναμενόμενο. Γι’ αυτό και αποφασίζεται να δοθούν και οι υπόλοιπες μπαταρίες στην 1η ομάδα. Έτσι η 2η ομάδα έχει ασυρμάτους αλλά δεν έχει μπαταρίες. Γι’ αυτόν τον λόγο δίνεται η οδηγία στη 2η ομάδα να μεταβεί πρώτα στο ανατολικό νησί, να πάρει τις μπαταρίες και κατόπιν να αποβιβασθεί στη Δυτική Ίμια. Τότε ήταν που ήρθε η πληροφορία από τους Αμερικανούς ότι η Δυτική Ίμια έχει καταληφθεί από τους Τούρκους.

Πρώτοι στην Ελλάδα το μαθαίνουν οι Έλληνες δημοσιογράφοι. Χτυπάει το κινητό του Ιορδάνη Χασαπόπουλου, δημοσιογράφου του Mega. Στην άλλη άκρη είναι ο διευθυντής του καναλιού, Γιώργος Λεβεντογιάννης.

Λεβεντογιάννης: «Ρε συ, μπήκαν οι Τούρκοι στα Ίμια;»

Χασαπόπουλος: «Τι λέτε κύριε διευθυντά!»

Λεβεντογιάννης: «Ρε, για δες, γιατί ο οδηγός μου το άκουσε από τον ραδιοφωνικό σταθμό του στρατού της Τουρκίας.» Ο οδηγός του διευθυντή του Mega ήταν Τουρκόφωνος και άκουγε τον στρατιωτικό ραδιοφωνικό σταθμό!

Βέβαια, πρώτα είχε ενημερωθεί η Τσιλέρ. Κατόπιν οι Τούρκοι πολίτες μέσω της τηλεόρασης και τελευταία η ελληνική κυβέρνηση και η στρατιωτική ηγεσία με τη διαδικασία του «σπασμένου» τηλεφώνου. Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας πιάνεται κυριολεκτικά στον ύπνο. Είχε ξαπλώσει για να ξεκουραστεί. Οι στρατιωτικοί συντάκτες μπήκαν μέσα και του είπαν τι είχε γίνει. Και ο υφυπουργός απαντά: «Τι είναι αυτά που μου λέτε;»

Ο Ναύαρχος Λυμπέρης ζητά να γίνει σύσκεψη στο κέντρο επιχειρήσεων προφανώς με παρουσία της πολιτικής ηγεσίας, δηλαδή του τότε Πρωθυπουργού, του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και του Υπουργού Εξωτερικών. Ο λόγος προφανής. Θέλει να έχει άμεση επικοινωνία και πληροφόρηση με τους επικεφαλής του πολεμικού ναυτικού. Όμως, ο Πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης αρνείται και τον καλεί να μεταβεί στη Βουλή. Στις 10:30 στη Βουλή πραγματοποιείται σύσκεψη. Στο πεντάγωνο επικρατεί πολεμικός πυρετός.

Ο Θεόδωρος Πάγκαλος δήλωσε στον Χρίστο Βασιλόπουλο και τη Μηχανή του Χρόνου ότι η κυβέρνηση ενημερώθηκε για την κατάληψη από τον ακόλουθο τύπου στην Άγκυρα και όχι από την στρατιωτική ηγεσία.

Βέβαια, θα μπορούσε να έχει ενημερώσει η ΕΥΠ. Ο Βασιλικόπουλος είχε την πληροφορία. Για κάποιο λόγο δεν του δόθηκε το δικαίωμα να μπει. Καθόταν έξω από την αίθουσα συσκέψεων.

Βασιλικόπουλος Λεωνίδας (Διοικητής της Ε.Υ.Π.): «Ο κύριος Πρωθυπουργός της εποχής Κώστας Σημίτης ευθύς εξαρχής δεν θέλησε να εμπλέξει την ΕΥΠ. Το γιατί, ας ερωτηθεί ο ίδιος. Τι ήταν εκείνο το οποίο τον εμπόδισε να κάνει εκείνο το οποίο γίνεται σε όλες τις χώρες του κόσμου. Δηλαδή, ο διοικητής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών καλείται να ενημερώνει όταν οι καταστάσεις φθάσουν στο απροχώρητο. Κάτι τέτοιο ουδέποτε έγινε. Μάλιστα, όταν ο ίδιος αντιλαμβανόμενος την κρισιμότητα της κατάστασης προσπάθησα να πλησιάσω, με ευχαρίστησε και μου είπε ότι δεν με χρειάζεται. Αυτό ας το εξηγήσει ο ίδιος, εγώ την εξήγηση την ξέρω, την έχω, αλλά δεν θα ήθελα να την πω. Ο κύριος Σημίτης ούτε απ’ έξω δεν πέρασε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας διότι έτσι θεωρούσε ότι θα κλιμάκωνε την κρίση.»

Ο Θεόδωρος Πάγκαλος κατηγορεί τον ΑΓΕΕΘΑ για την ετοιμότητα του στόλου και δικαιολογεί το γεγονός ότι η σύσκεψη έγινε στη Βουλή και όχι στο κέντρο επιχειρήσεων. «Είναι δυνατόν; Εγώ δεν τα πιστεύω αυτά. Αυτά είναι εκ των υστέρων τώρα εφευρέσεις διαφόρων που θέλουν να σχολιάσουν τα γεγονότα. Ο χώρος ήταν σε άμεση τηλεφωνική επικοινωνία με όλα αυτά… δεν είχαμε κανένα πρόβλημα επικοινωνίας καθ’ όλη τη διάρκεια των επεισοδίων.»

