GMG Constructions | adv


Οικονομία

Black Friday | Εχει πετύχει η «Αμερικανική συνταγή» στην Ελλάδα;


Magali-Elounda

Ο θεσμός της Black Friday ήρθε στην Ελλάδα το 2016 και, όπως φαίνεται, ήρθε για να μείνει. Το 2016 οι έλληνες καταναλωτές ξεχύθηκαν στους δρόμους για να προμηθευτούν τα εκπτωτικά προϊόντα της Black Friday. Μεγάλες ουρές υπήρξαν έξω από τα καταστήματα σε ορισμένες δε περιπτώσεις δεν έλειψαν και οι εντάσεις.

Οι προσφορές αφορούσαν σε συγκεκριμένα είδη και περιορισμένο αριθμό ενώ την τιμητική τους είχαν παιχνιδομηχανές, τηλεοράσεις, υπολογιστές και άλλα ηλεκτρονικά είδη.

mechanical adv 2021

apostolakis adv 2

Η Black Friday σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου και δεν συγκαταλέγεται στις τακτικές εκπτώσεις αλλά είναι προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.

Πολύ σύντομα η Black Friday μετατράπηκε σε Black Week ή ακόμα και σε Black November αντανακλώντας την επιθετική λογική των μεγάλων πολυεθνικών και των εγχώριων αλυσίδων, κυρίως των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.

Ο τζίρος της Black Friday

Ο τζίρος της Black Friday προ πανδημίας εκτιμάται κοντά στο 1 δισ. ευρώ σε ένα τριήμερο και περίπου 1,5 δισ. ευρώ σε διάστημα μιας εβδομάδας.

Το 2020, η Black Friday πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Τα δεδομένα που ελήφθησαν από τη Google Trends δείχνουν ότι ο αριθμός των ερωτημάτων αναζήτησης που σχετίζονται με τις εκπτώσεις της Μαύρης Παρασκευής μειώθηκε κατά 37% σε σχέση με το 2019. Στην Ελλάδα, η κορυφή της Black Friday ήταν το 2019.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Picodi, της διεθνούς εταιρείας καταναλωτικών τάσεων, για εφέτος ένας μέσος καταναλωτής είναι διατεθειμένος να ξοδέψει 260 ευρώ κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής, ενώ πέρυσι ήταν 164 ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) την Black Friday του 2020, με τα φυσικά καταστήματα κλειστά λόγω των περιοριστικών μέτρων, καταγράφηκε στο ηλεκτρονικό κανάλι 43,6% μεγαλύτερος τζίρος σε σύγκριση με την Black Friday του 2019. Σε επίπεδο εβδομάδα ο τζίρος ήταν υψηλότερος κατά 73,5%.

Την εβδομάδα 21-27 Νοεμβρίου 2020 σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων 8 εβδομάδων του 2020, η άνοδος της αξίας των ηλεκτρονικών πωλήσεων άγγιξε το 155%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τα οποία αφορούν επιχειρήσεις που έχουν υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων, ο τζίρος του λιανεμπορίου τον Νοέμβριο του 2019 διαμορφώθηκε σε 2,64 δισ. ευρώ ενώ τον Νοέμβριο του 2020 σε 2,32 δισ. ευρώ.

Η αρχή του φαινομένου

Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) είναι το ανεπίσημο όνομα της ημέρας που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, ημέρα η οποία έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των Χριστουγεννιάτικων αγορών στην χώρα από το 1952.

Η Black Friday είναι η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων του έτους στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2005, αν και ειδήσεις, που εκείνη την εποχή ήταν ανακριβείς, την περιέγραφαν ως τέτοια για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.  Παρόμοιες ιστορίες επανεμφανίζονται κάθε χρόνο αυτή την εποχή, παρουσιάζοντας αγοραστική υστερία και έλλειψη αποθεμάτων, δημιουργώντας έτσι μια κατάσταση φαύλου κύκλου ανατροφοδότησης της ζήτησης.

Το 2014, ο τζίρος της Black Friday έπεσε για πρώτη φορά από την ύφεση του 2008: 50,9 δισ. δολάρια ξοδεύτηκαν εκείνο το τετραήμερο, 11% λιγότερα από το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, η αμερικανική οικονομία δεν ήταν σε ύφεση. Τα καταστήματα πλέον επεκτείνουν τις προσφορές τους σε ολόκληρους τους μήνες του Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου, αντί να επικεντρώνονται μόνο στην ημέρα αυτή ή και το Σαββατοκύριακο.

Τα πρώτα στοιχεία από τη χρήση του όρου “Black Friday” για την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών με εμπορική σημασία υποδηλώνει ότι ο όρος προέρχεται από την Φιλαδέλφεια, όπου χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την μεγάλη και ενοχλητική για τους πεζούς κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών.

Αυτή η χρήση του όρου, όπως αναφέρει η wikipedia, χρονολογείται τουλάχιστον από το 1961.

Περισσότερα από είκοσι χρόνια αργότερα, καθώς η φράση έγινε πιο διαδεδομένη, έγινε δημοφιλής η εξήγηση ότι αυτή η μέρα ήταν το σημείο του έτους κατά το οποίο το λιανεμπόριο αρχίζει να γυρίζει σε κέρδος, δηλαδή στην αμερικάνικη αργκό από “το κόκκινο” (in the red) περνάει “στο μαύρο” (in the black).

Έχουν υπάρξει αναφορές για βία μεταξύ πελατών την ημέρα αυτή. Από το 2006 έχουν αναφερθεί 7 θάνατοι και 98 τραυματισμοί σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Είναι σύνηθες φαινόμενο να στρατοπεδεύουν καταναλωτές έξω από καταστήματα την αργία των Ευχαριστιών, επιχειρώντας να εξασφαλίσουν θέση στην πρώτη γραμμή και έτσι περισσότερες πιθανότητες να βρουν αυτά που θέλουν να αγοράσουν. Αυτές οι πρακτικές, από κατάληψη λωρίδων έκτακτης ανάγκης και πυρόσβεσης μέχρι και χρήση προπανίου και γεννητριών σε πιο εξεζητημένες περιπτώσεις, δημιουργούν σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλεια του κοινού, προκαλώντας τουλάχιστον μία πόλη να απαγορεύσει αυτή την πρακτική.

Από τις αρχές του 21ου αιώνα έγιναν προσπάθειες από τους λιανοπωλητές με προέλευση τις Ηνωμένες Πολιτείες να εισαγάγουν την “Black Friday” σε άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα η πρακτική εισήχθη για πρώτη φορά το 2015 ενώ από το 2016 άρχισαν να την εφαρμόζουν όλο και περισσότερες εταιρείες.










Σχετικά άρθρα

Back to top button