ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Το ρεπορτάζ του National Geographic για τον Ελληνικό τουρισμό

«Με τις αφίξεις να έχουν πέσει κατά 70%, το κράτος σχεδιάζει το μετά-πανδημίας μέλλον του με προσοχή στο πώς θα είναι βιώσιμος ο τουριστικός κλάδος» σχολιάζει η δημοσιογράφος Fahrinisa Campana στο άρθρο της «Πώς η Ελλάδα επανεξετάζει την κάποτε ακμάζουσα τουριστική της βιομηχανία».

Η δημοσιογράφος ταξίδεψε μέχρι τη Σαντορίνη από όπου τονίζει ότι η καραντίνα έκανε τους κατοίκους του κοσμοπολίτικου νησιού που κατά μέσο όρο δέχεται τον χρόνο 2,8 εκατομμύρια τουρίστες, να συζητά στα μέσα Ιουνίου για μια τριμελή οικογένεια Γάλλων, των μοναδικών ξένων τουριστών μετά την καραντίνα. «Αυτό είναι το είδος της επίδρασης που είχε η απομόνωση στους ντόπιους, ότι όλοι άρχισαν να μιλούν για αυτά τα τρία άτομα που είχαν φτάσει (σ.σ. στο νησί)» σχολιάζει στο National Geogrraphic o Μιχάλης Ερμογένης, κάτοικος του νησιού και εμπνευστής της καμπάνιας «Save Oia».

caffeine adv2020b

Με το σχόλιο «από τη συμμόρφωση στην ανησυχία», η Campana τονίζει ότι «η Ελλάδα έτυχε επαίνων για τα γρήγορα και αποτελεσματικά της αντανακλαστικά στην απειλή του κορωναϊού», καθώς «πριν καν καταγραφεί ούτε ένας θάνατος, οι ελληνικές αρχές ξεκίνησαν να θέτουν περιορισμούς στις μεγάλες συγκεντρώσεις, συμπεριλαμβανομένων και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων  και των χώρων θρησκευτικής λατρείας».

Ωστόσο, όπως σχολιάζει ο ιδιοκτήτης μεζεδοπωλείου στην Καισαριανή Γιώργος Κουκουλας, «είναι μια επιλογή ανάμεσα στον θάνατο από την πείνα ή από τον κορωναϊό». «Αυτή είναι μια περιοχή με πολλά Airbnbs, έτσι χωρίς τους τουρίστες δεν έχουμε τον ίδιο αριθμό πελατών» προσθέτει.

neratzoulis neo

Κορωναϊός και προσφυγική κρίση

Στην επέλαση της πανδημίας, έρχεται να προστεθεί και η μεταναστευτική κρίση στη Λέσβο, σχολιάζει η δημοσιογράφος αναφορικά με τους τριγμούς που δέχθηκε φέτος ο ελληνικός τουρισμός.

«Οι αριθμοί των αφίξεων ξένων τουριστών έχουν σταθερά ανοδική πορεία την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα, φτάνοντας το 2018 τα 33 εκατομμύρια. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, σημειώνεται μεγάλη πτώση στους αριθμούς σε συγκεκριμένους προορισμούς, όπως το νησί της Λέσβου, όπου η συνεχιζόμενη προσφυγική κρίση έχει αποτρέψει τους επισκέπτες» γράφει η δημοσιογράφος του National Geographic.

«Η πραγματικότητα δεν αποδόθηκε ποτέ σωστά από τα μέσα» σχολιάζει η ιδιοκτήτρια ξενοδοχείου Αφροδίτη Βατη. «Ό,τι ακούτε για τη Λέσβο είναι για τη Μόρια, την προσφυγική κρίση, και όλα τα δεινά που αυτή συνεπάγεται, αλλά αυτή δεν είναι η πραγματικότητα στο νησί, αλλά ένα κομμάτι του νησιού. Σε καμία περίπτωση δεν θέλω  να υποτιμήσω τις άσχημες συνθήκες –τις απάνθρωπες συνθήκες- κάτω από τις οποίες ζουν οι άνθρωποι στη Μόρια, αλλά ο κόσμος ακόμα φοβάται να έρθει» προσθέτει.