Δημοσιογράφος Μπερμπεράκης Στέλιος: «Η Τσιλέρ είχε προσκληθεί από τους Τούρκους στρατηγούς στο αρχηγείο τους και εκεί έγινε η συνάντηση.»

Στις 30/1/1996 και ώρα 11:00 πραγματοποιείται η έξοδος του στόλου.

Δημήτρης Δήμου, Επίτιμος Αρχηγός Στρατιάς: «Είμαι στον θάλαμο επιχειρήσεων και κινητοποιούμε τον στρατό ξηράς. Ο ΑΓΕΕΘΑ δίνει εντολή για προώθηση του στόλου στα Ίμια. Όμως έβλεπα ότι δεν υπήρχαν εντολές από την κυβέρνηση να εξελιχθεί η κατάσταση σε πόλεμο και αυτό με προβλημάτιζε.»

Έτσι λοιπόν στις 30/1/1996 με την κρίση σε πλήρη εξέλιξη και την Ελληνική πλευρά να έχει παρατάξει στην περιοχή των Ιμίων τη φρεγάτα Ναυαρίνο με Διοικητή τον Λιούλη Ιωάννη, τις τορπιλακάτους Ξένος, Σταράκης, Μυκόνιος, τις κανονιοφόρους Πολεμιστής και Πυρπολητής, το αντιτορπιλικό Θεμιστοκλής, τα περιπολικά Αντωνίου και Παναγόπουλος. Στο κεντρικό Αιγαίο οι Φρεγάτες Λήμνος, Αδρίας και Θράκη, το αντιτορπιλικό Νέαρχος και στην περιοχή της Χίου τέσσερις τορπιλάκατοι. Το πολεμικό ναυτικό είναι έτοιμο να βάλλει κατά των Τούρκων. Οι πύραυλοι έχουν ξεκλειδώσει και οι χειριστές αναμένουν την εντολή. Άλλωστε, η στρατιωτική ηγεσία έχει ως πυξίδα τους κανόνες εμπλοκής.

Χαρακτηριστικό είναι το σήμα από το ΓΕΝ προς τη φρεγάτα Ναυαρίνο και όλα τα πολεμικά πλοία που βρίσκονται στην περιοχή. 31 Ιανουαρίου 1996 και ώρα 2:43.

  • Δεν θα πατήσει Τούρκος στα νησιά.
  • Εφόσον επιχειρηθεί απόβαση από Ε/Π, προειδοποιητικές βολές, κατόπιν να καταρριφθούν.
  • Εφόσον επιχειρηθεί αποβίβαση από πλοία βολή εναντίον τους.
  • Κάθε τουρκικό πλοίο που εισέρχεται στα χωρικά ύδατα θα καλείται να εξέλθει.
  • Εξασφαλισθεί η επιβίωση όλων των μονάδων.
  • Διατηρηθεί ετοιμότητα για άμεση αντίδραση.

Ο Αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Ιωάννης Στάγκας στέλνει διαβιβαστικό προς τις Διοικήσεις και τα πλοία. «Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι εάν χρειαστεί όλοι σας θα φανείτε αντάξιοι της ενδόξου ιστορίας του Π/Ν. Καλή τύχη και ο Θεός μαζί σας».

Όμως η κυβέρνηση θέλει να λήξει το γεγονός πάση θυσία δίχως σύγκρουση. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του Υπουργού Εξωτερικών Θεόδωρου Πάγκαλου: «Δεν επιθυμούμε την ένταση. Η αποκλιμάκωση είναι ευχερής. Έχει προκληθεί από την παρουσία των στρατιωτικών μονάδων της Τουρκίας. Με την απομάκρυνσή τους το κλίμα θα βελτιωθεί και το γεγονός θα πάρει τις πραγματικές του διαστάσεις.»

Οι τούρκοι έχουν παρατάξει τις φρεγάτες Γιαβούζ, Ένγκε και Τρακάκε. Επιπλέον, έχουν 4 τορπιλακάτους (Φέρντινατ, Β111, Β112, Κουρμπέτ), ενώ στο κεντρικό Αιγαίο βρίσκονται 3 ακόμη φρεγάτες και 3 αντιτορπιλικά.

Και οι 2 πλευρές έχουν δυνάμεις υποβρυχίων κοντά στα Ίμια. Παρόλο που η Ελλάδα έχει το πλεονέκτημα, οι Τούρκοι αποβιβάζουν ομάδα ειδικών δυνάμεων στη Δυτική Ίμια και αλλάζουν τα δεδομένα. Ήταν μία κίνηση αναμενόμενη, σύμφωνα με την Ελληνική πλευρά, αλλά δεν έγινε αντιληπτή. Οι Τούρκοι καταφέρνουν να ανέβουν με φουσκωτό σε σημείο της βραχονησίδας όπου το σχήμα του είναι σαν ράμπα. Το φουσκωτό καλύπτεται από το πολεμικό πλοίο της Τουρκίας και λέγεται ότι κατέβηκε από την αριστερή πλευρά του πλοίου που κατευθυνόταν προς τη Δυτική Ίμια. Παράλληλα και για να γίνει αντιπερισπασμός, απονηώνεται ένα ελικόπτερο από τη φρεγάτα Γιαβούζ και ένα από την Αλικαρνασσό.

