ΗΘΗ & ΕΘΙΜΑ

Η Διακαινήσιμος Εβδομάς – Λευκή Εβδομάδα

Κάθε ημέρα της Διακαινησίμου χαρακτηρίζεται ομοίως, δηλαδή Δευτέρα της Διακαινησίμου, Τρίτη της Διακαινησίμου κ.λπ., εκτός της τελευταίας που λέγεται Κυριακή του Θωμά.

Η Εκκλησία έχει επίσης καθιερώσει κάθε χρόνο την ημέρα Παρασκευή της Διακαινησίμου να εορτάζεται η Ζωοδόχος Πηγή.

Στην αρχαία εκκλησία η διακαινήσιμος εβδομάδα ήταν η πρώτη του Εκκλησιαστικού έτους, που αρχή του θεωρείτο η Κυριακή του Πάσχα.

Από πού προέρχεται η ονομασία της;

Η ονομασία της οφείλεται στο γεγονός ότι κατά τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου προς την Κυριακή του Πάσχα βαπτιζόταν ομαδικά οι κατηχούμενοι, οπότε και άρχιζε η πνευματική «ανακαίνιση» τους.

Σε ένδειξη αυτής της «ανακαίνισης» και ταυτόχρονα αναγέννησης και πνευματικής «καθαρότητας» οι νεοβαπτισμένοι φορούσαν ολόκληρη την εβδομάδα αυτή λευκά ενδύματα, γι’ αυτό και αποκαλείται και ως «Λευκή Εβδομάδα».

Κατά τους παλαιότερους χρόνους ολόκληρη η εβδομάδα αυτή χαρακτηριζόταν ως αργία από κάθε εργασία. Μάλιστα κατά την εβδομάδα αυτή, η Αγία Γραφή συνιστά στους χριστιανούς τον καθημερινό εκκλησιασμό.

Ειδικότερα στη Κωνσταντινούπολη η Διακαινήσιμος Εβδομάδα εορτάζονταν με ιδιαίτερη λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια.

Ο Αυτοκράτορας καλούσε τους νεοφώτιστους και τους φτωχούς σε πλούσιο γεύμα, ενώ κατά την ημέρα Πέμπτη της Διακαινησίμου δέχονταν τον κλήρο προσφέροντας τιμητικό γεύμα στον Πατριάρχη και στους περί αυτόν.

Πολλά όμως και πλούσια δώρα διένειμαν οι Αυτοκράτορες και σε επίσημες επισκέψεις που διενεργούσαν αυτή την εβδομάδα. Ακόμη απέλυαν από τις φυλακές κατάδικους για ελαφρά εγκλήματα.

Τα παραπάνω αυτοκρατορικά έθιμα της Διακαινησίμου εβδομάδας πέρασαν στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος δια των βασιλικών επισκέψεων σε στρατόπεδα και νοσοκομεία και με έκδοση σχετικών διαταγμάτων για άρση στρατιωτικών ποινών.

Τέλος, από τη Διακαινήσιμο εβδομάδα αρχίζει να αναγιγνώσκεται στις εκκλησίες το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον.

Close