Πόσο ακριβά θα είναι τα αεροπορικά ταξίδια μετά την πανδημία;

74

Καθώς οι χώρες κάνουν σχέδια για το άνοιγμα των συνόρων και των επιχειρήσεων και οι αεροπορικές εταιρείες αρχίζουν να βλέπουν την επιστροφή της κίνησης των επιβατών, το μεγάλο ερώτημα που πλανάται τώρα στον αέρα είναι ένα: Πόσο θα κοστίζουν τα αεροπορικά εισιτήρια όταν όλα αυτά τελειώσουν;

Κοινωνική απόσταση σημαίνει λιγότερες θέσεις

Η Delta AirLines αποκλείει τα μεσαία καθίσματα και περιορίζει το φορτίο πτήσης έως τις 30 Ιουνίου για να τηρούνται οι απαραίτητες κοινωνικές αποστάσεις, επιτρέποντας την κράτηση μόνο του 50% έως 60% των διαθέσιμων θέσεων σε μια πτήση. Αλλες αεροπορικές εταιρείες που υιοθετούν παρόμοια μέτρα είναι οι  Emirates, American Airlines, Japan Airlines, United, Wizz Air και αρκετές ακόμη.

Μια άλλη εταιρεία έφτασε στο σημείο να υποχρεώνει τους επιβάτες να πληρώσουν για να εξασφαλίσουν την κοινωνική αποστασιοποίηση. Στις 4 Μαΐου, ο εξαιρετικά χαμηλού κόστους αερομεταφορέας των ΗΠΑ Frontier Airlines ανακοίνωσε μια χρέωση «επιπλέον χώρου», που μπορεί να αγοραστεί για τις πτήσεις μεταξύ 8 Μαΐου και 31 Αυγούστου. Με αυτό το έξτρα κόστος, ένας επιβάτης θα μπορούσε να πληρώσει από 39 δολάρια για κάθε πτήση ώστε να εξασφαλίσει ότι το μεσαίο κάθισμα στην σειρά του θα έμενε άδειο. Δύο ημέρες αργότερα, η αεροπορική εταιρεία ακύρωσε το σχέδιό της αφού δέχθηκε κριτική από μέλη του Κογκρέσου των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ωστόσο, η IATA, η παγκόσμια εμπορική ένωση αεροπορικών εταιρειών, θέλει να έχει την τελευταία λέξη για το θέμα της κοινωνικής απόστασης στα αεροσκάφη. Το δελτίο τύπου της στις 5 Μαΐου υποστηρίζει ότι δεν υποχρεώνει τις αεροπορικές εταιρείες να μπλοκάρουν τις μεσαίες θέσεις.

«Η IATA ουσιαστικά λέει ότι η οικονομική υγεία των αεροπορικών εταιρειών έχει μεγαλύτερη σημασία από την υγεία των υπαλλήλων ή των πελατών τους», λέει ο Χένρι Χάρτεβελντ, αναλυτής αεροπορικών εταιρειών. «Αυτό το δελτίο τύπου περιλαμβάνει μια εκτίμηση ότι τα αεροπορικά εισιτήρια θα πρέπει να αυξηθούν εάν οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να αφήνουν κενά τα μεσαία καθίσματα. Εάν η ζήτηση παραμείνει χαμηλή και οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να ανταγωνιστούν μεταξύ τους για έναν περιορισμένο αριθμό ταξιδιωτών, τα αεροπορικά εισιτήρια πιθανότατα θα έχουν χαμηλούς ναύλους για να προσελκύσουν όσα το δυνατόν περισσότερους ταξιδιώτες».

Αυτό που είναι ζωτικής σημασίας για την αποκατάσταση αυτής της ζήτησης, λέει ο Χάρτεβελντ, είναι πρώτα να αποκατασταθεί το αίσθημα της ασφάλειας.

«Ο φόβος και η εμπιστοσύνη θα είναι τα δύο συναισθήματα στην πρώτη γραμμή του μυαλού των ανθρώπων κατά τον προγραμματισμό ενός ταξιδιού, και εάν ένα άτομο δεν αισθάνεται ότι μια αεροπορική εταιρεία σέβεται επαρκώς την υγεία του, θα βρει μια αεροπορική εταιρεία που το κάνει».

