ΕΛΛΑΔΑ

Εκτός των δικτύων λιανικής το τυποποιημένο Ελληνικό ελαιόλαδο

Εγκλωβισμένο στις παθογένειες της ελληνικής αγοράς, με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται αντί να αυξάνεται η δυνατότητα τοποθέτησής του στα μεγάλα-σημαντικά ράφια του εξωτερικού, βρίσκεται το ελληνικό ελαιόλαδο.

Αν και το ζητούμενο όλων –εκτός των καλών τιμών παραγωγού– είναι ο ελληνικός πράσινος χρυσός να κατακτήσει τα μεγάλα σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ και της Κίνας, αυτό δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής εφικτό. Παράγοντες, όπως η έλλειψη χρηματοδότησης, η αρνητική εικόνα της χώρας λόγω της οκταετούς οικονομικής κρίσης, αλλά και η απουσία συνεργειών αποτελούν τροχοπέδη.

Παρά το γεγονός ότι κάποιοι κάνουν λόγο για συνεχή αύξηση των ελληνικών εξαγωγών, οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί και δείχνουν το αντίθετο. Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2016, οι εξαγωγές ελαιολάδου παρουσίασαν μείωση, φτάνοντας στα 161.011.182 εκατ. κιλά, διαμορφώνοντας το κέρδος σε 584.194.371 εκατ. ευρώ, ενώ το 2015 αντίστοιχα εξήχθησαν 170.494.746 εκατ. κιλά, αποφέροντας έσοδα 631.794.462 εκατ. ευρώ.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία από το παρατηρητήριο τιμών της Κομισιόν για τον Μάρτη 2017 σχετικά με την τιμή παραγωγού σε Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα. Σύμφωνα με αυτά, ο Ιταλός παραγωγός πούλησε το έξτρα παρθένο προς 6,14 ευρώ, τιμή αυξημένη κατά 3% συγκριτικά με τον προηγούμενο μήνα και 73% με την προηγούμενη χρονιά, ο Ισπανός προς 3,83 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2% από τον προηγούμενο μήνα και 19% σε σχέση με πέρσι, και ο Έλληνας (παρατηρητήριο Χανίων) προς 3,54 ευρώ (αύξηση 2% από τον προηγούμενο μήνα και 19% σε σχέση με πέρσι).

Η εξωστρέφεια είναι ένα πολύ σημαντικό παιχνίδι, αλλά συνάμα δύσκολο να κερδηθεί. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες με την περιορισμένη ή ακόμα και μη κερδοφορία τους στην εγχώρια αγορά, το πλήγμα της διακίνησης χύμα ελαιολάδου, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση και την έλλειψη συνεργειών, δυσκολεύουν τις εξαγωγές.

«Είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε τοποθέτηση ή μεγάλες κινήσεις στο εξωτερικό», μας λέει ο διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιόλαδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), Γιώργος Οικονόμου. Για να γίνει αυτό, όπως μας εξηγεί, οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να κάνουν και εξαγωγή όταν θα έχουν κέρδος στην ελληνική αγορά: «Αυτό δεν μπορεί να γίνει, όταν το μερίδιο του τυποποιημένου ελαιολάδου στην ελληνική αγορά είναι μόλις 35.000 τόνοι. Άρα, αυτό που ζητάμε επί σειρά δεκαετιών είναι να μπει μία τάξη στην ελληνική αγορά, δηλαδή να απαγορευτεί η διακίνηση χύμα ελαιολάδου, έτσι ώστε να υπάρχει και μία κερδοφορία, από την πλευρά των επιχειρήσεων, συνεταιριστικών ή ιδιωτικών, και να καταφέρουν να εισχωρήσουν σε άλλες αγορές».

Τον τρόπο με τον οποίο θα μπορέσει να εξασφαλιστεί το μέλλον των εξαγωγών μας εξηγεί ο Γιώργος Οικονόμου: «Για να έχουμε τοποθέτηση στις απαιτητικές αγορές του εξωτερικού, θα έπρεπε να υπάρχει μεγάλη δυνατότητα διαφήμισης των ελληνικών προϊόντων, που σημαίνει ταυτόχρονα ότι πρέπει να υπάρχουν μεγάλες και ισχυρές εταιρείες».

 

Back to top button
Close