Ο Σημίτης φοβάται μήπως οι Τούρκοι καταλάβουν τη Δυτική Ίμια. Ρωτάει τον Ναύαρχο Λυμπέρη εάν φυλάσσεται. Ο ΑΓΕΕΘΑ του απαντά δίχως δισταγμό. Φυλάσσεται. Όταν έγινε γνωστή η κατάληψη, ο πρωθυπουργός απευθύνθηκε στον αρχηγό με βαρύτατο χαρακτηρισμό.

Η επόμενη κίνηση του ΓΕΝ ήταν να απονηωθεί ερευνητικό ελικόπτερο από τη φρεγάτα Ναυαρίνος. Η απόφαση κοινοποιείται στις 3:42 της 31 Ιανουαρίου 1996.  Όμως στις 4:25 η Ελλάδα διαπραγματεύεται την απεμπλοκή. Η έλλειψη συνεννόησης οδηγεί σε ένα ακόμη λάθος. Στις 5:05 το ξημέρωμα δίνεται εντολή απονήωσης του ελικοπτέρου από τη φρεγάτα Ναυαρίνο με αποστολή τον έλεγχο της βραχονησίδας. Πραγματοποιούνται 5 πτήσεις πάνω από τη Δυτική Ίμια. Εντοπίζονται Τούρκοι στρατιώτες και διακρίνεται μία μαύρη λέμβος με άσπρη μηχανή. Μετά από λίγα λεπτά ο κυβερνήτης της Κ/Φ Πυρπολητής ακούει στον ασύρματο το σήμα κινδύνου του ελικοπτέρου. Στις 5:35 δίδεται εντολή στον Κυβερνήτη Σπύρο Κονιδάρη να κινηθεί βόρεια ώστε να συνεισφέρει στις έρευνες του ελικοπτέρου. Δυστυχώς, το ελικόπτερο είχε «καταπέσει» και οι Υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, Υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο Αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός πέφτουν στο πεδίο της μάχης υπέρ της Πατρίδος.

Στο μεταξύ η Τουρκία μέσω της πρωθυπουργού Τανσού Τσιλέρ δηλώνουν σε έντονο ύφος τα εξής: «Εμείς οι Τούρκοι δεν δίνουμε έδαφος. Δεν μπορούμε να δώσουμε ούτε βότσαλο. Δεν δίνουμε ούτε ένα βότσαλο αν και δεν είναι βότσαλο. Τότε τι; Τότε υπάρχει ένας τρόπος. Αυτή η σημαία θα κατέβει, αυτός ο στρατός θα φύγει. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος.» (21:53 βίντεο Μέγα το της θαλάσσης κράτος).

Μετά από αυτήν την εξέλιξη η διαπραγμάτευση μπαίνει στο τελικό στάδιο. Η Αμερικανική πλευρά μέσω του Υφυπουργού αρμοδίου για την Ευρώπη Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, ορίζει τη διαδικασία απεμπλοκής. Θα φύγουν οι Έλληνες, θα φύγουν οι Τούρκοι. Ένα πλοίο κάθε φορά. Σημαία δεν θα υπάρχει σε κανένα νησί των Ιμίων. Οι Αμερικανοί πλέον δεν αναγνωρίζουν τις βραχονησίδες ως Ελληνικές. Η περιοχή χαρακτηρίζεται γκρίζα.

Νωρίτερα υπήρξε τηλεφωνική συνομιλία ανάμεσα στον Υπουργό Εξωτερικών Θεόδωρο Πάγκαλο και τον αμερικανό ομόλογό του Γουόρεν Κρίστοφερ. Ο Υπεξ των ΗΠΑ ρωτούσε επίμονα τον Έλληνα υπουργό για τη σημαία. Η απάντηση του κ. Πάγκαλου αφοπλιστική: «Θα την πάρει ο άνεμος και δεν θα την αντικαταστήσουμε.» Υπήρξε λοιπόν εξαρχής συμφωνία αποκλιμάκωσης της κρίσης. Η καθυστέρηση οφειλόταν στους Τούρκους, οι οποίοι μόλις κατάλαβαν την υποχωρητικότητα της Ελλάδας ζητούσαν και άλλα πράγματα που αφορούσαν και άλλα νησιά! Εκείνη την περίοδο τέθηκε στο τραπέζι η ελληνικότητα της νήσου Καλολίμνου. Τότε η Αμερική έβαλε φρένο στις ορέξεις των Τούρκων. (Μιχάλης Ιγνατίου, ραδιοφωνική εκπομπή).

Στο μεταξύ το πλήρωμα της πυραυλακάτου Σταράκης εντοπίζει τα συντρίμμια του ελικοπτέρου. Ξεκινά άμεσα η αναζήτηση επιζώντων ή των σορών του πληρώματος.

