LIFE

Αυτή είναι η τελευταία γενιά της τηλεόρασης

Την πλάτη στην τηλεόραση γυρνούν όλο και περισσότερο οι νέες γενιές και στην Ελλάδα, δείχνοντας σαφή προτίμηση στην παρακολούθηση τηλεοπτικού περιεχομένου και βίντεο μέσω κινητών συσκευών και ακολουθώντας τη διεθνή τάση.

Η συγκέντρωση της οικογένειας μπροστά στην τηλεόραση για να παρακολουθήσει ένα αγαπημένο πρόγραμμα, η αναμονή και η ανυπομονησία μέχρι την προβολή του επόμενου επεισοδίου μιας δημοφιλούς σειράς, αλλά και το μέτρημα των λεπτών μέχρι να ξεκινήσει, αποτελούν πλέον μόνο σκηνές από ένα παρελθόν που μπορεί να μην είναι τόσο μακρινό αλλά είναι σίγουρα ξένο για τις μικρότερες ηλικίες…

Για την Ειρήνη Αραβαντινού, μητέρα δύο κοριτσιών στην εφηβεία, η εικόνα των παιδιών της που επιστρέφουν από το σχολείο και είτε κάνουν τις εργασίες τους μέσω tablet, είτε αμέσως μόλις τις ολοκληρώσουν ψυχαγωγούνται μέσω της ίδιας συσκευής, είναι ένα καθημερινό μοτίβο, το οποίο πλέον απαντάται στα περισσότερα ελληνικά σπίτια.

Βάσει της πορείας των πραγμάτων, θεωρείται πλέον αρκετά πιθανό να μιλάμε για τις τελευταίες γενιές που παρακολουθούν τηλεόραση με τον παραδοσιακό τρόπο. Ειδικοί ανά τον κόσμο θεωρούν ότι η τηλεόραση ?όπως την ξέρουμε? δεν αποκλείεται να ακολουθήσει τη μοίρα του σταθερού ενσύρματου τηλεφώνου, το οποίο χάνει χρόνο με τον χρόνο σημαντικό κομμάτι και ακόμα και όπου υπάρχει θεωρείται λιγότερο σημαντικό από το κινητό τηλέφωνο. Αλλοι πάλι εκτιμούν ότι η τηλεόραση είναι πολύ… σκληρή για να πεθάνει, επισημαίνοντας ότι θα καταφέρει να παραμείνει ζωντανή .



Η TV δεν πείθει τους νέους

Σήμερα, πάντως, είναι κοινό μυστικό μεταξύ των γονέων με παιδιά στην εφηβεία ότι η τηλεόραση δεν… πείθει τις νεότερες γενιές. Αντιθέτως, όπως επισημαίνουν, θα προτιμήσουν να ασχοληθούν με κάτι δημιουργικό μέσω Ιντερνετ, να επικοινωνήσουν με την παρέα τους μέσω κοινωνικών δικτύων και να παρακολουθήσουν τα αγαπημένα τους προγράμματα μέσω του tablet, έχοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στην επιλογή.

Η πρόσφατη διεθνής μελέτη της Ericsson για την κατανάλωση τηλεοπτικού περιεχομένου με στατιστικό δείγμα 5 εκατομμυρίων ατόμων στην Ελλάδα καταδεικνύει ότι τουλάχιστον οι 6 στους 10 εφήβους παρακολουθούν τηλεόραση και βίντεο μέσω κινητών συσκευών, ενώ υπολογίζεται ότι έως το 2020 ο μισός χρόνος θέασης θα δαπανάται σε κινητά και φορητές οθόνες.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Ericsson, στην Ελλάδα τουλάχιστον οι 6 στους 10 εφήβους παρακολουθούν τηλεόραση και βίντεο μέσω κινητών συσκευών.

Ειδικά οι μικρότερες ηλικίες αντιμετωπίζουν τη συσκευή της τηλεόρασης σχεδόν ως… έπιπλο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι παρακολουθούν προγράμματα λιγότερο, αφού μέσω «έξυπνων» κινητών και tablets ενδέχεται να έχουν αυξήσει τον χρόνο θέασης.

Το μέσο, όμως, από το οποίο παρακολουθούμε δεν είναι η μοναδική συνήθεια που έχουμε αλλάξει. Κι αυτό γιατί η κατανάλωση video on demand φτάνει το 42% ?όσο και το παγκόσμιο ποσοστό? με 34 ώρες την εβδομάδα κατά μέσο όρο, ενώ στους millennials, δηλαδή στις ηλικίες 16-34, ξεπερνά ακόμα και το παγκόσμιο ποσοστό κατά δύο μονάδες φτάνοντας το 52%.

