STORIES

«H Μάρκα του Καταναλωτή»: Τα πρώτα Ελληνικά προϊόντα από τις προτιμήσεις του κόσμου

Στόχος είναι να βγουν στα ράφια των Ελληνικών σούπερ μάρκετ τα πρώτα τρία προϊόντα: Γάλα, φέτα κι ελαιόλαδο.



Πώς θα σας φαινόταν να δείτε στα ράφια των σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα από τον πρωτογενή τομέα της χώρας, των οποίων η διαδικασία από την παραγωγή μέχρι το τελικό αποτέλεσμα θα επιβλέπετε από εσάς; Ακούγεται κάτι καινοτόμο, ωστόσο βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά να συμβεί και στην Ελλάδα.



Η «Μάρκα του Καταναλωτή» ξεκίνησε στη Γαλλία το 2016, σε μια κομβική στιγμή για τους Γάλλους παραγωγούς.  Είχαν φτάσει σε σημείο να αυτοκτονούν, καθώς αναγκάζονταν να βάζουν χρήματα από την τσέπη τους για να συντηρούν τα ζώα τους και κατ’ επέκταση την παραγωγή τους. Ήρθε, όμως, η καθοριστική στιγμή που δύο άτομα αποφάσισαν να βάλουν τέλος σε αυτή τη χρόνια δεινοπάθεια της αγροτικής ζωής. Συνεπώς, ξεκίνησαν το εν λόγω «κίνημα», βάζοντας παράλληλα τους ίδιους καταναλωτές στο παιχνίδι. Σύντομα, τα προϊόντα τους βγήκαν στα ράφια των σουπερμάρκετ με την επωνυμία «Ποιος είναι το αφεντικό;»



«Τι σας λείπει για να ζήσετε από το επάγγελμά σας;», ήταν ερώτηση που έκανε η «Μάρκα του Καταναλωτή» στους παραγωγούς που είχαν φτάσει σε απελπιστική κατάσταση.  Αυτό που τους έλειπε ήταν οκτώ λεπτά του ευρώ από το κάθε λίτρο που πουλούσαν. Έτσι κι έγινε. Γνωρίζοντας ότι ο μέσος Γάλλος καταναλώνει περίπου πενήντα λίτρα αγελαδινού γάλακτος ετησίως, δεν ήταν παρά τέσσερα ευρώ ετησίως έξτρα για κάθε καταναλωτή, μια αμελητέα διαφορά που για τον παραγωγό ήταν εν τέλει αναγκαία, εξηγεί στην HuffPost Greece, o Χαράλαμπος Κώτσου, ο άνθρωπος που επιδιώκει να πλαισιώσει το συγκεκριμένο εγχείρημα και στα ελληνικά δεδομένα. «Στόχος είναι η Μάρκα του Καταναλωτή να γίνει και στην Ελλάδα ένα καινοτόμο φαινόμενο», συμπληρώνει.

 

Σε δυο χρόνια έφτασε να είναι η μεγαλύτερη μάρκα στον χώρο της γαλακτοβιομηχανίας στη Γαλλία με 150.000.000 πουλημένα προϊόντα, συντηρώντας 4.000 οικογένειες και με πλέον περισσότερα από 30 νέα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων βούτυρο, αυγά, λάδι. Όλα αυτά τα προϊόντα έχουν προκύψει από τις επιλογές των καταναλωτών, μέσα από μια πλατφόρμα, που μπορεί να την επισκεφτεί ο καθένας μέσω διαδικτύου. Ο Μακρόν όχι μόνο έχει αγκαλιάσει αυτή την πρωτοπορία, αλλά παρακινεί και άλλους κλάδους να πράξουν το ίδιο.

Πλέον, υπάρχουν άλλες εννιά χώρες που υιοθετούν τη «Μάρκα του Καταναλωτή» με την επιθυμία τα προϊόντα με την επωνυμία «Ποιος είναι το αφεντικό» να κοσμήσουν άμεσα τα ράφια των μίνι και σούπερ μάρκετ. Ήδη, στο Βέλγιο και την Ισπανία προωθούνται τόσο το γάλα όσο και τα αυγά, ενώ η Ελλάδα φιλοδοξεί να είναι η τέταρτη χώρα που θα κάνει πράξη τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Οι επόμενες που ακολουθούν είναι η Ιταλία, το Μαρόκο, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ, φιλοδοξώντας να φτάσουν συνολικά τις εννέα χώρες.

«Η πρώτη κίνηση στην Ελλάδα έχει ήδη γίνει. Ο κόσμος έχει ψηφίσει τα τρία προιόντα που θα ήθελε να παράγει άμεσα ″Η Μάρκα του Καταναλωτή′’. Ήταν το γάλα, η φέτα και το ελαιόλαδο. Σύντομα, θα βγει και το πρώτο ερωτηματολόγιο που θα σχετίζεται με τις προτιμήσεις του καταναλωτή για το πρώτο προϊόν, το αγελαδινό γάλα», επισημαίνει ο κ. Κώτσου.

