Nbaxevanis

Europlan
KOSA
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΚΕΨΗ

Ο Άγιος Λάζαρος

DROP 2 DROP 2
DROP Palermo TECH HUB

Σύμφωνα με τον άγιο Επιφάνιο, επίσκοπος Κωνσταντίας της Κύπρου, ο δίκαιος Λάζαρος ήταν 30 χρονών όταν συνέβη το θαύμα της ανάστασής του.

Η παράδοση αναφέρει ότι για ν’ αποφύγει το μίσος των αρχιερέων κατέφυγε στο Κιτίο της Κύπρου. Εκεί τον συνάντησαν οι απόστολοι Παύλος και Βαρνάβας, όταν μετέβαιναν από τη Σαλαμίνα στην Πάφο και τον χειροτόνησαν πρώτο επίσκοπο Κιτίου, της Εκκλησίας που ίδρυσε ο ίδιος. Οι παραδόσεις τον θέλουν σκυθρωπό και αγέλαστο κατά την παρούσα ζωή και αυτό οφειλόταν σε όσα είχε δει κατά την τετραήμερη παραμονή του στον Άδη. Αναφέρεται ότι δε γέλασε ποτέ στη μετέπειτα ζωή του παρά μία φορά, όταν είδε κάποιον να κλέβει ένα πήλινο αγγείο και σχολίασε αποφθεγματικά: «το ένα χώμα κλέβει το άλλο». Άλλη παράδοση συνδέει τον άγιο με την Αλυκή της Λάρνακας.

Mechanical Solutions

Στη θέση της Αλυκής υπήρχε κατά την εποχή του αγίου ένα μεγάλο αμπέλι. Κάποια φορά που ο άγιος περνούσε από εκεί είδε την ιδιοκτήτρια του αμπελιού να μαζεύει ωραία δροσάτα σταφύλια. Κουρασμένος και διψασμένος όπως ήταν ο άγιος σταμάτησε και απευθυνόμενος στη γυναίκα με καλοσύνη της ζήτησε λίγα σταφύλια. Αυτή, όμως, σαν είδε τον ξένο, τον κοίταξε με περιφρόνηση και του είπε: « Πήγαινε στο καλό ανθρωπέ μου. Δε βλέπεις πως το αμπέλι ξεράθηκε και έγινε άλας κι’ εσύ μου ζητάς σταφύλια? Αφού το βλέπεις ξερό σαν άλας, ας γίνει άλας απάντησε ο άγιος .

Κι’ έτσι το δροσερό αμπέλι έγινε στη στιγμή μια αλυκή. Η παράδοση αυτή επιβεβαιώνεται από τους εργάτες που συλλέγουν το αλάτι. Ισχυρίζονται ότι σκάβοντας βρίσκουν ρίζες και κορμιού αμπελιού. Λέγεται , μάλιστα, πως στο μέσο της αλυκής βρίσκεται πηγάδι, γνωστό ως πηγάδι της «ρκας», δηλ. της γριάς. Ο Συναξαριστής της Κων/πόλεως, σχετικά με την παράδοση αυτή αναφέρει ότι τη λίμνη αυτή διεκδικούσαν δύο αδέλφια, οι οποίο ήρθαν σ’ έντονη ρήξη για την κατοχή της. Ο άγιος με την προσευχή του την εξηρανε και έμεινε το αλάτι.
Στα «Πάτρια» του Αγίου Όρους γίνεται άμεση σύνδεση της Κύπρου και του αγίου Λαζάρου με τη Θεοτόκο και των Άθωνα.

