Nbaxevanis

Europlan
KOSA
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Nielsen, έρευνα: Η ακρίβεια τραβά την ανηφόρα

DROP 2 DROP 2
DROP Palermo TECH HUB

Μείωση της κατανάλωσης σε επίπεδο όγκου 3,5%, αλλά και αύξηση των τιμών 12,2% το πρώτο τρίμηνο καταγράφει έρευνα της Nielsen IQ.

O δείκτης για τη βιομηχανία τροφίμων για την εγχώρια αγορά καταγράφει άνοδο σε ποσοστό 10,7% σε ετήσια βάση. Νέες ανατιμήσεις σε δεκάδες βασικά προϊόντα έρχονται με βάση τιμοκαταλόγους, που έχουν αποσταλεί για το Μάιο σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Κωδικοί κονσερβών, αλουμινόχαρτο, βρεφικά γάλατα, κρέατα, ελιές, έτοιμα γεύματα ψυγείου, στοματικό διάλυμα, καθαριστικά, αναψυκτικά κτλ αναμένεται σταδιακά, μέχρι τον Ιούνιο, κι ανάλογα με την πορεία των αποθεμάτων να καταγράψουν αυξήσεις που κινούνται από το 2-3% αλλά σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν και το 30%, δίνοντας ένα μέσο όρο στο 5-6%.

Mechanical Solutions

Στο μεταξύ, μείωση της κατανάλωσης σε επίπεδο όγκου 3,5%, αλλά και αύξηση των τιμών 12,2% το πρώτο τρίμηνο καταγράφει έρευνα της Nielsen IQ, που παράλληλα αναδεικνύει την άνοδο που έχει το 2023 ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Αναλυτικά, με βάση όσα αναφέρει η έρευνα παρουσιάζεται στο σύνολό του πρώτου τριμήνου θετική τάση της τάξης του +8,2% (στοιχεία σε ετήσια βάση – ΥTD – έως 02 Απριλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.

Σύμφωνα με την NielsenIQ, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου. Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα.

Συνέχεια ανόδου στο κόστος παραγωγής στα τρόφιμα

Πάντως, μείωση 10,9% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Μάρτιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2022, έναντι αύξησης 46,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2022 με το 2021.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση στο κόστος παραγωγής των εγχώριων βιομηχανιών, μετά από σειρά μηνών ανόδου, προήλθε κυρίως από την πτώση στις τιμές της ενέργειας (ενώ το κόστος στη βιομηχανία τροφίμων αυξήθηκε εκ νέου), και οφείλεται στις εξής μεταβολές των δεικτών των επιμέρους αγορών:

α. Στη μείωση του δείκτη τιμών παραγωγού εξωτερικής αγοράς κατά 11,1%, και

β. Στη μείωση του δείκτη τιμών παραγωγού εγχώριας αγοράς κατά 10,8%.

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 5,8% τον Μάρτιο 2023 σε σύγκριση με τον δείκτη του Φεβρουαρίου 2023, έναντι αύξησης 10,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2022.

Να σημειωθεί ότι ο Δείκτης για τη Βιομηχανία Τροφίμων για την εγχώρια αγορά καταγράφει άνοδο σε ποσοστό 10,7% σε ετήσια βάση, αλλά οριακή άνοδο της τάξης του 0,1% σε σχέση με τον Φεβρουάριο. Για τη, δε, εξωτερική αγορά σημειώνει άνοδο σε ετήσια βάση της τάξης του 12,9%.

Πωλήσεις

Στο μεταξύ, αύξηση 2,4% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Φεβρουάριο εφέτος, παρά το γεγονός ότι ο τζίρος μειώθηκε σε σούπερ μάρκετ και φαρμακευτικά είδη.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε: Πολυκαταστήματα (27,8%), Έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακό εξοπλισμό (12,5%), Βιβλία- χαρτικά- λοιπά είδη (8,9%), Ένδυση- υπόδηση (5,6%), Τρόφιμα- ποτά- καπνό (5%) και Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (4,6%). Στον αντίποδα, μειώθηκαν σε: Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (1,4%) και Φαρμακευτικά- καλλυντικά (1,1%).

Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε αύξηση 2,4% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023 σημείωσε αύξηση 4,1%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,6% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023.

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε αύξηση 11,3% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023 σημείωσε αύξηση 4,6%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 2,2% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023.