Οι τιμές του πετρελαίου μειώνονται, οπότε οι τιμές των αεροπορικών εισιτηίων θα πέσουν;
Οι αεροπορικές εταιρείες επιβάλλουν ούτως ή άλλως πρόσθετες επιβαρύνσεις για τα καύσιμα, ώστε να μπορούν να τα πληρώνουν. Οι επιβαρύνσεις αυτές περιλαμβάνονται στην τελική τιμή του εισιτηρίου ως χρέωση «YQ», η οποία διακυμαίνεται ανάλογα στο κόστος καυσίμου. Στα τέλη Απριλίου, οι τιμές στα βαρέλια αργού πετρελαίου σημείωσαν ελεύθερη πτώση.

Για ένα τυπικό εισιτήριο μετ ’επιστροφής της British Airways μεταξύ Λονδίνου και Γιοχάνεσμπουργκ για ταξίδι τον Αύγουστο του 2020, η χρέωση καυσίμου YQ ανέρχεται σε 189 λίρες – το 30% του συνόλου του αεροπορικού εισιτηρίου.

Θα προσπαθούσε, λοιπόν, η British Airways να μεταβιβάσει τις πιθανές εξοικονομήσεις από τις τιμές των καυσίμων στους επιβάτες, αφαιρώντας ή μειώνοντας τις προσαυξήσεις για τα καύσιμα; Μακάρι να ήταν τόσο απλό.

Τα καύσιμα των αεριωθούμενων αεροσκαφών αντιπροσωπεύουν συνήθως το 20-25% των λειτουργικών εξόδων μιας αεροπορικής εταιρείας. Πολλές αεροπορικές χρησιμοποιούν αντιστάθμιση καυσίμων για να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο μεταβλητότητας των τιμών στα καύσιμα, συμφωνώντας να αγοράσουν μια ορισμένη ποσότητα πετρελαίου στο μέλλον σε μια καθορισμένη τιμή. Και οι εταιρείες προσαρμόζουν αυτές τις στρατηγικές στο τρέχον κλίμα, για να βελτιώσουν τη θέση των ταμειακών τους ροών με τον εξορθολογισμό του κόστους. Με άλλα λόγια, παρόλο που το πετρέλαιο τώρα είναι φθηνό, τα καύσιμα των αεριωθουμένων πρέπει να διυλιαστούν – μια διαδικασία που ανεβάζει την τιμή τους – και η διάθεση χρημάτω τώρα για να αγοράσουν τα μελλοντικά τους καύσιμα δεν είναι ακριβώς στην κορυφή της λίστας με τις προτεραιότητες για τις αεροπορικές.

Οι προορισμοί χρειάζονται τουρισμό, οπότε θα υπάρχουν προσφορές αεροπορικών εισιτηρίων;

Η αβεβαιότητα δημιουργεί δισταγμό και, για ορισμένους, ακόμη και τα εξαιρετικά φθηνά αεροπορικά εισιτήρια μπορεί να μην είναι αρκετά για να ταξιδέψουν έως ότου σταθεροποιηθούν οι συνθήκες υγείας και η οικονομική κατάσταση.

Οι περισσότεροι δεν μπορούν να κάνουν, εξάλλου, κράτηση από τώρα, καθώς δεν ξέρουν τι συνθήκες θα βρουν στον προορισμό τους όταν και αν τον επισκεφτούν τελικά.

Τέτοιες σκέψεις θα αποδείχουν σημαντικά εμπόδια στην αναζωογόνηση του τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, κάποιοι κάνουν ό,τι μπορούν για να προσελκύσουν κόσμο.

Το νησί της Σικελίας στην Ιταλία, σύμφωνα με τους Times του Λονδίνου, θα διαθέσει 50 εκατομμύρια ευρώ για την πληρωμή των μισών αεροπορικών εισιτηρίων και μία από τις τρεις διανυκτερεύσεις ξενοδοχείων για τους επισκέπτες, ενώ περιλαμβάνει επίσης δωρεάν είσοδο σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Αλλά με έναν όρο: Οι ταξιδιώτες που επιθυμούν να επωφεληθούν πρέπει να κάνουν διακοπές στη Σικελία φέτος, μετά το άνοιγμα των συνόρων της Ιταλίας για τους ξένους τουρίστες – μια ημερομηνία που δεν έχει καθοριστεί ακόμη.

