ΕΛΛΑΔΑ

Συμφωνία των Πρεσπών | Τρία χρόνια μετά, τα εμπορικά σήματα παραμένουν στο ράφι

Άλυτο παραμένει το θέμα των εμπορικών σημάτων τρία χρόνια μετά την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών.



Στα… χαρτιά και χωρίς αμοιβαία αποδεκτή λύση παραμένει η διευθέτηση των εμπορικών σημάτων μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, βγάζοντας εκτός χρονοδιαγράμματος μία από τις πιο σημαντικές προβλέψεις της Συμφωνίας των Πρεσπών.

Αν και η εκκρεμότητα  θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί αυτές τις μέρες από μία κοινή επιτροπή τεχνοκρατών η οποία με βάση το ευρωπαϊκό δίκαιο, θα ρύθμιζε το ζήτημα εντός τριών χρόνων μετά την υπογραφή της Συμφωνίας, Αθήνα και Σκόπια  δεν έκαναν κάποιο ουσιαστικό βήμα μέχρι στιγμής. Ενδεικτικό είναι ότι οι συναντήσεις των δύο πλευρών για το θέμα είναι μετρημένες στα δάχτυλα το ενός χεριού και με πενιχρά αποτελέσματα. Την ίδια ώρα, στα ευρωπαϊκά δικαστήρια θα κριθεί η διαμάχη για την κατοχύρωση του σήματος «Macedonia the Great», που λάνσαρε ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) το Νοέμβριο του 2019 για να συνοδεύει τα μακεδονικά προϊόντα και υπηρεσίες στις διεθνείς αγορές.

mechanical adv 2021

apostolakis adv 2

Στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο φέρνει το brand “Macedonia the Great” εταιρεία από τα Σκόπια

Εκεί προσέφυγε κατά της τελεσίδικης απόφασης του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βρίσκεται στο Αλικάντε της Ισπανίας η εταιρία εμφιάλωσης KOZUVCANKA DOO από τα Σκόπια η οποία διακινεί την μπύρα με την επωνυμία «MAKEDONSKO» και «MACEDONIAN PREMIUM BEER». Το ευρωπαϊκό γραφείο δικαίωσε τελεσίδικα την ελληνική πλευρά η οποία κατέθεσε αίτηση για την ευρωπαϊκή κατοχύρωση του «Makedonia the GReat» και απέρριψε τις αιτιάσεις των γειτόνων.

Παίζουν καθυστερήσεις οι γείτονες

Ωστόσο η εταιρία από τη Βόρεια Μακεδονία προσέφυγε κατά της απόφασης του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο δικαστήριο της Ε.Ε., εκμεταλλευόμενη την δυνατότητα προσβολής των τελεσίδικων αποφάσεων του γραφείου που τους δίνει ο κανονισμός για το κοινοτικό σήμα. Κύκλοι που παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση τόνιζαν στο ethnos.gr ότι η προσφυγή θα απορριφθεί και από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και ουσιαστικά αυτή έγινε για να προκαλέσει ακόμη μία καθυστέρηση επί της διαδικασίας ευρωπαϊκής καταχώρισης του ελληνικού σήματος. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές τα επιχειρήματα της εταιρείας από τα Σκόπια είναι έωλα και είναι θέμα χρόνου να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

swell adv 2021

kingeight 2021a detorakis adv jul2021< bakaliko lagos

Η διαμάχη των δύο πλευρών ξεκίνησε στις 19 Μαΐου 2020 όταν η εταιρεία από τη Βόρεια Μακεδονία άσκησε ανακοπή κατά του συλλογικού σήματος του ΣΕΒΕ, υποστηρίζοντας ότι θα προκληθεί σύγχυση στους καταναλωτές, λόγω του ονόματός της («MAKEDONSKO» με «Macedonia the Great»). Η εταιρεία κατέθεσε την ένστασή της μέσω δικηγορικού γραφείου στη Βουλγαρία, ώστε να διαθέτει εκπρόσωπο από χώρα που ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενημέρωσε τον ΣΕΒΕ για την εξέλιξη, στέλνοντας αρχικά επιστολή γνωστοποίησης στο δικηγορικό γραφείο του προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Ευστάθιου Κουτσοχήνα που έχει αναλάβει την εκπροσώπηση για την κατοχύρωση του σήματος. Λίγους μήνες αργότερα το  Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέρριψε τελεσίδικα την αίτηση, ολοκληρώνοντας την διαδικασία στο Αλικάντε για να ακολουθήσει τη συνέχεια η προσφυυγή από την εταιρεία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Το brand name «Macedonia the Great» παρουσιάστηκε από τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη τον Νοέμβριο του 2019 και στόχος του είναι να δημιουργηθεί μια ενιαία συλλογική ταυτότητα η οποία θα ξεχωρίζει τα προϊόντα που παράγονται στη μακεδονική γη, συνοδεύοντάς τα σε όλα τα μήκη και όλα τα πλάτη του.