Σε τι δρόμο βρίσκεται στην Ελλάδα το εν λόγω εγχείρημα;
«Είμαστε σε καλό δρόμο στην Ελλάδα, αλλά χρειαζόμαστε υποστήριξη. Πολλοί μας ρωτάνε ποιοι κρύβονται από πίσω. Το εγχείρημα αυτό δεν στηρίζεται ούτε σε πολιτικές πεποιθήσεις, ούτε σε ανθρώπους που έχουν οικονομική ισχύ. Είμαστε απλοί καταναλωτές που προσπαθούμε να βοηθήσουμε την ελληνική παραγωγή».

Όλοι οι καταναλωτές θα μπορούν να γίνουν μέτοχοι μόνο με ένα ευρώ, είναι καθαρά συμβολικό. Θέλουμε τη συμμετοχή όλων. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε μια πλήρη διαφάνεια που θα ακολουθείται σε όλα τα στάδια του εγχειρήματος.  Εμείς οι καταναλωτές θα είμαστε οι εγγυητές της όλης διαδικασίας.

Μπορούμε να αισθανθούμε ότι δεν θα μας αμφισβητήσει κανείς. Σαν χώρα έχουμε φτάσει στο σημείο να αμφισβητούμε το οτιδήποτε και είναι κατανοητό. Με εμάς, όμως, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να συνεισφέρει και να βλέπει να τηρούνται οι προϋποθέσεις που ο ίδιος επέλεξε.

 

Δεν είναι διαφορετικός, όμως, ο Έλληνας καταναλωτής από τον Γάλλο ή τον Βέλγο;

Προχωράμε σύμφωνα με την ελληνική αγορά και την ελληνική κουλτούρα. Για παράδειγμα στην χώρα μας δεν πίνουμε γάλα πολύ μακράς παστερίωσης, όπως στη Γαλλία. Εδώ το πρώτο μας προϊόν θα είναι φρέσκο γάλα, 5-7 ημερών.

Σαφώς, όμως, υπάρχουν και κοινά σημεία, όπως η κτηνοτροφία, που ακολουθούν κάποια πρότυπα σύμφωνα με την ΕΕ.

Όσον αφορά την αγορά του, σε ένα προϊόν που το έχτισε ο ίδιος, δεν θα φοβηθεί να πάει να το αγοράσει. Και δέκα λεπτά παραπάνω να κοστίσει, αν καταλάβει ότι με αυτά θα ζήσει μια οικογένεια, δεν θα διστάσει να το αγοράσει. Εξάλλου, αγοράζουμε ακριβότερα προϊόντα, χωρίς να ξέρουμε τι περιέχουν.

 

Ποια είναι τα οφέλη που θα έχει ο καταναλωτής;

O σκοπός του εγχειρήματος είναι διττός. Πρώτον, ο καταναλωτής θα έχει στα χέρια του ένα προϊόν υψίστης ποιότητας, ελέγχοντας ο ίδιος τον τρόπο παραγωγής, αλλά και δεύτερον θα μπορεί να συνεισφέρει στην καλύτερη ποιότητα ζωής των παραγωγών. Με τη «Μάρκα του Καταναλωτή» δίνεται η δυνατότητα στους παραγωγούς να μεγαλώσουν ευπρεπώς τα παιδιά του.

Πόσοι παραγωγοί θα συμμετέχουν στην πρώτη «φουρνιά» του «Ποιος είναι το αφεντικό;»

Περισσότεροι από 30 παράγωγοί και στηρίζοντάς το, όσο μεγαλύτερη η ζήτηση, τόσο μεγαλύτεροι οι συμμετέχοντες.

Για παράδειγμα, οι Γάλλοι παραγωγοί πίστευαν ότι με την πώληση 7 εκατομμυρίων λίτρων γάλα το χρόνο θα μπορούσαν να ζήσουν ευπρεπώς. Πούλησαν 65 εκατ. μέχρι που έφτασαν σε σημείο να προστεθεί και δεύτερος συνεταιρισμός. Στη Γαλλία, ζούνε πια από τη «Μάρκα του Καταναλωτή» 4.000 οικογένειες παραγωγών μόνο από την πώληση του γάλακτος.

 

Περιμένετε πόλεμο από τις γαλακτοβιομηχανίες;

Είμαστε καταναλωτές, δεν έχουμε σκοπό να ανταγωνιστούμε κάποια βιομηχανία. Θέλουμε να δουν το παράδειγμά μας και να κάνουν το ίδιο. Αν υιοθετήσουν τις πρωτοβουλίες μας, θα χαρούμε πολύ να το δούμε. Δεν πιστεύω ότι θα μας πολεμήσουν με γνώμονα μόνο το κέρδος. Σε άλλες χώρες, πάντως, δεν σημειώθηκε  κάτι τέτοιο.

Μέσω
Σωτήρης Βαλάρης
Back to top button
Close
Close