ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ο «χάρτης» της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς

Κι ενώ η μελέτη των PwC-REMaCO για τον νέο Οδικό Χάρτη του ελληνικού τουρισμού έως το 2021 δείχνει ότι θα χρειασθούν 105 χιλ. επιπλέον νέες κλίνες 5 αστέρων την επόμενη πενταετία, είτε με τη δημιουργία νέων είτε ακόμη και με την αναβάθμιση υπαρχόντων μονάδων, μία άλλη μελέτη, αυτή της διεθνούς εταιρείας συμβούλων στο κομμάτι της φιλοξενίας HVS καταλήγει ακριβώς στο ίδιο συμπέρασμα, κάνοντας λόγο για μεγάλο έλλειμμα σε μονάδες με την υπογραφή διεθνών αλλά και εγχώριων σημάτων.

Οι εν λόγω μονάδες μάλιστα θα μπορούσαν να φέρουν και το ποιοτικό άλμα του ελληνικού τουρισμού που είναι και ένα από τα μεγάλα ζητούμενα για την αύξηση των εσόδων.

H Eλλάδα έχει συνδεθεί με το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» από το 1960, ωστόσο πολλοί τουριστικοί παράγοντες πλέον αναγνωρίζουν ότι η χώρα έχει να προσφέρει πολύ περισσότερο από το συγκεκριμένο μοντέλο, το οποίο ενισχύει την εποχικότητα, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι το κλίμα στη χώρα μας μπορεί να υποστηρίξει τον τουρισμό όλο το χρόνο. Άλλωστε, η Ελλάδα γίνεται όλο και ακριβή γι’ αυτό το είδος του μαζικού τουρισμού και το εργατικό κόστος, με αυτά τα δεδομένα, είναι απαγορευτικά υψηλό, καθιστώντας τη χώρα μη ανταγωνιστική σε σύγκριση με προορισμούς όπως η Τουρκία, η Βουλγαρία και η Κροατία. Η Ελλάδα, παραδοσιακά, προσελκύει, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία της έρευνας το 85% των διεθνών αφίξεων το διάστημα από το Μάϊο έως τον Οκτώβριο, ενώ η επισκεψιμότητα από το εξωτερικό είναι πολύ χαμηλή το διάστημα από το Νοέμβριο έως τον Απρίλιο.

Στο τέλος του 2015 υπήρχαν 9.757 ξενοδοχεία σε όλη τη χώρα, με ένα ποσοστό 60% να αφορά τις κατηγορίες έως 2 αστέρια, ενώ ένα 25% τα ξενοδοχεία 3 αστέρων. Ωστόσο λόγω του μεγάλου μεγέθους των μονάδων των ανώτερων κατηγοριών, το 25% των διαθέσιμων δωματίων στην Ελλάδα είναι σε 4άστερα κι ένα 16% σε 5άστερα, με το μέσο μέγεθος των τελευταίων να είναι τα 151 δωμάτια.



«Οι ξένες και οι εγχώριες αλυσίδες αντιπροσωπεύουν μόλις το 24% επί του συνόλου των αριθμών των ξενοδοχείων και μόλις το 6% του συνολικού αριθμού των μονάδων με την πλειοψηφία των μονάδων να παραμένουν ως ανεξάρτητες ή οικογενειακές επιχειρήσεις. Κατά την περίοδο 2005- 2013, έχει υπάρξει πράγματι σημαντική αύξηση σε ξενοδοχειακές αλυσίδες στην Ελλάδα, με τη δυναμικότητά τους να αυξάνεται κατά περίπου 40.000 δωμάτια σε συνολικά 95.041 δωμάτια σε 538 ξενοδοχεία το 2013. Ωστόσο, το έλλειμμα αυτό της ελληνικής αγοράς αντικατοπτρίζει ακριβώς το μοντέλο λειτουργίας και τη νοοτροπία που επικρατεί ακόμη μεταξύ των Ελλήνων ξενοδόχων, οι οποίοι δεν είναι πρόθυμοι ακόμη να παραχωρήσουν σε τρίτες αλυσίδες τη διαχείριση των ιδιοκτησιών τους», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές της HVS.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της HVS όσον αφορά την παρουσία μεγάλων αλυσίδων στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, η Starwood Hotels and Resorts είναι ο τρίτος μεγαλύτερος διεθνής ξενοδοχειακός όμιλος στη χώρα μας με 2.518 δωμάτια (2015) κάτω από την »ομπρέλα του». Ο μεγαλύτερος διεθνής παίκτης, με βάση πάντα τον αριθμό των δωματίων, είναι η TUI με περί τα 14.000 δωμάτια, εκ των οποίων ένας σημαντικός αριθμός αφορά δωμάτια της Grecotel. Μερικά ακόμη διεθνή ονόματα των υψηλότερων κατηγοριών, όπως αυτά αναφέρονται στη μελέτη, είναι το InterContinental Hotel Group με τα brands των InterContinental, Crowne Plaza, και Holiday Inn, η Starwood Ηotel & Resorts με τα Luxury Collection, Westin, Sheraton, η Marriott με την Autograph Collection, η Hilton Worldwide με Hilton, η Accor με τα Sofitel και Novotel, η Rezidor Group με τα Radisson Blu, η Best Western Hotels and Resorts, ενώ η Hyatt Hotels and Resorts και η Iberostar Hotels έχουν πιο περιορισμένη παρουσία. Επιπλέον, ένα σχετικά μεγάλο ποσοστό ξενοδοχείων ανά την Ελλάδα έχει εξασφαλισμένες συνεργασίες με brands που βρίσκονται υπό την άμεση διαχείριση ή συνδέονται με μεγάλους Ευρωπαίους tour operators όπως τα ξενοδοχεία των Robinson Club, Magic Life, Atlantica Hotels & Resorts, και Sentido Hotels. Οι αναλυτές της HVS κάνουν αναφορά και στο υπερπολυτελές Amanzoe στο Πόρτο Χέλι και το Nikki Beach στην ίδια περιοχή ως μέλη γνωστών διεθνών ονομάτων.

