ΕΚΟΥΣΙΑ ΠΛΑΝΗ

Στις κάλπες χωρίς έμπνευση | του Κώστα Θεολόγου

Μπορεί οι εγχώριοι πραματευτάδες να τις υποβαθμίζουν, ωστόσο οι ευρωεκλογές αποτελούν το πιο σημαντικό πεδίο της πολιτικής συμμετοχής. Δεν υποκρύπτω βεβαίως τη θέση μου κάτω από τον παχύρρευστο και εμβριθή ισχυρισμό «Η νίκη θα έχει ευρωπαϊκό πρόσημο και όχι εθνικό», η οποία συγκλονίζει τα λογικά μας και ξεσηκώνει τα σερνικά να τραβάνε κουμπούρια για ενθουσιώδεις μπαλοθιές! Πάνω από σαράντα χρόνια είμαστε ως χώρα εταίρος της ευρωπαϊκής οικογένειας και η πρόταση του νεοδημοκράτη προέδρου είναι να τον ψηφίσουν οι πολίτες για να πάει η Ελλάδα ακόμη πιο κοντά στην Ευρώπη!

Η πρόταση είναι ουτοπική, διότι είμαστε έθνος άμορον, δηλαδή κακορίζικο, στα Νότια Βαλκάνια, περιτριγυρισμένοι από όμορους Τούρκους, άμοιρους Σκοπιανούς και κακόμοιρους Αλβανούς και σε τούτο το γεωπολιτικό κεφαλοκλείδωμα μόνο… Ευρωπαίοι δεν νιώθουμε. Διακρίνουμε την ανησυχία, ίσως και αγωνία στα τηλεοπτικά σποτάκια της κυβερνώσας παράταξης να συσπειρώσει τον κομματικό πυρήνα της και να μην κατρακυλήσει σε χαμηλό ποσοστό. Ο νεοφερμένος supernova της αντιπολίτευσης παίζει ρόλο ζεν πρεμιέ στο φιλμ της ζωής του, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι για το φιλοθέαμον εκλογικό ακροατήριό του δεν έχει σημασία που είναι λίγο αμόρφωτος πολιτικά, ιστορικά και γεωγραφικά. Σάμπως ο αξύριστος επαρχιώτης κολίγος είναι καλύτερη εναλλακτική; Επιμένω να απαιτώ από τους επαγγελματίες πολιτικούς κοινό νου, λογιοσύνη, εργατικότητα, ευφυΐα και «αστικότητα», δηλαδή ευγένεια, η οποία δεν καλλιεργείται απαραιτήτως λόγω καταγωγής αλλά λόγω της ανατροφής τους.

Αλλά γιατί η Ευρώπη έχει σημασία; Διότι ο πολιτικός σχεδιασμός δεν θεσπίζεται στο κράτος-εταίρος· αυτό καλείται να υλοποιήσει αποφάσεις που λαμβάνονται περιφερειακά, στο Βέλγιο και στο Στρασβούργο. Στη χάραξη της περιβαλλοντικής πολιτικής η Ευρωπαϊκή Ενωση πρωτοπορεί διεθνώς, αλλά η απροσάρμοστη σε αυτήν την πολιτική Ελλάδα πληρώνει πρόστιμα· στην αγροτική πολιτική τα τρακτέρ κατεβαίνουν πανευρωπαϊκά, οπότε το ζήτημα δεν μας αφορά απλώς εγχώρια. Μας αφορά όμως η ανικανότητα να προσελκύσουμε επενδύσεις βιομηχανικές, οι δυσκολίες να στηθεί και να ευδοκιμήσει επιχειρηματικά ακόμη και μια μικρή εταιρεία λόγω πολυνομίας και αστάθειας του θεσμικού πλαισίου, η ατιμωρησία των κάθε είδους παραβατών και καταπατητών. Μας αφορά η κρατική αβελτηρία για τη δημογραφική συρρίκνωση στην Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι νέοι αντιλαμβάνονται την κατατονική διαταραχή του εκλογικού σώματος και στέκονται αμήχανοι μπροστά σε στόχους τους οποίους θα μπορούσαν να διεκδικήσουν αποφασιστικά· μοιάζουν σαν να μην έχουν κίνητρο για να προκόψουν, πόσω μάλλον να φτιάξουν οικογένεια με παιδιά.