Χωρίς επίσημη συνάντηση τα Εμπορικά Επιμελητήρια Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας

Την ίδια ώρα σοβαρή εκκρεμότητα παραμένει η διευθέτηση των εμπορικών σημάτων μεταξύ των δύο χωρών όπως προβλέπεται από τη Συμφωνία των Πρεσπών. Ενδεικτική της αμηχανίας αλλά και της δυσκολίας που παρατηρείται από τις δύο πλευρές είναι και η έλλειψη διαλόγου µεταξύ των επιµελητηρίων. Αν και τα εµπορικά επιµελητήρια των δύο χωρών έχουν ανταλλάξει επιστολές προθέσεων για να συνεργαστούν για µια κοινή λύση στο πνεύµα της καλής επιχειρηµατικής πρακτικής και της Συµφωνίας των Πρεσπών, δεν έχουν καταγραφεί µέχρι στιγµής επίσηµες συναντήσεις των δύο πλευρών. Η τελευταία συνάντηση ήταν προγραµµατισµένη πριν περίπου ενάμιση χρόνο στην Αθήνα. Ωστόσο, αυτή αναβλήθηκε καθώς η ελληνική πλευρά αντέδρασε όταν το επιµελητήριο των Σκοπίων παρουσιάστηκε ως «Μακεδονικό Επιµελητήριο».

Τη δυσαρέσκεια της επιμελητηριακής και γενικότερα της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας μετέφερε και ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνος Μίχαλος στον πρωθυπουργό της Βόρειας Μακεδονίας Ζόραν Ζάεφ τον περασμένο Σεπτέμβριο όταν ο τελευταίος επισκέφτηκε την Αθήνα για να συμμετάσχει στο συνέδριο του Economist. Ο πρωθυπουργός της γειτονικής χώρας αναγνώρισε το ζήτημα, τονίζοντας ότι αυτό θα διευθετηθεί.

Περίπου 4.000 εταιρείες περιέχουν τον όρο «Μακεδονία»

Συνολικά στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 4.000 εταιρείες που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία» για να περιγράψουν ένα ή περισσότερα προϊόντα τους και ο όρος «Macedonia» περιλαµβάνεται σε 182 εµπορικά σήµατα. Το ζήτημα αφορά τα εμπορικά ονόματα κυρίως αγροτοδιατροφικών προϊόντων, αλλά και επωνυμίες εταιρειών που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία», «Μακεδονικός» και έχουν παρουσία στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), προϊόντα όπως οι πιπεριές Φλωρίνης, γνωστές ως «μακεδονικές πιπεριές», το πράσινο μακεδονικό πιπεράκι, η φέτα, ο μακεδονικός χαλβάς, τα φασόλια Πρεσπών αλλά και αρκετά κρασιά έχουν καθιερωθεί χάρη στους Έλληνες παραγωγούς και εμπόρους ως μακεδονικά προϊόντα.

79 περιέχουν τον όρο «Makedonija», 77 τον όρο «Macedonia»

Αντίστοιχα, στη Βόρεια Μακεδονία, σε σύνολο 14.556 εµπορικών σηµάτων, 79 περιέχουν τον όρο «Makedonija», 77 τον όρο «Macedonia», 12 τον επιθετικό προσδιορισµό «Macedonian» και 128 τα αρχικά «ΜΚ» ή «ΜΑΚ». Επιπλέον, από τα 344 διεθνώς καταχωρισµένα εµπορικά σήµατα εταιρειών της Βόρειας Μακεδονίας, µόνο πέντε περιέχουν τον όρο «Macedonia». Οσον αφορά στις Προστατευόµενες Ονοµασίες Προέλευσης και Γεωγραφικές Ενδείξεις (ΠΟΠ/ΠΓΕ), σε σύνολο 53 προϊόντων ΠΟΠ/ΠΓΕ της Βόρειας Μακεδονίας, µόνον ένα φέρει τον προσδιορισµό «Makedonski». Πρόκειται για το τρόφιµο «άιβαρ (ajvar)», ένα είδος σάλτσας/σαλάτας από κόκκινη πιπεριά.










Πηγή
ethnos.gr

Stream+

Αλλάζουμε την ενημέρωση σας...

Σχετικά άρθρα

Back to top button