Σημειωτέον ότι στην έρευνα δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι πρόσφατες εξελίξεις, με την προχθεσινή ανακοίνωση για την επιστροφή του brand της Marriott στην Αθήνα (στο ξενοδοχείο Metropolitan του ομίλου Χανδρή), λίγες μόλις εβδομάδες μετά και την ολοκλήρωση της διεθνούς εξαγοράς της Starwood Hotels & Resorts από την Marriott International. Η συμφωνία δημιούργησε τη μεγαλύτερη ξενοδοχειακή εταιρία στον κόσμο, με τη Marriott International να διαχειρίζεται ή να παρέχει franchising σε περισσότερα από 5.700 ξενοδοχεία και 1.1 εκ. δωμάτια σε περισσότερες από 110 χώρες. Πλέον, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, η παρουσία της Marriott τώρα στην Ελλάδα αριθμεί συνολικά 13 αστικά και παραθεριστικά ξενοδοχεία, συμπεριλαμβανομένων οκτώ με το εμπορικό σήμα Luxury Collection, καθιστώντας την Ελλάδα τη χώρα με τη μεγαλύτερη συλλογή από Luxury Collection Hotels and Resorts στην Ευρώπη. Επίσης, η Marriott τους τελευταίους 12 μήνες άνοιξε δύο ξενοδοχεία Autograph Collection στην Κρήτη – Domes of Elounda καιDomes Noruz Chania.

Οσον αφορά τους μεγάλους, εγχώριους παίκτες αναφορά γίνεται στους ομίλους Μήτση, Αldemar, Louis, Helios Hotels & Resorts, Διβάνη, Αμαλία, Ηλέκτρα, Χανδρή, Κυπριώτη, oι όποιοι έχουν κάτω από την ομπρέλα τους μεγάλο αριθμό ξενοδοχειακών κλινών ανά την Ελλάδα.

Eπιπλέον, αρκετοί Ελληνες ξενοδόχοι, ακόμη και ανεξάρτητοι, έχουν εντείνει τις προσπάθειές τους το τελευταίο διάστημα ώστε να ξεπεράσουν τους περιορισμούς ως προς τις δυνατότητες που έχουν για πρόσβαση σε όσο το δυνατόν περισσότερα κανάλια διανομής, εξ’ ού και η συμμετοχή τους σε σχήματα της αγοράς όπως π.χ. τα Leading Hotels of the World, τα Small Luxury Hotels κ.α., ενώ πολλές, κυρίως μικρές ξενοδοχειακές μονάδες στα ελληνικά νησιά, επιλέγουν τις συνεργασίες με εταιρείες διαχείρισης (π.χ. Hotelbrain,CHC, Aqua Vista, κλπ).

Στις σημαντικότερες εξελίξεις της εγχώριας ξενοδοχείας το τελευταίο διάστημα η HVS καταγράφει τις μεγάλες αλλαγές που έχει φέρει η επένδυση της ΤΕΜΕΣ με το Costa Navarino στη Μεσσηνία -μόλις χθές μάλιστα ανακοινώθηκε ότι από το 2010, έναρξη λειτουργίας της Costa Navarino, μέχρι και το τέλος του 2016 η αύξηση των διεθνών αφίξεων στην Καλαμάτα εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 233%-, η νέα έλευση του Miraggio Thermal Spa Resort στη Χαλκιδική, οι νέες κινήσεις της Ιkos Resorts και της ΣΑΝΗ στην ίδια περιοχή, στην Κέρκυρα η έλευση του brand Angsana brand του ομίλου Banyan Tree Hotels and Resorts. Επίσης, στην Αθήνα η πρόσφατη έλευση του Electra Metropolis και η επικείμενη του ομίλου Wyndham στην πλατεία Καραϊσκάκη.

Σχετικά άρθρα

Back to top button
Close