Το YouTube αποτελεί, όπως φαίνεται, αγαπημένη συνήθεια, με πάνω από τους μισούς τηλεθεατές να το παρακολουθούν σε καθημερινή βάση, ποσοστό που εάν αναχθεί σε εβδομαδιαία βάση φτάνει το 86%!

Αυτό, όμως, που φαίνεται σε μεγάλο βαθμό να αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού είναι η παρακολούθηση αριθμού επεισοδίων μιας σειράς κατά βούληση, το οποίο τείνει να γίνει το βασικό χαρακτηριστικό της εμπειρίας θέασης τηλεόρασης και βίντεο και στη χώρα μας, καθώς ποσοστό 75% δήλωσε ότι κάνει… μαραθώνιο τηλεθέασης σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση, με το ποσοστό αυτό στις μικρότερες ηλικίες να φτάνει το 86%. Πάντως ένα από τα χαρακτηριστικά που φαίνεται ότι εξακολουθεί να κρατά το… κάστρο της τηλεόρασης είναι η ύπαρξη υποτίτλων.

ΣΩΣΤΗ ΧΡΗΣΗ

Η Ειρήνη Αραβαντινού, μητέρα δύο κοριτσιών που φοιτούν στην Στ’ Δημοτικού και τη Β’ Γυμνασίου, αναφέρει ότι για μία ώρα τούς επιτρέπει να χρησιμοποιούν το tablet για ψυχαγωγία και διασκέδαση

Οι τρεις βασικοί παράγοντες

Οσο για τους βασικούς λόγους της στροφής σε ό,τι αφορά στις τηλεοπτικές συνήθειες, φαίνεται να συνοψίζονται σε τρεις βασικούς παράγοντες: στο γεγονός ότι υπολογιστής και Διαδίκτυο αποτελούν πλέον ένα φυσικό «εργαλείο» κατανάλωσης τηλεοπτικού περιεχομένου και βίντεο, στην ευχέρεια του χρήστη να επιλέγει τι, πότε και από ποια συσκευή θέλει να παρακολουθήσει ?δηλαδή, εάν επιθυμεί να δει το αγαπημένο του πρόγραμμα από το σπίτι του ή από οπουδήποτε αλλού? και στη δυνατότητα που παρέχουν τα νέα μέσα ώστε οι χρήστες είτε να κατεβάζουν είτε να παρακολουθούν συνεχή ροή βίντεο ή τηλεοπτικών σειρών.

Σήμερα ο μέσος όρος κατανάλωσης περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, συμπεριλαμβανομένης της τηλεόρασης, βίντεο μέσω σταθερού Ιντερνετ, θεάτρου και σινεμά, αγγίζει τα 53 ευρώ τον μήνα, ενώ οι δύο στους δέκα χρήστες δηλώνουν ότι δαπανούν 75 ευρώ τον μήνα. Παράλληλα ένα σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα ενδιαφερόταν πολύ για προγράμματα χρήσης κινητών δεδομένων που περιλαμβάνουν απεριόριστο χρόνο ροής (streaming) βίντεο, καθώς αγωνιούν ιδιαιτέρως μήπως… ξεμείνουν από data.

Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΜΙΑΣ ΜΗΤΕΡΑΣ
«Υπάρχουν όροι και όρια»

Ενα διαρκές «στοίχημα» ώστε να κερδηθεί η ισορροπία μεταξύ αληθινού και ψηφιακού κόσμου είναι η καθημερινότητα της Ειρήνης Αραβαντινού, μητέρας δύο κοριτσιών που φοιτούν στην Στ’ Δημοτικού και τη Β’ Γυμνασίου. Για τις δύο μαθήτριες πειραματικού σχολείου, το tablet αποτελεί εργαλείο εκπαίδευσης και κατά τη διάρκεια της ημέρας. «Υπάρχουν όροι και όρια χρήσης. Τα παιδιά χρησιμοποιούν το tablet για τα μαθήματά τους, ενώ έχουν και μία ώρα στη διάθεσή τους ώστε να το χρησιμοποιήσουν για ψυχαγωγία και διασκέδαση» λέει η Ειρ. Αραβαντινού, η οποία ελέγχει πάντα το περιεχόμενο που επιλέγουν οι κόρες της στο Ιντερνετ. Αλλωστε ως σύμβουλος επικοινωνίας γνωρίζει από πρώτο χέρι τους λόγους που τα παιδιά προτιμούν τις δικές τους συσκευές από την τηλεόραση: «Είναι μέσο αμφίδρομο, που επιτρέπει τη διαδραστικότητα. Τους επιτρέπει να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και να αποκτούν την πληροφορία που θέλουν όποτε τη θέλουν, ενώ τονώνει και τη δημιουργικότητά τους» τονίζει. Η ίδια αντιμετωπίζει την επαφή με την τεχνολογία θετικά. Θεωρεί όμως ότι γονείς της γενιάς της, που δεν μεγάλωσαν με το Διαδίκτυο, ίσως χρειάζονται υποστήριξη για το πώς θα το αντιμετωπίσουν ώστε να αποφεύγουν συγκρούσεις στο σπίτι.