Η Θεοτόκος, μαζί με τον ευαγγελιστή Ιωάννη, ήλθε στο Κίτιο, συνάντησε τον άγιο Λάζαρο, στο οποίο δώρισε ωμοφόριο και επιμανίκια, ενώ στη συνέχεια επισκέφτηκε τον Άθωνα. Τελείωσε τον επίγειο βίο του στην Κύπρο το έτος 63 μ.Χ.. Οι πιστοί τον κήδεψαν με τιμές σε μια σαρκοφάγο από κυπριακό μάρμαρο στην οποία έγραψαν στην εβραΪκή γλώσσα: «Λάζαρος , ο τετραήμερος και φίλος του Χριστού». Πάνω από τη σαρκοφάγο κτίστηκε ναός, που ανακαινίστηκε γύρω στο 1750 μ.Χ. . Η ανακομιδή και μετάθεση μέρων του ιερού λειψάνου του αγίου Λαζάρου από το Κίτιο στην Κων/πολη τιμάται από την Εκκλησία τη 17η Οκτωβρίου. Συνέβη κατά το έτος 890 μ.Χ. μετά από εντολή του αυτοκράτορα του Λέοντα Στ’ Σοφού, ο οποίος συνέθεσε και ιδιόμελαστον εσπερινό του Λαζάρου. Ο Λέων Στ’ ,ως αντάλλαγμα της μεταφοράς μέρων του λειψάνου, απέστειλε χρήματα και τεχνίτες στην Κύπρο, όπου έκτισαν το μεγαλοπρεπή ναό του Αγίου, ο οποίος διατηρείται ως και σήμερα στη Λάρνακα.

Εκτός απ’ αυτό οικοδόμησε μονή στην Κων/πόλη επ’ ονόματι του δικαίου Λαζάρου, όπου εναπόθεσε τα μέρη του ιερού λειψάνου. Στην ίδια μονή μεταφέρθηκε αργότερα από την Έφεσο και το λείψανο της Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής. Στις 23 Νοεμβρίου 1972 επιστάτης του τμήματος Αρχαιοτήτων που εργαζόταν για την αναπαλαίωση του Ναού, βρήκε μια σαρκοφάγο με οστά κάτω από τη κολώνα που στήριζε την πλάκα της Αγίας Τράπεζας. Τα οστά ήταν σε ένα κιβώτιο ξύλινο, τοποθετημένα στη σαρκοφάγο, που στην πλευρά της είχε χαραγμένη τη λέξη «ΦΙΛΙΟΥ».

Το πολυτιμότατο τούτο εύρημα επιβεβαιώνει την παράδοση πως ο Λεων δεν πήρε όλα τα λείψανα, αλλά μέρος αυτών κι ότι τούτα τα λέιψανα που βρέθηκαν είναι του αγίου Λαζάρου. Εξάλλου και ο μητροπολίτης Καισαρείας Αρέθας στους «Λόγους» του δεν αναφέρεται σ’άφθαρτο σκήνωμα, αλλά σ’ «οστά» και «κόνιν». Εκτός αυτού ρώσικη πηγή στη βιβλιοθήκη της Οξφόρδης αναφέρει ότι ένας Ρώσος μοναχός από το μοναστήρι του Πσκώβ, που επισκέφτηκε κατά το 16ο αι. την πόλη της Λάρνακας, προσκύνησε τα οστά του αγίου Λαζάρου και πήρε μαζί του μικρό τεμάχιο απ’ αυτά. Το τεμάχιο διαφυλάσσεται ως σήμερα στο παρεκκλήσιο του αγίου Λαζάρου στη μονή Πσκώβ.

Η δυνατότητα την οποία είχε ο Ρώσος μοναχός να προσκυνήσει τον Άγιο οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η λάρνακα με τα εναπομείναντα λείψαν ήταν θεατή στους προσκυνητές τουλάχιστον ως το 16ο αι.. Αργότερα σε χρόνο που δεν προσδιορίζεται , οι Κιτίεις τα έκρυψαν κάτω από την Αγία Τράπεζα όπου παρέμειναν μέχρι την ανεύρεση τους κατά το έτος 1972.

ΠΗΓΗ: ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΑ ΣΕΠΤΑ, αρχιμανδρίτου Ιωάννη Δημόπουλου

*Ιωάννα Κρητσωτάκη – Δρακωνάκη θεολόγος, πιστοποιημένη εκπαιδευτικός στη «Διαπολιτισμική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση» από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, κάτοχος πιστοποιητικού «Διοίκησης και οργάνωσης εκπαιδευτικών μονάδων» και του «Ιnternational Diploma in Travel and Tourism» από τη Vellum International. Μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΕΚΠΑ με ειδίκευση στη «Σχολική Θρησκευτική Αγωγή»


- Ακολουθήστε το cna.gr στο Google News για όλες τις τελευταίες εξελίξεις.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram


Οροι ανάγνωσης

Yiannis Jewellery

Σχετικά άρθρα

Back to top button