LIFE

Οι αντιγηραντικές τροφές που πρέπει να βάλετε οπωσδήποτε στη διατροφή σας

Ο όρος “αντιγηραντικές τροφές” μπορεί να φαντάζει ουτοπικός, οι ερευνητές όμως, έχουν πράγματι ανακαλύψει ότι κάποιες χημικές ενώσεις που υπάρχουν στα τρόφιμα, μπορούν να μας βοηθήσουν να αναστρέψουμε τα αποτελέσματα του χρόνου, να βελτιώσουμε τον μεταβολισμό μας, να ενισχύσουμε την ενέργειά μας και να βελτιώσουμε ταυτόχρονα και την ευαισθησία μας στην ινσουλίνη.

Και για να το κάνουμε πιο συγκεκριμένο, οι ενώσεις αυτές κρύβονται, φυσικά – που αλλού – στα φρούτα και στα λαχανικά.

Τι έδειξαν οι μελέτες

Μελέτες από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του St. Louis στην Ουάσιγκτον απέδειξαν ότι η πρόσληψη νικοτιναμιδο-μονονουκλεοτιδίου (NMN), ουσία που ο οργανισμός μας  παράγει φυσικά, έχει θετική αντιγηραντική δράση στα πειραματόζωα. Επειδή οι μελέτες στα ποντίκια είχαν μεγάλη επιτυχία, οι ερευνητές είναι έτοιμοι τώρα να συνεχίσουν τις δοκιμές και σε ανθρώπους.



Η μελέτη που έγινε στα πειραματόζωα και η οποία δημοσιεύθηκε στο Cell Metabolism, αποκάλυψε ότι τα μεγαλύτερα σε ηλικία ποντίκια που έπιναν νερό εμπλουτισμένο με NMN, είχαν σημαντική βελτίωση τόσο στον μεταβολισμό, όσο και στα ενεργειακά τους αποθέματα. Πολύ ενδιαφέρον είχε μάλιστα, το γεγονός ότι φάνηκε ότι το “εμπλουτισμένο” νερό δεν επηρέασε θετικά τα νεαρότερης ηλικίας ποντίκια. Αυτό συμβαίνει επειδή η φυσική παραγωγή του οργανισμού μας στην ουσία NMN μειώνεται καθώς γερνάμε, έτσι τα γηραιότερα ποντίκια είχαν πραγματική ανάγκη το συμπλήρωμα.

Η ουσία NMN βρίσκεται στα φρούτα και τα λαχανικά, όπως π.χ. στο αβοκάντο, το μπρόκολο, το λάχανο, τα φασολάκια edamame και τα αγγούρια. Αυτό σημαίνει, ότι αν εμείς τρώμε συνεχώς αυτά τα λαχανικά, θα ζήσουμε για πάντα; Όχι βέβαια. Το νερό που έπιναν τα ποντίκια, είχε πολύ υψηλότερες συγκεντρώσεις σε NMN, από αυτές που περιέχουν τα λαχανικά. Μπορούμε, όμως, να τρώμε αρκετά λαχανικά για να αγγίξουμε τα ευεργετικά αποτελέσματα της μελέτης και τελικά με τον χρόνο μπορεί να έχουμε αποκτήσει ορισμένα αντιγηραντικά αποτελέσματα. “Καταναλώνοντας αυτά τα λαχανικά μπορεί να έχουμε μακροπρόθεσμα κάποια συσσωρευμένη επίδραση στον οργανισμό μας”, λέει ο συντάκτης της μελέτης Shin-Ichiro Imai, MD, PhD, καθηγητής στο Washington University School of Medicine.

Ετσι μην περιμένετε να επιτύχετε άμεση αντιγήρανση. Οι θετικές επιπτώσεις θα συμβούν, κατά πάσα  πιθανότατα, κατά τη διάρκεια μιας μακροχρόνιας περιόδου. Ωστόσο, να επιμείνετε στην συνιστώμενη από τους επιστήμονες ημερήσια πρόσληψη φρούτων και λαχανικών, η οποία πρέπει να είναι περίπου το ¼ με ½ του πιάτου σας σε κάθε γεύμα.