Αυτός ο φόβος σε συνδυασμό με τον κορωναϊό, έκανε πολλές επιχειρήσεις του νησιού να βάλουν οριστικό λουκέτο, επισημαίνει η δημοσιογράφος.

Ο εγχώριος τουρισμός, η σανίδα σωτηρίας

Πολύ μεγάλο πλήγμα, της τάξης του -70% σε αφίξεις, κατά την Campana, δέχθηκαν νησιά όπως «Σαντορίνη, Μύκονος και Ρόδος, που εξαρτώνται από τον μαζικό τουρισμό και την πολυκοσμία. Ωστόσο, νησιά όπως η Ικαρία, που είναι λιγότερα γνωστά στους ξένους τουρίστες, μπορεί να κλείσουν με θετικό πρόσημο τη σεζόν». «Δεν εξαρτόμαστε από τον μαζικό τουρισμό, ούτε από τους ξένους τουρίστες. Επειδή ακριβώς δεν εξαρτόμαστε από τους ξένους, δεν μας επηρέασε τόσο πολύ (η κρίση του κορωναϊού)» λέει ο Ισίδωρος Πλύτας, συνιδρυτής της σχολής σερφ στο νησί. «Φέτος, σχεδόν όλοι οι Έλληνες ταξιδεύουν στο εσωτερικό, έτσι καταγράφηκαν περισσότεροι εγχώριοι τουρίστες στη χώρα» σχολιάζει η ρεπόρτερ του National Geographic.

Ευκαιρία για επανεκκίνηση

Πάντως, στο άρθρο επισημαίνεται ότι «η πανδημία σε συνδυασμό με τη χαμηλή σεζόν σε εισροές ξένων τουριστών αποτελεί μια ευκαιρία για την Ελλάδα να επανεξετάσει και να επανεπενδύσει στον τρόπο που διαχειρίζεται τον τουρισμό: Πώς μπορεί να γίνει περισσότερο βιώσιμος και λιγότερο οδηγούμενος από τη μαζική κατανάλωση;».

Η δημοσιογράφος αναδεικνύει την καμπάνια «Save Oia»  που προωθεί μια πιο υπεύθυνη ταξιδιωτική εμπειρία στη Σαντορίνη με σεβασμό στη φύση και το περιβάλλον. «Ο αριθμός των τουριστών που φτάνουν στη Σαντορίνη σε μια οποιαδήποτε ημέρα, είναι τόσο υψηλός που πολλοί φοβούνται ότι το οικοσύστημα του νησιού δεν θα αντέξει για πολύ ακόμα» αναφέρεται στο ρεπορτάζ.

Σε αυτό το σημείο, η Campana ανεβαίνει στο πλοίο για την Πάρο, «το πρώτο νησί που επιχειρεί την εξάλειψη των πλαστικών απορριμμάτων» μέσω της καμπάνιας Clean Blue Paros, που αποτελεί πρωτοβουλία του Common Seas».  «Ακόμα και αυτή τη χρονιά που υπάρχει τόσο μεγάλη οικονομική ανασφάλεια και στρες, έχουμε αυξήσει τον αριθμό των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στο Clean Blue Paros» λέει η project manager Ζάνα Κοντομανώλη.

«Είναι μια καταπληκτική κρυμμένη ευκαιρία» τονίζει αναφερόμενη στη φετινή σεζόν, για να καταλήξει: «Μας δόθηκε η ευκαιρία να ηρεμήσουμε και να δούμε πώς μπορούν να γίνουν τα πράγματα».

CNA Newsroom

Το CNA είναι μία προσωπική δικτυακή ιδέα του Βαγγέλη Βαρνακιώτη, η οποία υλοποιήθηκε το 2000, για όσα αφορούν στην πολιτική, στην κοινωνία και στον πολιτισμό, που αυτά συμβαίνουν στην Κρήτη, στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Το CNA από το 2000 κάνει μεγάλη προσπάθεια για να κρατηθεί στην επιφάνεια του ενδιαφέροντος, με συνέπεια, εγκυρότητα, σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, με συνεχείς αλλαγές, ανανεώσεις, διασφάλιση της «ασφαλούς» επίσκεψης, καθώς και προσθήκες νέων υπηρεσιών.-
Back to top button