Στο μεταξύ ο πληθωρισμός στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» αυξήθηκε κατά 14,3% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (17,8%), σε μεταλλικό νερό, αναψυκτικά, χυμούς (9,3%), κατά 13,5% σε καφέ, κακάο και τσάι, κατά 15,6% στο ψωμί και στα δημητριακά, κατά 19,8% στα κρέατα, κατά 17,5% στα έλαια και λίπη και 12,1% στα γαλακτοκομικά και στα αυγά.

Η κυβέρνηση

Στο μεταξύ, μειώσεις τιμών από 5% έως και 16% σε 18 κωδικούς προϊόντων της ανακοίνωσε από 2 Μαΐου η γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος όπως αναφέρει σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι ο ανταγωνισμός θα οδηγήσει και άλλες βιομηχανίες να μειώσουν τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα ο υπουργός αναφέρει: «Η Ελληνική Γαλακτοβιομηχανία (Όλυμπος) έστειλε στα Super Markets το νέο της τιμοκατάλογο, με ισχύ από τις 02 Μαΐου. Δείτε πόσο μεγάλες μειώσεις τιμών έχει. Είμαι βέβαιος ότι ο ανταγωνισμός θα οδηγήσει και τους υπόλοιπους να ακολουθήσουν. Η αντίστροφη πορεία κατά της Ακρίβειας ξεκίνησε, όπως σας είχαμε υποσχεθεί!».

Επίσης σε άλλη ανάρτηση ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε: «Αναρτηθήκαν στον ekatanalotis.gov.gr οι τιμές 45 συμβολαίων από 13 προμηθευτές που αφορούν τις μέσες καταναλώσεις για το μήνα Μάιο». «Μετά την ανακοίνωση και της επιδότηση του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ) το όφελος για τους καταναλωτές θα είναι ακόμα μεγαλύτερο. Με την διαφάνεια στις Τιμές εξασφαλίζουμε τα συμφέροντα σας καλύτερα».

Με προσφορές

Πάντως, με βάση παράγοντες της αγοράς οι όποιες μειώσεις τιμών κυρίως αποτυπώνονται σε προωθητικές ενέργειες και όχι με μειώσεις επί του τιμοκαταλόγου.

Πάντως με βάση όσα είχε πει τον περασμένο Δεκέμβριο ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος από το διαδικτυακό βήμα του 13ου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ «η οικονομική ιστορία έχει αποδείξει ότι οι τιμές που ανεβαίνουν δεν επιστρέφουν ποτέ στο επίπεδο από το οποίο ξεκίνησαν, είναι σαφές αυτό. Αυτό ονομάζεται στην οικονομική επιστήμη ακαμψία των τιμών προς τα κάτω». Συμπλήρωσε, δε, ότι «δεν θα μπορέσουμε να φτάσουμε ποτέ, αυτό είναι πολύ λογικό, τα επίπεδα των τιμών προ της κρίσης και προ του Ιουνίου του 2021, οπότε και ξεκίνησε ο κύκλος των πληθωριστικών πιέσεων εξαιτίας του ανοίγματος της αγοράς μετά την πανδημία», είχε σημειώσει.

Επίσης με βάση έρευνα της Nielsen που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα σε δείγμα 32 CEOs από το λιανεμπόριο και τους προμηθευτέ 7 στους 10 CEOs καταναλωτικών προϊόντων και σούπερ μάρκετ (ποσοστό 68%) έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο ανατιμήσεων μέσα στο έτος, με 3 στους 10 (ποσοστό 32%) να δηλώνουν ότι δεν είναι σίγουροι αν θα προβούν σε αυξήσεις.

Με βάση τα ευρήματα της έρευνας, το 35% όσων προτίθενται να προχωρήσουν, εντός του έτους, σε νέες ανατιμήσεις δηλώνουν ότι αυτές θα κινηθούν έως 5%, ένας στους δύο απάντησε ότι οι ανατιμήσεις θα φθάσουν έως 10%, ενώ υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό 6% που απάντησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φτάσουν το 20%.


- Ακολουθήστε το cna.gr στο Google News για όλες τις τελευταίες εξελίξεις.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram


Οροι ανάγνωσης

Yiannis Jewellery

Σχετικά άρθρα

Back to top button