Την ίδια στιγμή δίδεται η εντολή στα πλοία να γυρίσουν πίσω. Ο κυβερνήτης της Κ/Φ Πυρπολητής Ιωάννης Πάττας είπε το εξής: «Ντρεπόμουν ν’ αντιμετωπίσω τα στελέχη, όταν μας δόθηκε η εντολή να γυρίσουμε πίσω». Ο Ιωάννης Κωνσταντινίδης κυβερνήτης του Μυκόνιος αναφέρει σε συνέντευξή του: «Δεν μπορώ να σας το περιγράψω. Ήταν… Προσπαθήστε εσείς να με καταλάβετε όταν σας λέω ότι… ανέβηκα στη γέφυρα… τι να σας πω… γιατί είχα στο μυαλό μου ότι είχαμε τελειώσει, δεν υπήρχε περίπτωση, για να σκεφτώ τι θα κάνουμε, ποιο θα ήταν το επόμενο βήμα… όταν σου λένε γύρνα πίσω, ντρεπόμουν να δω, ν’ αντιμετωπίσω τα στελέχη!» (“Μέγα το της θαλάσσης κράτος” 25:49 min).

Την ίδια στιγμή η ελληνική κυβέρνηση πανηγυρίζει. Αποφεύχθηκε ο πόλεμος και δεν εκχωρήθηκε ελληνικό έδαφος! Ο Γεράσιμος Αρσένης δηλώνει: «Το επεισόδιο έληξε με έναν τρόπο που δεν θίγει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας. Δεν εμπλέκει την Ελλάδα σε διάλογο με την Τουρκία και χωρίς θύματα!»

Η συμφωνία ορίζει ότι στις 8 το πρωί θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονη υποστολή σημαιών και από τις δύο πλευρές. Οι Έλληνες υποστέλλουν την Ελληνική Σημαία μερικά δευτερόλεπτα πριν τις 8:00. Οι Τούρκοι 42 δευτερόλεπτα μετά τις 8:00. Είναι καταγεγραμμένο στο ιστορικό βίντεο της κανονιοφόρου Πυρπολητής, η οποία είχε αναλάβει την παρακολούθηση της υποστολής των σημαιών και της αποχώρησης των δυνάμεων των δύο πλευρών.

Οι βατραχάνθρωποι φέρνουν την Ελληνική Σημαία στην κανονιοφόρο Πυρπολητής. Παραδίδεται στον κυβερνήτη Ιωάννη Πάττα. Η ένταση είναι έκδηλη. Ένα τεράστιο «γιατί» δεν άφησαν τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις να υπερασπιστούν την πατρίδα. Ο Κυβερνήτης Πάττας παίρνει τη σημαία και κατευθύνεται στην καμπίνα του. Ξεσπάει σε κλάματα. Μετά από λίγα λεπτά χτυπάει η πόρτα του πλοιάρχου. Είναι ένα ναυτάκι που λέει στον Κυβερνήτη: «Μας κοροϊδέψατε! Μας είπατε ψέματα! Κατεβάσαμε τη σημαία μας!» Ο πλοίαρχος Πάττας προσπαθεί να τον ηρεμήσει. «Πήραμε τη σημαία γιατί ήταν λερωμένη. Θα την πλύνουμε και θα την βάλουμε στον ιστό του πλοίου». Ο Πυρπολητής γύρισε στον ναύσταθμο με 2 Ελληνικές Σημαίες στον ιστό.

Η τορπιλάκατος Σταράκης συνεχίζει τις έρευνες για το πλήρωμα και τα συντρίμμια. Οι καιρικές συνθήκες είναι δύσκολες. Είναι 12 το μεσημέρι. Ο ουρανός είναι σκοτεινός με νεφώσεις και η θάλασσα κυματώδεις. Βρίσκουν τελικά τη σορό του χειριστή του ελικοπτέρου Χριστόδουλου Καραθανάση. Με γάντζο προσπαθούν να τον ανεβάσουν στο πλοίο. Τον πιάνουν από τη ζώνη με τον γάντζο. Καθώς τον ανεβάζουν σπάει η ζώνη και πέφτει ξανά στη θάλασσα. Τελικά αποφασίζεται να κατεβάσουν τη βάρκα και να περισυλλέξουν τη σορό.

Κατόπιν εντολής, ο Σταράκης με κυβερνήτη τον Σπύρο Κονιδάρη φθάνει στην Κω για να τιμήσει τον ήρωα χειριστή του ελικοπτέρου. Στο λιμάνι της Κω ανεβαίνει στο πλοίο ανώτερος αξιωματικός, Ταξίαρχος. Ο κυβερνήτης ξεσπά σε κλάματα και έντονα φορτισμένος ζητά με αυστηρό ύφος να μιλήσει ο ταξίαρχος «επάνω» (στην Αθήνα) ώστε να δοθεί η ευκαιρία στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις να πάρουν το αίμα του πίσω. Λέει ο Κονιδάρης σε συνέντευξή του: «Εάν μας είχε δοθεί η εντολή να χτυπήσουμε, ο χειριστής θα ήταν ζωντανός και με παράσημο.»

7 ημερές μετά την κρίση στα Ίμια, η τορπιλάκατος Σταράκης εντοπίζει την άτρακτο του ελικοπτέρου και 15 ημέρες μετά την πτώση του εντοπίζονται οι σοροί των στρατιωτικών Βλαχάκου και Γιαλοψού.

