Nbaxevanis

Europlan
KOSA
LIFE

Η μόδα των sneakers «ξεφτίζει»

BOX CAFE
DROP Palermo TECH HUB

Πριν από λίγα χρόνια, τα καταστήματα με τα αθλητικά παπούτσια γέμιζαν από νέα ζευγάρια που έφερναν καινοτόμες τεχνολογίες. Το 2012 η Nike παρουσίασε την τεχνολογία Flyknit η οποία ουσιαστικά έδινε στα παπούτσια της την υφή μιας ζακέτας.

Το 2015 η Adidas παρουσίασε τα Yeezy Boost 350, που έγιναν σε συνεργασία με τον Kanye West. Το 2017 ο οίκος μόδας, Balenciaga κυκλοφόρησε τα Triple-S ταράζοντας τα νερά στον χώρο.

Mechanical Solutions

Το 2023 η αγορά των sneakers δεν έκανε κανένα βήμα προς τα εμπρός, αντίθετα θα μπορούσαμε να πούμε ότι έκανε βήματα προς τα πίσω. Οι μεγάλες εταιρείες όπως η Adidas, η Nike και Asics επιλέγουν να κυκλοφορήσουν τα καθιερωμένα τους μοντέλα που σχεδιαστικά υπάρχουν πάρα πολλές δεκαετίες, προσθέτοντας απλά νέα χρώματα. Σύμφωνα με τη Wall Street Journal μπορεί ο κόσμος να εξακολουθεί να τα αγοράζει αλλά δεν μένει εντυπωσιασμένος.

Το 2023 ήταν η χρονιά της «σιγουριάς»

Η υπερβολική εξάρτηση στα παλαιότερα σχέδια δείχνει ότι οι εταιρείες δυσκολεύονται να συσπειρώσουν τον κόσμο γύρω από νέες ιδέες. Οι πωλήσεις αθλητικών υποδημάτων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν μόλις 2% μέχρι τον Νοέμβριο του 2023, επαναλαμβάνοντας το ίδιο επίπεδο ανάπτυξης με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Circana. Τα ζευγάρια που έχουν πουληθεί φέτος είναι λιγότερα και η ανάπτυξη τροφοδοτείται από τις αυξήσεις τιμών. Το ακριβώς αντίθετο είχε γίνει πριν δυο χρόνια, όταν η αγορά αυξήθηκε κατά 21% τροφοδοτούμενη σε μεγάλο βαθμό από τη μεγάλη ζήτηση λόγω της πανδημίας.

«Είναι η χρονιά της “σιγουριάς” για τα αθλητικά παπούτσια», δήλωσε ο Drew Haines, διευθυντής εμπορίας αθλητικών παπουτσιών και συλλεκτικών ειδών στο StockX, μια γνωστή πλατφόρμα μεταπώλησης και εμπορίας αθλητικών παπουτσιών.

Μοντέλα που πρωτοεμφανίστηκαν πολλές δεκαετίες πίσω

Τα μοντέλα με τις υψηλότερες πωλήσεις στην πλατφόρμα StockX για το 2023 ήταν το Nike Dunk Low (έκανε ντεμπούτο στα μέσα της δεκαετίας του 80) και το Air Jordan 1 (κυκλοφόρησε αρχικά το 1985). Τα μοντέλα με την ταχύτερη άνοδο ήταν το Adidas Gazelle (παρουσιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 60), το Dunk Low και το Onitsuka Tiger Mexico ’66 (κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1966).

Ο Haines έκανε ειδική μνεία στα μοντέλα Gel-1130 και Gel – Kayano 14 από την Asics καθώς πραγματοποίησαν άλμα πωλήσεων τη φετινή χρονιά. Αμφότερα είναι απλά και κλασικά ζευγάρια που θα μπορούσαν εύκολα να χαρακτηριστούν παπούτσια «για μεγαλύτερες ηλικίες». Ωστόσο αν κάποιος περιηγηθεί στο TikTok μπορεί να βρει νεότερους ανθρώπους να τα προτείνουν σαν «παπούτσια που πρέπει να έχεις».

Φυσικά, οι εταιρείες είναι χαρούμενες που τα παραδοσιακά μοντέλα εξακολουθούν να έχουν ζήτηση. «Βλέπουμε αυτή την αναζωπύρωση και την αγάπη για τα πιο εμβληματικά μας προϊόντα», δήλωσε ο Torben Schumacher, παγκόσμιος γενικός διευθυντής της Adidas originals, basketball & partnerships.

