ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ελαιοτουρισμός: Πρωτοποριακή πρόταση για εναλλακτικό τουρισμό

Το ενδιαφέρον των ξένων επισκεπτών για να γνωρίσουν τον τοπικό πολιτισμό, την ιστορία και τη γαστρονομία αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, ενώ όπως καταδεικνύουν τα συμπεράσματα σχετικών ερευνών η Κρήτη θα μπορούσε να επενδύσει στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού αφενός για να επεκτείνει την τουριστική σεζόν και αφετέρου για να προσελκύσει πιο εύρωστους οικονομικά επισκέπτες.

Οι παραπάνω επισημάνσεις έγιναν, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο της ημερίδας με θέμα τον «Ελαιοτουρισμό» που διοργάνωσαν ο Δήμος Πλατανιά και ο ΣΕΔΗΚ σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Τουριστικών Γραφείων Δ. Κρήτης, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Βατολάκκου, το Τσιράκειο Ίδρυμα, το Βοτανικό Πάρκο και άλλους τοπικούς συλλογικούς και ιδιωτικούς φορείς.

Στο πλαίσιο της ημερίδας πραγματοποιήθηκε αρχικά επίσκεψη στην Υψωμένη Ελιά Βατολάκκου όπου υποδέχθηκε το κοινό ο δήμαρχος Πλατανιά Γ Μαλανδράκης και μίλησε για το ιστορικό της ελιάς ο Γιάννης Γαλβανικής.

Τι σημαίνει και πώς πρόεκυψε η ονομασία «Υψωμένη Ελιά»



Η «Υψωμένη Ελιά Βατολάκκου, δεν είναι όπως φαντάζεται κάνεις, κάποιο δέντρο που βρίσκεται πάνω σε κάποιο λόφο ή άλλο ύψωμα από το οποίο πήρε την ονομασία. Σύμφωνα με τον Γιάννη Γαλανάκη από τον Αλατόλακκο, είναι μια από τις πολλές παρόμοιες Ελιές που υπήρχαν παλαιότερα στον Βατόλακκο και θεωρούνταν από τους κατοίκους δέντρα ιερά γιατί προστάτευαν το χωριό από επιδημίες ή χρησίμευαν και για παρακλήσεις, για πρόκληση βροχών που γινόταν με λιτανείες στις οποίες συμμετείχε και ο Ιερέας, ο όποιος τοποθετούσε σε μια τρύπα στον κορμό τους λιβάνι ή άλλο άγιασμα.

Όπως αναφέρεται και στην πινακίδα που έχει αναρτηθεί στην Ελιά, από έρευνα του ΣΕΔΗΚ διαπιστώθηκε ότι η «Υψωμένη Ελιά» θεωρείται η ελιά που δέχτηκε από τον Ιερέα εκκλησιαστικό «ύψωμα». Ονομάζεται δε «ύψωμα» σε πολλές Εκκλησιές της Κρήτης, ένα κομμάτι από τη σφραγίδα του πρόσφορου το οποίο, σύμφωνα με τον Πρωτ. Δρ, Θ.Σ. Χριστοδούλου, υψώνεται από τον Ιερέα στην Αγία Πρόθεση.

Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες επισκέφτηκαν το Μουσείο Ελιάς και Ελαιολάδου Δερμιτζάκη στον Βατόλακκο όπου ξεναγήθηκαν από την Ελ. Δερμιτζάκη, ενώ ακολούθησε επίσκεψη στο Οινοποιείο Μανουσάκη. Ακλούθησαν ομιλίες στην αίθουσα «Ιουλιανός Τσιράκης» στον Σκηνέ και η εκδήλωση έληξε με επίσκεψη στο «Βοτανικό Πάρκο» όπου μετά από καλωσόρισμα του Ιδιοκτήτη κ. Μαρινακη, ακολούθησε συζήτηση και γευσιγνωσία ελαιοεδεσμάτων.

Με αφορμή την ανάδειξη και παρουσίαση στο κοινό της Υψωμένης Ελιάς του Βατολάκκου ο δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης τόνισε τις προοπτικές που ανοίγονται στην περιοχή από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επισκέψεων που θα περιλαμβάνει το μνημειακό ελαιόδεντρο, το Μουσείο Ελιάς, το μονοπάτι του Βαλσαμιώτη, το Οινοποιείο Μανουσάκη κ.ά.

Όπως τόνισε σχετικά οι επιλογές αυτές αποτελούν ένα σύμπλεγμα που προάγει τον τοπικό πολιτισμό και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και το οποίο μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης για πολλούς επισκέπτες.

Ο επιστημονικός σύμβουλος του ΣΕΔΗΚ Νίκος Μιχελάκης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στη δυναμική που δημιουργείται μέσα από την ανάδειξη των Μνημειακών ελαιόδεντρων την οποία προωθεί ο ΣΕΔΗΚ από το 2002.