Στις 17 Φεβρουαρίου 1996 η τορπιλάκατος Σταράκης αποπλέει από τη Σύρο και παραλαμβάνει το ελικόπτερο με άκρα μυστικότητα από το πλοίο Θέτις. Φθάνει στον ναύσταθμο Σαλαμίνας στις 12 τα μεσάνυχτα. Παραδίδει την άτρακτο προς διερεύνηση. Σύμφωνα με τον κυβερνήτη Κονιδάρη δεν υπάρχουν σημάδια από σφαίρες. Το επίσημο πόρισμα αναφέρει λιτά ότι το ελικόπτερο έπεσε και δεν κατερρίφθη. Το περιεχόμενο της έρευνας είναι απόρρητο! Για το ίδιο θέμα ρωτήθηκε ο Δημήτρης Λαϊνάς, ο οποίος ήταν Διοικητής της 3ης Μοίρας Πυραυλακάτων. Ο φάκελος πέρασε από τα χέρια του αλλά δεν τον άνοιξε! Δεν θα άντεχε, όπως δήλωσε, από αυτά που θα διάβαζε και φοβόταν το πώς θα αντιδρούσε από αυτά που θα έβλεπε.

Στη συνέχεια του ρεπορτάζ οι πρωταγωνιστές στέκονται στο τι θα έπρεπε να είχε γίνει. Η Ελλάδα είχε την υπεροχή αφού οι δυνάμεις μας είχαν ξεκλειδώσει και υπήρχαν διαθέσιμοι 16 πύραυλοι, 6 τορπίλες και 11 πυροβόλα αντίστοιχα με τα τουρκικά. Ο κυβερνήτης Σπύρος Κονιδάρης είχε δηλώσει ότι η βύθιση του 30 με 40 % του τουρκικού στόλου επιφανείας ήταν υπόθεση 5 λεπτών. Οι Τούρκοι είχαν μόνο 5 πυροβόλα. Οι 3 πυραυλάκατοι μπορούσαν να βουλιάξουν 10 εχθρικά πολεμικά πλοία. Εκτός από τη διάταξη, η Ελληνική δύναμη είχε και ένα ακόμη στρατηγικό πλεονέκτημα. Οι πύραυλοι μπορούσαν να προσβάλουν στα 3 χλμ, σε αντίθεση με τους αμερικανικούς που είχαν τα τουρκικά πλοία. Οι πύραυλοι των Τούρκων δεν μπορούσαν να χτυπήσουν στόχο εάν δεν ήταν πέρα από τα 10 χλμ. Αυτό σημαίνει ότι οι συγκεκριμένοι πύραυλοι είχαν νεκρό τομέα πολύ μεγαλύτερο από εκείνον που είχαν οι ελληνικοί.

Ο Διοικητής της 1ης Μοίρας Πυραυλακάτων Ιωάννης Κωνσταντινίδης είπε ότι ήταν μοναδική ευκαιρία να μην ξαναβγεί Τούρκος στο Αιγαίο για τα επόμενα 50 με 100 χρόνια. Ο Διοικητής της 3ης Μοίρας Πυραυλακάτων Δημήτρης Λαϊνάς δήλωσε ότι οι Τούρκοι ήταν στο πιάτο μας για να τους φάμε.

Το Κυπριακό τηλεοπτικό κανάλι ΡΙΚ για τις ανάγκες της έρευνας επικοινώνησε με τον Κώστα Σημίτη για να σχολιάσει τα γεγονότα των Ιμίων. Εκείνος παρέπεμψε τη δημοσιογραφική ομάδα σε αναφορές που έχει κάνει σε βιβλία του.

Η κρίση βέβαια δεν έληξε τότε. Υπήρχε έντονη παρουσία Ελληνικών και Τουρκικών δυνάμεων για αρκετό διάστημα μετά την 31 Ιανουαρίου 1996. Στις 26 Μαρτίου 1996 τουρκική ακτοφυλακίδα προκαλεί την Κ/Φ Πυρπολητή και κινείται παράλληλα με αυτήν σε απόσταση αναπνοής. Παρόμοια συμπεριφορά σημειώθηκε και στις 18 Ιανουαρίου 2018 ανάμεσα στην Κ/Φ Νικηφόρος και το τουρκικό πλοίο ακτοφυλακής. Αυτήν τη φορά ακούμπησαν στο πλάϊ την κανονιοφόρο και απομακρύνθηκαν αναπτύσσοντας ταχύτητα.

Μετά την αποκλιμάκωση της κρίσης ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης από το βήμα της Βουλής ευχαρίστησε τις Η.Π.Α. για τη συμβολή τους. «Η Ελληνική κυβέρνηση επέτυχε την απεμπλοκή των ελληνικών και των τουρκικών δυνάμεων στον χώρο της Ίμνια και την αποκλιμάκωση της κρίσης. Η απεμπλοκή επετεύχθη χωρίς καμία απολύτως διαπραγμάτευση με την τουρκική πλευρά. Ματαιώθηκε έτσι απολύτως η επιδίωξη της Τουρκίας να εξαναγκάσει την Ελλάδα σε διαπραγματεύσεις σε σχέση με το νομικό καθεστώς των βραχονησίδων. Η βραχονησίδα Ίμνια είναι και θα παραμείνει Ελληνική. Θέλω να ευχαριστήσω την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών για την πρωτοβουλία και τη βοήθειά τους». Δυστυχώς, τα γεγονότα εν έτη 2018 δείχνουν το μέγεθος της προδοσίας.