Η Asiana Airlines υιοθετεί μια παρόμοια στάση, προωθώντας τις πωλήσεις εισιτηρίων με την υπόσχεση «αγοράστε τώρα, πετάξτε οποιαδήποτε ημερομηνία», δίνοντας το δικαίωμα στους επιβάτες να αλλάξουν έως και τρεις φορές την ημερομηνία στα εισιτήριά τους χωρίας καμία επιπλέον χρέωση.

Οι αεροπορικές εταιρείες προσαρμόζονται για τη ζήτηση, οπότε τα αεροπορικά εισιτήρια θα παραμείνουν τα ίδια;

Αεροσκάφη αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων παραμένουν καθηλωμένα στα αεροδρόμια όλου του κόσμου.

Πολλές εταιρείες στέλνουν για απόσυρση μέρος του παλαιωμένου στόλου τους πολύ πιο σύντομα από το αναμενόμενο.

Και, καθώς τα αεροπλάνα εγκαταλείπουν τον ουρανό, το ίδιο συμβαίνει και με τα πληρώματα των πτήσεων.

Τα μέλη του πληρώματος έφτασαν να είναι περισσότερα από τους επιβάτες, με πολλές εταιρείες να ανακοινώνουν τεράστιες περικοπές θέσεων εργασίας. Η Ryanair σχεδιάζει να απολύσει 3.000 εργαζόμενους, η ​​British Airways ξεπερνά τους 30.000, και η Lufthansa Group έχει βάλει 80.000 εργαζόμενους σε καθεστώς μειωμένου ωραρίου.

Οι αεροπορικές εταιρείες προσαρμόζονται ανάλογα με τη ζήτηση. Αυτή η ευελιξία είναι το κλειδί για να τους επιτρέψει να συνεχίσουν να προσφέρουν αεροπορικά εισιτήρια προσιτά ή «φυσιολογικά», σαν αυτά που οι πολίτες είχαν συνηθίσει να πληρώνουν πριν από την πανδημία του κορονοϊού.

Ολες οι μεγάλες αεροπορικές αναμένουν να έχουν μικρότερο μέγεθος μόλις ξαναρχίσουν τις δραστηριότητές τους. Αυτό σημαίνει ότι η χωρητικότητά τους θα προσαρμοστεί στη ζήτηση και στο ρυθμό λειτουργίας και έτσι δεν αναμένουν να έχουν πολλές κενές θέσεις.

Τελικά, πόσο ακριβό θα είναι το αεροπορικό ταξίδι;

Αφού τελειώσει η κρίση οι τιμές των εισιτηριών μπορεί να κυμαίνονται από πάμφθηνες έως πανάκριβες.

Οι αεροπορικοί ναύλοι θα συνεχίσουν να ανταποκρίνονται στην προσφορά και τη ζήτηση, αλλά προκύπτει η πιθανότητα προώθησης του τουρισμού ή η ανάγκη αγοράς κοινωνικής απόστασης στα αεροπλάνα – προσωρινά τουλάχιστον.

ΠηγήCNN
Προηγούμενο άρθροSuper League: Play off στις 7 Ιουνίου;
Επόμενο άρθροΚρήτη: Βίντεο – μήνυμα για τα διατροφικά προϊόντα του νησιού
CNA Team
Το CNA είναι μία προσωπική δικτυακή ιδέα του Βαγγέλη Βαρνακιώτη, η οποία υλοποιήθηκε το 2000, για όσα αφορούν στην πολιτική, στην κοινωνία και στον πολιτισμό, που αυτά συμβαίνουν στην Κρήτη, στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Το CNA από το 2000 κάνει μεγάλη προσπάθεια για να κρατηθεί στην επιφάνεια του ενδιαφέροντος, με συνέπεια, εγκυρότητα, σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, με συνεχείς αλλαγές, ανανεώσεις, διασφάλιση της «ασφαλούς» επίσκεψης, καθώς και προσθήκες νέων υπηρεσιών.-