STORIES

Εμμετρες αγγελίες: Μια καινοτομία από την Κρήτη με αγάπη στην ποίηση!

Οι πρόγονοί μας είχαν μεγάλη αγάπη στην ποίηση. Όλες οι εφημερίδες αφιέρωναν στήλες ολόκληρες, όπου οι αναγνώστες, και κυρίως οι αναγνώστριες, επιδείκνυαν το ταλέντο τους.

Το θέμα ήταν συνήθως ρομαντικό ή σκωπτικό, χωρίς να λείπει και ο έμμετρος σχολιασμός της επικαιρότητας, με πρωτοπόρο βέβαια τον Σουρή. Πώς θα μπορούσε λοιπόν να λείψει και η έμμετρη αγγελία, καθώς και η ρεκλάμα; Κάποιος έπρεπε να κάνει την αρχή…

caffeine adv2020b

«Η ωραία αυτή καινοτομία δεν μας έρχεται από την Αμερική. Αλλ’ από μίαν μεγάλην νήσον της Ελλάδος με αξιόλογον πνευματικήν κίνησιν. Η συμπαθής αυτή πρωτοτυπία δεν είνε άξια μικράς προσοχής δια δύο κυρίως λόγους.

Α. Διά των στίχων, ήγουν δια των παντός μέτρου, αρίστου και μη, ποιημάτων η κάθε διαφήμισις και του πεζοτέρου είδους θα διαβάζεται ευχαρίστως από όλους. Και οι πλέον απαισιόδοξοι θα ημπορούν μετά φαιδρότητος να διαβάζουν και την ρεκλάμα των γραφείων κηδειών ακόμη, τα οποία δεν θα έχουν πλέον τον σημερινόν μακάβριον χαρακτήρα. Π.χ.

neratzoulis neo

Ο κόσμος είνε μάταιος
Η κοινωνία αηδία
Κι’ η δόξα εις τον άνθρωπον
Μία καλή κηδεία.

sitaras_for_20_nov_2020_photo_2

Β. Θα εύρουν εργασίαν όλοι οι ποιηταί –αποτυχημένοι και μη- εις τας διαφημιστικάς εταιρείας. Και μάλιστα θα καλλιεργηθή νέον είδος ποιήσεως –της διαφημιστικής- το οποίον υπάρχει ελπίς να επισκιάση όλα τα άλλα –την θρηνολογίαν, την ερωτολογίαν, την ανοησιολογία κτλ. Και οι διαπρέποντες εις την διαφημιστικήν ποίησιν θα γίνωνται το ταχύτερον –εντός μιάς εβδομάδος- Ακαδημαϊκοί ή τουλάχιστον Υπουργοί, διότι θα γνωρίζουν πώς και ποιους να διαφημίσουν δια να τους υποχρεώσουν.

Εκτός αυτού θα αναπτυχθή –όπερ σπουδαιότερον- μία ευγενής ποιητική άμιλλα μεταξύ των καταστηματαρχών. Και ίσως –ώ δυστυχία!- συσταθή κατ’ αρχάς ειδικόν «Ποιητικόν Διαφημιστικόν Τμήμα» εις το Υπουργείον Εργασίας και αργότερα ιδιαίτερον Υπουργείον «Εμμέτρου Ρεκλάμας».

Διότι δεν ημπορεί να ισχυρισθή κανείς τώρα ότι η δίστιχις διαφήμισισς του παρά την παλαιάν συνοικίαν Νεαπόλεως ξενοδοχείου του Ξύδη, εις τον «Ρωμηόν» του Σουρή, ήτο το νον πλους ούλτρα. Έλεγεν απλώς

Στο ξενοδοχείο Ξύδη
Δυό στο λάδι, τρείς στο ξύδι
Κάπως πιο εξελιγμένη έμμετρος διαφήμισις των αειμνήστων εκείνων τσιγαρέττων Ζάννου και Ρώς. Αλλά και αυτή –αν και επρόκειτο περί καπνού- με όχι υψηλάς εξάρσεις. Με δειλά ποιητικά φτερουγίσματα
Μεσ’ τους καπνούς
Που ο νους φτερουγίζει
Για να περνάη ο καιρός
Απ’ όλους απαλώτερα μυρίζει
-κι’ είνε ο πλέον γλυκερός-
Ο καπνός του Ζάννου και Ρώς.

emmetro-3

Σήμερα έρχεται η σοβαρά αγγελία της συμπαθεστάτης επαρχιακής εφημερίδος, η οποία μας πληροφορεί ευχαρίστως:

«Έμμετροι Αγγελίαι»

Από σήμερον καθιερώνομεν την παρούσαν στήλην των εμμέτρων αγγελιών. Ειδικοί συντάκται (εμείς στας Αθήνας δεν απεκτήσαμεν ειδικούς συντάκτας του στίχου δυστυχώς!) ανέλαβον την έμμετρον διαφήμισιν των διαφόρων επιχειρήσεων που επιθυμούν να διαφημισθούν εμμέτρως…

Ως πρώτον δείγμα διαφημίσεως παρατίθεται το έμμετρον ελεγείον ενός χαλκουργείου

Του κυρίου Κωστή το Χαλκουργείον
παρά τα Δερμιτζίδικα
το καλλιτεχνικόν
είνε το καλλίτερον
και εκ των ακουστών
και από απόψεως τέχνης
και ευσυνειδησίας, μοναδικόν
Και η μεν ωραία έμμετρος αυτή διαφήμισις δεν τελειώνει εδώ. Πρέπει όμως να τελειώσω εγώ –ίσως χάριν ομοιοκαταληξίας-
Την συνέχειαν ελπίζω να ίδωμεν όχι μόνον εις τας εφημερίδας της καινοτομησάσης επαρχίας, αλλά και εις τας Αθηναϊκάς. Ζήτημα υπομονής απλώς!».

(«Πατρίς», 1935, Δημήτρης Λαμπίκης)

Θωμάς Σιταράς, Συγγραφέας-Αθηναιογράφος, FB: Σιταράς Θωμάς

Newsroom

Το CNA είναι μία προσωπική δικτυακή ιδέα του Βαγγέλη Βαρνακιώτη, η οποία υλοποιήθηκε το 2000, για όσα αφορούν στην πολιτική, στην κοινωνία και στον πολιτισμό, που αυτά συμβαίνουν στην Κρήτη, στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Το CNA από το 2000 κάνει μεγάλη προσπάθεια για να κρατηθεί στην επιφάνεια του ενδιαφέροντος, με συνέπεια, εγκυρότητα, σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, με συνεχείς αλλαγές, ανανεώσεις, διασφάλιση της «ασφαλούς» επίσκεψης, καθώς και προσθήκες νέων υπηρεσιών.-
Back to top button