Χαρακτηριστική είναι και η δήλωση του εκπροσώπου τύπου του Υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Νίκολας Μπερνς το 1996. «Για το ζήτημα των Ιμίων / Καρντάκ δεν αναγνωρίζουμε ούτε την ελληνική ούτε την τουρκική κυριαρχία». Δήλωση η οποία έρχεται σε πλήρη αντίφαση με τα όσα δήλωνε η ελληνική πολιτική ηγεσία περί ελληνικότητας των Ιμίων και της ελληνικής κυριαρχίας.

Η εισήγηση για τον προϋπολογισμό του 1996 ήταν η περικοπή των αμυντικών δαπανών και των φαρμάκων! Δύο ζητήματα που μας ταλανίζουν εν έτη 2018. Ο τότε Υπουργός Εξωτερικών Θεόδωρος Πάγκαλος δηλώνει από το βήμα της Βουλής: «Ένας πρέσβης κοστίζει πολύ λιγότερο από ένα σύνταγμα στρατού και μπορεί να έχει πολύ πιο σημαντικά αποτελέσματα, στη σημερινή εποχή, είναι ακόμη πιο πανθομολογούμενο.»

Δυστυχώς, οι πολιτικοί αγνοούσαν τότε τους κανόνες εμπλοκής. Είναι σαφές ότι οι κανόνες εμπλοκής αναφέρουν ρητά πότε θα χρησιμοποιηθεί στρατιωτική δύναμη. Αναφέρουν που θα χρησιμοποιηθεί και σε ποιους, όπως επίσης και το πως θα χρησιμοποιηθούν. Χαρακτηριστική είναι η αντίδραση του πρώην κυβερνήτη του Σταράκη στην ερώτηση της δημοσιογράφου για να εξηγήσει τους κανόνες εμπλοκής. Η απάντησή του καταφατική. «Αυτή η ερώτηση πρέπει να γίνει στους πολιτικούς. Δεν τους ξέρουν και πολύ περισσότερο δεν θέλουν να τους καταλάβουν. Ο Υπουργός Εξωτερικών της εποχής (Θεόδωρος Πάγκαλος) αρνείται για 15 χρόνια μετά την κρίση να αποδεχθεί , να καταλάβει να μάθει».

Η κρίση ανέδειξε την ανεπάρκεια και την αναποφασιστικότητα του πολιτικού προσωπικού. Χαρακτηριστικό της υπόθεσης είναι ότι ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ ήταν στο κέντρο επιχειρήσεων, ενώ η πολιτική ηγεσία βρισκόταν στη Βουλή και προσπαθούσε να χειριστεί επικοινωνιακά την κρίση. Ο Λυμπέρης και ο Στάγκας ήταν στον Χολαργό, ενώ οι Σημίτης και Αρσένης στο Σύνταγμα. Ο Υπουργός Εξωτερικών έδινε συνέντευξη στο Mega!

Είναι επίσης σημαντικό να αναφέρουμε ότι μετά την απεμπλοκή και αφού είχαν συνεισφέρει στις έρευνες εντοπισμού του ελικοπτέρου και των σορών του πληρώματος, οι κυβερνήτες των πλοίων έφυγαν από την Κω με C130 για την Αθήνα. Προορισμός ήταν η Ελευσίνα όπου στην αίθουσα του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου θα είχαν συνάντηση με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Γεράσιμο Αρσένη. Παρόντες ήταν οι πλοίαρχοι και οι αρχιπλοίαρχοι των επιχειρήσεων, ο Υπαρχηγός και ο Αρχηγός του Ναυτικού, και ο ΑΓΕΕΘΑ. Ο Υπουργός ρώτησε για το ελικόπτερο και τις συνθήκες πτώσης του. Κατόπιν ζήτησε από κάθε αξιωματικό να του αναφέρουν την αποστολή τους. Όλοι οι αξιωματικοί ανέφεραν ότι η αποστολή τους ήταν η στοχοποίηση του «τάδε» τουρκικού πλοίου και επιβεβαίωσαν την ετοιμότητά τους για να προσβάλλουν τον εχθρό. Αφού αναφέρθησαν 4 αξιωματικοί, ο Υπουργός αποτυπώνοντας την έκπληξή του είπε το εξής: «Δηλαδή, ήσασταν έτοιμοι να προσβάλλετε;» Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Γεράσιμος Αρσένης τότε κατάλαβε σε ποιο σημείο είχαμε φτάσει. Πριν λήξει η σύσκεψη σηκώνει το χέρι του ο κυβερνήτης Σπύρος Κονιδάρης και θέτει στο τραπέζι την ελληνικότητα των Ιμίων βάσει των διεθνών συνθηκών. Προτείνει στον υπουργό να εκμεταλλευτούμε διπλωματικά αυτό το πλεονέκτημα. Τότε ο Υπουργός με μία δήλωση όλο νόημα άφησε να εννοηθεί ότι πλέον βρισκόμαστε μπροστά σε τετελεσμένα! Αφού έληξε και αυτό το ζήτημα ο Υπουργός ευχαρίστησε τους αξιωματικούς και τους είπε ότι μπορούν να πάνε στα σπίτια τους. Εκείνοι τότε ξεσηκώθηκαν και του είπαν ότι πρέπει να γυρίσουν στα καράβια τους! Βρέθηκε λοιπόν C130 για να μεταφέρει τους αξιωματικούς στα πολεμικά τους πλοία.