«Τα νέα μέσα χωρίζουν την οικογένεια»

Η εξατομίκευση αλλά και η επέκταση του εργάσιμου χρόνου στον ελεύθερο σε συνδυασμό με την εξέλιξη της τεχνολογίας αποτελούν δύο από τα βασικότερα χαρακτηριστικά της στροφής της κοινωνίας προς τις φορητές συσκευές Ιντερνετ, επισημαίνει ο Γιώργος Πλειός, καθηγητής και Διευθυντής του Εργαστηρίου Κοινωνικής Ερευνας στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο ίδιος, πάντως, εμφανίζεται πεπεισμένος ότι η τηλεθέαση όπως την ξέρουμε δεν θα εξαφανιστεί: «Οταν εμφανίζονται νέα μέσα, τα παλαιότερα περνούν κρίση, η οποία κάποια στιγμή ξεπερνιέται χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα ξανακερδίσουν τη μονοκρατορία τους» εξηγεί.

Υπενθυμίζει ότι η τηλεθέαση παλαιότερα είχε ομαδικό χαρακτήρα: «Η τηλεόραση -το μέσο- συγκέντρωνε την οικογένεια γύρω από τον καναπέ. Τα νέα μέσα χωρίζουν την οικογένεια στα μέλη από τα οποία αυτή απαρτίζεται. Η εξατομίκευση είναι χαρακτηριστικό της εποχής μας. Γι’ αυτό και προτιμούμε ατομικές συσκευές. Το βλέπεις παντού, ακόμα και στο προαύλιο ενός σχολείου. Τα παιδιά είναι μαζί, αλλά δεν είναι. Δεν αλληλεπιδρούν» σημειώνει.

Προσθέτει επίσης ότι η επικοινωνία μέσω κινητού είναι ένα μείγμα ψυχαγωγίας και πληροφόρησης, στην επικράτηση του οποίου έπαιξε σημαντικό ρόλο η διάλυση των ορίων μεταξύ ψυχαγωγίας και εργασίας και η επέκταση του εργάσιμου χρόνου στον ελεύθερο. Οι κινητές συσκευές δίνουν τη δυνατότητα στον χρήστη να παρακολουθεί κάτι ενώ παράλληλα ολοκληρώνει μια εργασία.

Ο κ. Πλειός, πάντως, είναι σαφής: η τεχνολογία δεν πρέπει να δαιμονοποιείται. Θεωρεί ότι κλειδί για τον χρήστη αποτελεί το να ξέρει τι είναι το Διαδίκτυο και όχι μόνο να γνωρίζει πώς να το χρησιμοποιεί. «Η κρίση συνέτεινε στο να προστρέχουμε στο Ιντερνετ ακόμα και για αυτοδιάγνωση και αυτοΐαση βάσει συμπτωμάτων που έχουμε, για να »επισκεφτούμε» ηλεκτρονικά μέρη στα οποία δεν μπορούμε να πάμε. Μια ψηφιακή επίσκεψη, όμως, μπορεί να προσφέρει γνώση αλλά δεν προσφέρει εμπειρία» καταλήγει.

ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ

18 λεπτά την ημέρα είναι ο μέσος χρόνος που περνά ο καταναλωτής προκειμένου να επιλέξει τηλεοπτικό περιεχόμενο.

30% των καταναλωτών θα ενδιαφέρονταν πολύ για προγράμματα χρήσης κινητών δεδομένων που περιλαμβάνουν απεριόριστο χρόνο ροής (streaming) βίντεο.

63% του συνόλου των ωρών θέασης τηλεοπτικού περιεχομένου ή βίντεο μεταξύ των εφήβων γίνεται μέσω φορητών συσκευών.

53 ευρώ είναι η μέση μηνιαία δαπάνη ενός νοικοκυριού για περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων του θεάτρου, του κινηματογράφου κ.λπ.

42% φτάνει η κατανάλωση video on demand στην Ελλάδα ?όσο και το παγκόσμιο ποσοστό?, με 34 ώρες την εβδομάδα κατά μέσο όρο

Σχετικά άρθρα

Back to top button
Close
Close