Φταίει, λοιπόν, ο δημαγωγός ή ο πρόθυμος να χειραγωγηθεί; Ο Θουκυδίδης (Ιστορίαι, 4. 61.5) δεν ψέγει όποιον θέλει να γίνει αρχηγός, αλλά εκείνον που ακόμη πιο πρόθυμα τον ακολουθεί. Πρόθυμα μπορεί να σημαίνει άκριτα, αλόγιστα κι αστόχαστα, αλλά πάντα με ιδιοτέλεια και τούτη η τελευταία είναι ανίκητη στο ζύγι των επιλογών μας· κατά κανόνα εκλέγονται λιμοκοντόροι και φιάκες από τα γεννοφάσκια τους, ανάξιοι να εκπροσωπήσουν και συνάμα να απαλύνουν έναν κόσμο σαστισμένο, σε κατάσταση αφασίας και πενίας. Κι αν με ρωτήσεις, συμπολίτη μου, τι να ψηφίσεις, άραγε, θα απαντήσω αγιορείτικα «Ο,τι σε φωτίσει ο Θεός και ό,τι αναπαύει την ψυχούλα σου». Είναι ζήτημα προσωπικής ευθύνης.

Κώστας Θεολόγου

Ο Κώστας Θεολόγου είναι Καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας του Πολιτισμού και Διευθυντής του Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου (AKEΔ) στη Σχολή ΕΜΦΕ του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Οκτώβριο του 1960 και αποφοίτησε από το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Σπούδασε Νομικά και Πολιτική Επιστήμη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης (Paris-I, Pantheon Sorbonne) στην Κοινωνική Ιστορία και Κοινωνική Θεωρία με τον Jean-Marie Vincent, εισηγητή της Σχολής της Φρανκφούρτης στη Γαλλία. Το διδακτορικό δίπλωμά του από τον Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ (2006) εστιάζει στις συλλογικές ταυτότητες και στην Κοινωνιολογία του Πολιτισμού σε πολυεθνικά αστικά περιβάλλοντα. Διδάσκει σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στο ΕΜΠ και σε άλλα πανεπιστήμια. Είναι Συντονιστής της Θεματικής Ενότητας ΕΠΟ41 (Κοινωνική Θεωρία και Νεωτερικότητα) της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Έχει διδάξει στην τριτοβάθμια ιδιωτική και στη δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση και έχει δημοσιεύσει μονογραφίες, μεταφράσεις, συγγράμματα και έχει επιμεληθεί σημειώσεις μαθημάτων για διδακτικές ανάγκες. Έχουν δημοσιευθεί ή βρίσκονται υπό έκδοση εργασίες του (άρθρα ή κεφάλαια) σε ξενόγλωσσα και ελληνικά περιοδικά ή συλλογικούς τόμους. Κριτικά σχόλιά του για νέες εκδόσεις έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά Εντευκτήριο, Διαβάζω, Το Δέντρο, Οδός Πανός κ.α. Κείμενά του βρίσκονται επίσης στα περιοδικά Αντί, Μουσική, Άρδην, Νέμεσις και στις εφημερίδες Μακεδονία, Η Εφημερίδα των Συντακτών, Η Αυγή, Τα Νέα κ.α. Δύο πρόσφατα βιβλία του είναι το «Φιλοσοφία και Τεχνολογία» (Δεκέμβριος 2023) και «Κριτικές Συναντήσεις: Άνθρωποι Βιβλία Τέχνες» (Μάρτιος 2024).

Σχετικά άρθρα

Back to top button