Από τα παραπάνω γεγονότα γίνεται κατανοητό ότι ο ρόλος των Μ.Μ.Ε. είναι σημαντικός και μπορούν εύκολα να διαμορφώνουν απόψεις και καταστάσεις με στόχο τους πολίτες και τους πολιτικούς.

Η συνεδρίαση του ΚΥ.Σ.Ε.Α. δεν έπρεπε να γίνει στη Βουλή, αλλά στο πεντάγωνο. Έτσι χάθηκε το πλεονέκτημα της άμεσης πληροφόρησης αλλά και της ακρίβειας των πληροφοριών. Άλλωστε αυτό φάνηκε σε αρκετές περιπτώσεις εκείνο το βράδυ. Η έλλειψη συντονισμού και επικοινωνίας ανάμεσα στην στρατιωτική και πολιτική ηγεσία ήταν εμφανής. Η μη αξιοποίηση των πληροφοριών του τότε Διοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών δείχνει την προχειρότητα και την αδιαφορία των πολιτικών. Η κυβέρνηση έδειξε αναποφασιστικότητα. Στο εσωτερικό έδειχνε αποφασισμένη να μην κάνει βήμα πίσω, όμως στο εξωτερικό εμφανιζόταν παθητική και προσπαθούσε να αποκλιμακώσει την κρίση με κάθε τρόπο!

Η έλλειψη εξοπλισμού και πιο συγκεκριμένα των μπαταριών, έδωσε χρόνο στους Τούρκους με αποτέλεσμα να καταληφθεί η Δυτική Ίμια. Δημοσιογράφος αναφέρει ότι οι ελλείψεις στον εξοπλισμό των Ενόπλων Δυνάμεων ήταν πολλές. Δεν υπήρχε επικοινωνία. Οι παρεμβολές ήταν αρκετές. Ελικόπτερα δεν πετάγανε, ούτε αεροπλάνα.

Δεν δόθηκε εντολή ή δόθηκε καθυστερημένα για επάνδρωση της Δυτικής Ίμια. Η επιλογή νυχτερινής πτήσης σε οριακές καιρικές συνθήκες του συγκεκριμένου ελικοπτέρου δεν ήταν σωστή, αγνοώντας ταυτόχρονα ότι η πολιτική ηγεσία είχε ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία αποκλιμάκωσης. Ας μην ξεχνάμε ότι ήταν δύσκολο να διακρίνουν οι Τούρκοι εάν το ελικόπτερο ήταν επιθετικό ή μεταφορικό ή αν ήταν ελικόπτερο φρεγάτας, δηλαδή ανθυποβρυχιακό. Ο δείκτης ταχύτητας βρέθηκε κολλημένος στους 120 κόμβους. Πολύ υψηλή ταχύτητα για τέτοιες συνθήκες. Είναι ταχύτητα αποφυγής εμπλοκής και όχι πλεύσης και επιστροφής στη φρεγάτα. Οι ελικοπτεράδες γνωρίζουν ότι εάν βληθούν καίρια υποσυστήματα του αεροσκάφους, η πρώτη ένδειξη είναι το κόκκινο λαμπάκι “Master Caution”. Γιατί κανείς δεν έχει πρόσβαση στα συντρίμμια του ελικοπτέρου; Ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας Γεράσιμος Αρσένης ανακοίνωσε ότι «Δεν ήταν τρύπες από σφαίρες, ήταν από τα πριτσίνια που είχαν ξεκολλήσει όταν συγκρούστηκε με την θάλασσα και εν συνεχεία βυθίστηκε με αποτέλεσμα η πίεση να τα ξεκολλήσει». Είναι προφανές λοιπόν πως έπεσε το ελικόπτερο. (http://www.pronews.gr/koinonia/79445_ti-pragmatika-synevi-me-pn21-sta-imia-epikratesteri-pleon-i-ekdohi-tis-katarripsis)

Η έξοδος του στόλου από τον ναύσταθμο έγινε σε απευθείας μετάδοση από την ελληνική τηλεόραση. Έτσι οι Τούρκοι μπορούσαν να έχουν μία πρώτη εικόνα για τις δυνάμεις του πολεμικού ναυτικού της Ελλάδας.