Παρακάτω, οι ειδικοί μας ενημερώνουν για τα είδη τροφίμων που μπορούν να μας βοηθήσουν να γυρίσουμε πίσω το χρόνο.

Ποια τρόφιμα περιέχουν τις μεγαλύτερες ποσότητες σε NMN;

Στην μελέτη που αναφέρθηκε παραπάνω, τα ποντίκια που κατανάλωναν το εμπλουτισμένο νερό, έτρωγαν περισσότερο από την ομάδα ελέγχου και πήραν τελικά λιγότερο βάρος. Κι ενώ ξέρουμε, ήδη, ότι δεν μπορούμε να περιμένουμε άμεσα αποτελέσματα, ωστόσο, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το μεγαλύτερο απόθεμα σε NMN υπάρχει: στις ντομάτες, στο αβοκάντο, τα φασολάκια edamame, το μπρόκολο και τα αγγούρια.

Τροφές που περιέχουν βιταμίνη Β

Το NMN είναι ένα παράγωγο της νιασίνης, γνωστής και ως βιταμίνη Β3. “Όλες οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι σημαντικές για την ενέργεια και την αύξηση του ενεργειακού μεταβολισμού των κυττάρων”, λέει η Kristi King, MPH, RDN, εκπρόσωπος της Αμερικανικής Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας. Η πλούσια σε νιασίνη διατροφή περιλαμβάνει τα φιστίκια, τα μανιτάρια και φρέσκο πράσινο τσάι.

Τρόφιμα που περιέχουν καροτενοειδή

Τα φυτοθρεπτικά συστατικά που υπάρχουν στα πορτοκαλί και κίτρινα φρούτα και λαχανικά, όπως τα πορτοκάλια, τα καρότα και τις πορτοκαλί πιπεριές μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της ζωντάνιας της επιδερμίδας μας και να σταματήσουν την καταστροφή του κολλαγόνου, λέει η Torey Armul, MS, RD, LDN, εκπρόσωπος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας. Άλλα – πλούσια σε αντιοξειδωτικά – φρούτα μπορούν επίσης να διατηρήσουν το δέρμα μας νεανικό. Πολύ σημαντικά είναι, τα μούρα και τα ρόδια, που περιέχουν ελλαγικό οξύ – ένα αντιοξειδωτικό που έχει βρεθεί από μελέτες που έγιναν σε ζώα, ότι μειώνει την καταστροφή του κολλαγόνου.

Τρόφιμα πλούσια σε Ωμέγα-3 λιπαρά

“Κατά τη διαδικασία της γήρανσης, συνήθως προκαλείται αύξηση της φλεγμονής, αλλά η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, μπορεί να περιορίσει την εμφάνισή της”, λέει η Kristi King. Τα “καλά λίπη” υπάρχουν στα αμύγδαλα, στους σπόρους, στα λιπαρά ψάρια και το ελαιόλαδο. Ολα αυτά τα τρόφιμα βοηθούν σημαντικά στη μείωση της φλεγμονής.

Η μεσογειακή διατροφή

Η έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι που ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή έχουν χαμηλότερα ποσοστά έκπτωσης της νοητικής τους λειτουργίας και χαμηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν τη νόσο του Αλτσχάιμερ, καθώς γερνούν. Η διατροφολόγος Τorey Armul αναφέρει χαρακτηριστικά τις μεσογειακές τροφές, όπως το ελαιόλαδο, τα φρούτα, τα λαχανικά, τους ξηρούς καρπούς, τα φασόλια, αλλά και το κρασί σε ελεγχόμενη ποσότητα.

Σχετικά άρθρα

Back to top button
Close