Σε μια κλήση για τα κέρδη, ο CEO της Adidas Bjørn Gulden δήλωσε ότι η μάρκα θα μπορούσε να δει την παραγωγή των ρετρό μοντέλων της να φτάνει τα 15 εκατομμύρια ζευγάρια ετησίως ή και περισσότερο. H Adidas έχει γνωρίσει ιδιαίτερη επιτυχία με τα Samba, ένα μοντέλο που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1950, καθώς πήρε σημαντική ώθηση από τη συνεργασία με τη Βρετανίδα σχεδιάστρια μόδας Grace Wales Bonner.

Σπανίζει η εφευρετικότητα

Τα νεότερα και πιο εξεζητημένα σχέδια είναι λιγότερο ελκυστικά για τους αγοραστές, αυτό κάνει ορισμένους ειδικούς του κλάδου να αναρωτιούνται αν οι μεγάλες εταιρείες έχουν χάσει το δρόμο τους. «Πρέπει να συνεχίσουμε να καινοτομούμε», δήλωσε ο Frank Bracken, εκτελεστικός αντιπρόεδρος και εμπορικός διευθυντής της Foot Lock. Όπως υποστήριξε ο ίδιος, η καινοτομία είναι αυτό που κάνει τα αθλητικά παπούτσια ελκυστικά.

Σε γενικές γραμμές, η εφευρετικότητα είναι σπάνια. Πλέον οι παρεμβάσεις που γίνονται στις νέες κυκλοφορίες είναι μικρές. Ορισμένες βελτιώσεις στα υλικά, νέα χρώματα αλλά καμία ριζική αλλαγή. «Οι άνθρωποι πάντα σε περιόδους αβεβαιότητας, αμφιβολίας και φόβου πηγαίνουν σε πράγματα που είναι οικεία, νοσταλγικά, παραδοσιακά», δήλωσε ο Bracken της Foot Locker.

Κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας, οι επιχειρήσεις όλων των ειδών πάσχιζαν να μεταφέρουν προϊόντα από τα ασιατικά εργοστάσιά τους στον υπόλοιπο κόσμο. Η βιομηχανία αθλητικών παπουτσιών χτυπήθηκε ιδιαίτερα σκληρά, ωθώντας τις μάρκες να βασίζονται σε δοκιμασμένες λύσεις, αντί να ρισκάρουν σε μια νέα ιδέα σε μια οικονομικά επισφαλή περίοδο.

Οι πρόσφατες μακροοικονομικές ανησυχίες τροφοδότησαν επίσης την επιθυμία για «συντήρηση». «Αν έχετε ένα ασπρόμαυρο ή γκρι ζευγάρι που ταιριάζει με τα πάντα, δεν χρειάζεται να αγοράσετε έξι ή επτά παπούτσια», δήλωσε ο Haines της StockX.

Οι εταιρείες πρέπει να κάνουν υπομονή

Τα στελέχη των εταιρειών είναι πεπεισμένα ότι θα χρειαστεί ένα παγκόσμιο αθλητικό γεγονός για να «ξυπνήσει» την βιομηχανία. «Το επόμενο έτος είναι η χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι. Αυτό το γεγονός αποτελεί διαχρονικά μια ώθηση στην καινοτομία», δήλωσε ο Bracken της Foot Locker. Οι εταιρείες «το βλέπουν ως μια στιγμή που πρέπει να ικανοποιήσουν τους κορυφαίους αθλητές αλλά συχνά οι νέες τεχνολογίες είναι αργότερα διαθέσιμες και στα παπούτσια που απευθύνονται σε καθημερινούς καταναλωτές», πρόσθεσε.

Με οδηγό την ιστορία, οι εταιρείες θα πρέπει να κάνουν λίγη υπομονή. Σε κάποια φάση οι καταναλωτικές τάσεις θα αλλάξουν και ο κόσμος δεν θα είναι τόσο ενθουσιασμένος με τα απλά και κλασικά Samba του.


- Ακολουθήστε το cna.gr στο Google News για όλες τις τελευταίες εξελίξεις.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram


Οροι ανάγνωσης

Yiannis Jewellery

Σχετικά άρθρα

Back to top button