Άρα λοιπόν καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η πολιτική ηγεσία που επιλέγουμε κάθε φορά δεν μπορεί ή δεν θέλει να υπερασπιστεί τα συμφέροντα της Ελλάδας. Η ποιότητα της ζωής μας υποβαθμίζεται κάθε χρόνο και αυτό δημιουργεί προβλήματα που αφορούν στην εθνική ασφάλεια, την οικονομία, την ανάπτυξη, την ιδιοκτησία, την ελευθερία. Το σίγουρο είναι ότι έχουμε χάσει τον προσανατολισμό μας. Δίνουμε σημασία σε ευτελή πράγματα και αφήνουμε στο περιθώριο τα σημαντικά. Παρακολουθούμε τούρκικες σειρές και αγοράζουμε προϊόντα από την Τουρκία στηρίζοντας οικονομικά τον εχθρό. Πρέπει να καταλάβουμε ότι βρισκόμαστε σε μία περιοχή που μας περιβάλλουν κράτη και λαοί που δεν είναι φιλικά προσκείμενοι στην Ελλάδα. Δυστυχώς, συνεχίζουμε να απασχολούμε στις εργασίες μας αλλοδαπούς.

Εάν έρθει η στιγμή θερμού επεισοδίου, τότε φοβάμαι ότι θα δούμε τους μετανάστες στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και όχι μόνο να δημιουργούν ακραίες καταστάσεις. Γιατί νομίζετε ότι τους έχει στείλει ο Ερντογάν. Θα είναι οι πρώτοι που θα ξεσηκωθούν, αφού τα νήματα θα κινούνται από την Τουρκία. Είναι και ένας καλός αντιπερισπασμός ώστε να δεσμευτούν Ελληνικές δυνάμεις. Ας σκεφτούμε και το άλλο. Εάν οι μετανάστες μείνουν στα νησιά του ανατολικού αιγαίου, μετά από κάποια χρόνια δεν θα υπάρχει Έλληνας και σιωπηρά θα περάσουν στα χέρια των Τούρκων. Κλείνοντας, μου έχει κάνει εντύπωση το σχόλιο του Καθηγητή Ιωάννη Μάζη για την Τουρκία και τις βλέψεις της να ηγηθεί στον ισλαμικό χώρο. Οι ηγέτες της θέλουν να την μετατρέψουν σε ένα χαλιφάτο. Στην αρχή πνευματικό, μετά πολιτιστικό, κατόπιν οικονομικό και τέλος κοινωνικό και διοικητικό. Μου έρχονται στο μυαλό δηλώσεις του Υπουργού Εξωτερικών των Σκοπιών που πρότεινε πριν από λίγο καιρό να μοιραστούμε την πολιτιστική κληρονομιά της Μακεδονίας μας!

Ως πολίτες οφείλουμε να είμαστε σε ετοιμότητα. Οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για τους «γείτονες» της ανατολής και του βορρά (Αλβανία, Βουλγαρία, Σκόπια), αφού η οικονομία της Ελλάδας και οι αντοχές των Ελλήνων είναι αποδυναμωμένες. Χτυπούν τη θρησκεία, την οικογένεια, τον πολιτισμό, την ιστορία μας και προσπαθούν να κάμψουν την αξιοπρέπεια και το ηθικό μας.

Πηγές

  1. Μιχαήλ, Α. (Έρευνα), & Μουταφίδου, Ε. (Σκηνοθεσία). (n.d.). Μέγα το της θαλάσσης κράτος. Κύπρος: ΡΙΚ News. Ανακτήθηκε την 17η Ιανουαρίου 2018, από https://www.youtube.com/watch?v=HjlkKcLXKlU.
  2. Βασιλόπουλος, Χ. (Παρουσίαση), & Πανταζοπούλου, Κ. (Σκηνοθεσία). (n.d.). Μηχανή του Χρόνου. Αθήνα: Alpha TV. Ανακτήθηκε την 19η Ιανουαρίου 2018, από https://www.youtube.com/watch?v=UT7M0OjbPCk.
  3. Καρβουνόπουλος, Π. (Παρουσίαση). (n.d.). Ίμια 1996! Ο Αντιναύαρχος Σπύρος Κονιδάρης σε μια αφήγηση που συγκλονίζει. Αθήνα: Militaire.gr. Ανακτήθηκε την 2α Φεβρουαρίου 2018, από https://www.youtube.com/watch?v=HQKSiKX9XnI.
  4. Σαχίνης, Γ (Παρουσίαση). (n.d.). Μιχάλης Ιγνατίου: Αποκαλύψεις για τα Ίμια που συγκλονίζουν. Ηράκλειο: Ραδιοφωνικός Σταθμός Radio 98,4. Ανακτήθηκε την 10η Φεβρουαρίου 2018, από https://www.youtube.com/watch?v=gVp9QgEsVcw.
  5. Παπαχελάς, Α. (Παρουσίαση), & Χαρώνης, Γ. & Βανταράκη, Κ. (Σκηνοθεσία). (2001). Οι Φάκελοι του Αλέξη Παπαχελά. Αθήνα: Mega Channel. Ανακτήθηκε την 5η Μαρτίου 2018, από https://www.youtube.com/watch?v=n2bGIyAbDoE.
  6. 22 χρόνια μετά την κρίση των Ιμίων τα ερωτήματα για τα αίτια της πτώσης του ελικοπτέρου ΑΒ-212ΑSW ΠΝ21 είναι αναπάντητα. (n.d.). pronews.gr. Ανακτήθηκε στις 26 Μαρτίου 2018, από http://www.pronews.gr/koinonia/79445_ti-pragmatika-synevi-me-pn21-sta-imia-epikratesteri-pleon-i-ekdohi-tis-katarripsis.



Σχετικά άρθρα

Back to top button
Close
Close