Όπως τόνισε μέσα σ’ αυτά τα χρόνια εντοπίστηκαν και προτάθηκαν για αξιολόγηση από μεμονωμένα άτομα και φορείς, προς τη Διεπιστημονική Επιστημονική Επιτροπή που συστάθηκε ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό, 95 ελαιόδεντρα εκ των οποίων αξιολογηθήκαν 25 ως υποψήφια.

Από αυτά μετά από αφού εξετάστηκαν και περιβαλλοντικά και άλλα κριτήρια επιλέχθηκαν ως Μνημειακά 14 ελαιόδεντρα τα οποία είναι επισκέψιμα και κατάλληλα για ανάπλαση και ανάδειξη.

Ωστόσο πάρα το ότι εξασφαλίστηκε για αυτό ένα ποσό από την Περιφέρεια Κρήτης, τελικά θα αναπλαστούν με διευθέτηση του περιβάλλοντος χώρου τους, ειδική διακοσμητική περίφραξη, πινακίδες ενημερωτικές και οδικές κλπ ώστε να καταστούν επισκέψιμα, μονό 6-7. λόγω άρνησης των ιδιοκτήτων τους να επιτρέψουν την χρήση και αξιοποίηση τους.
Πάντως όπως τόνισε ο κ. Μιχελακης, το ενδιαφέρον επισκέψεων στα δέντρα αυτά είναι αρκετά αυξημένο, αφού η ελιά των Βουβών, που βεβαία είναι αρκετά προβεβλημένη, πέρυσι τον Ιούλιο, μέσα σ’ ένα μήνα μονό, δέχθηκε 8.000 επισκέψεις.

Μιλώντας στο Τσιράκειο, για εναλλακτικές μορφές τουρισμού στην Κρήτη ο ερευνητής στο Τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης στο ΜΑΙΧ Γιώργος Αγγελάκης, αναφέρθηκε στα ενθαρρυντικά ευρήματα των ετήσιων ερευνών που διεξάγει το ΜΑΙΧ σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο και το Πανεπιστήμιο Κρήτης και την Ένωση Ξενοδόχων:

Οι έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο γαστρονομικός που βρίσκεται στην πρώτη θέση, ο αγροτουριστικός, ο φυσιολατρικός, ο μοναστηριακός, ο αρχαιολογικός, ο θαλάσσιος και ο ορειβατικός τουρισμός.

Όλες αυτές οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού υπάρχει δυνατότητα να αναπτυχθούν αλλά απαιτείται η συνεργασία όλων των τοπικών φορέων, όπως Δήμοι, Περιφέρεια, Ινστιτούτα αλλά και ξενοδοχειακά καταλύματα, τουριστικά πρακτορεία κ.ά.», σημείωσε ο κ. Αγγελάκης και συμπλήρωσε πως ότι αυτό που χρειάζεται περισσότερο είναι να γίνουν γνωστές οι δραστηριότητες και οι υποδομές που υπάρχουν και σχετίζονται με τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Συνεχίζοντας τόνισε ότι σύμφωνα πάντα με τις έρευνες το προφίλ των τουριστών που αναζητούν εναλλακτικές δραστηριότητες χαρακτηρίζεται από υψηλό μορφωτικό και εισοδηματικό επίπεδο κάτι που έχει ανάγκη η τοπική οικονομία καθώς την ίδια στιγμή παρατηρείται μια κάμψη στους ξένους επισκέπτες που επιθυμούν να έρθουν στην Κρήτη μόνο για τη θάλασσα και τον ήλιο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η εισήγηση της Αρχαιολόγου/αρχαιοβοτανολόγου Δρ. Ανάγιας Σαρπάκη η οποία μίλησε με θέμα τη διατροφή στην προϊστορική και μινωική Κρήτη. Όπως τόνισε η κα Σαράκι σύμφωνα με τα ευρήματα που υπάρχουν μπορούμε να έχουμε μια πολύ καλή εικόνα για τις πρώτες ύλες και τα προϊόντα που χρησιμοποιούσαν οι Μινωίτες, ωστόσο, δεν μπορούμε να μιλάμε για συνταγές.

Σε κάθε περίπτωση η επιστημονική έρευνα επιβεβαιώνει την κεντρική θέση που είχε στην κουζίνα και την καθημερινότητα των Μινωιτών το ελαιόλαδο: «Η ελιά ήταν βασικό προϊόν και ήταν και το δέντρο της ζωής. Ήταν το συντηρητικό τους και το χρησιμοποιούσαν για τα πάντα ως τρόφιμο, για την ύφανση, τα αρώματα, κ.ά.».

CNA Newsroom

Το να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευτούν είναι δημοσιογραφία. Όλα τα άλλα είναι απλά δημόσιες σχέσεις.

Σχετικά άρθρα

Back to top button
Close
Close