ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια έργα προτείνονται για το πακέτο Γιούνκερ

Από τη χρηματοδότηση της αλλαγής των κινητήρων των πλοίων της ακτοπλοΐας, ώστε να καίνε υγροποιημένο φυσικό αέριο αντί ντίζελ, μέχρι την υλοποίηση 120 επενδυτικών σχεδίων αιολικών πάρκων, τις επεκτάσεις της Αττικής οδού και την άμβλυνση του ψηφιακού χάσματος της χώρας, μέσα από εμβληματικά έργα που βάλτωσαν τα προηγούμενα χρόνια, περιλαμβάνει η κυβέρνηση στη λίστα με τα προτεινόμενα έργα στο πακέτο Γιούνκερ.

Πρόκειται για υποδομές στην ενέργεια, στον τουρισμό, στην καινοτομία, στις συνδυασμένες μεταφορές αλλά και τη δημιουργία μαρινών και υδατοδρομίων, συνολικής αξίας άνω των 5,4 δισ. ευρώ, που φιλοδοξούν να συμβάλλουν στην ανάταξη της ελληνικής οικονομίας και στην προσέλκυση νέων επενδύσεων. Σε δεύτερο στάδιο, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, μελετάται η δημιουργία ενός νέου φορέα, μέσω του οποίου θα μπορούν να διοχετευτούν κονδύλια σε μικρομεσαίες Επιχειρήσεις από το πακέτο Γιούνκερ για μικρότερα πρότζεκτ άνω του 1 εκατ. ευρώ και κάτω των 10 εκατ. ευρώ.

Η πρόταση έχει συζητηθεί στο Κεντρικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής της κυβέρνησης και θεωρείται ότι μπορεί να περπατήσει δίνοντας μία εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης για μικρότερης κλίμακας έργα. «Το πακέτο Γιούνκερ δεν προβλέπει άμεση χρηματοδότηση, αλλά είναι μηχανισμός υποβοήθησης ιδιωτικών έργων, μέσω της παροχής εγγυήσεων και της προσφοράς χαμηλών επιτοκίων», τονίζουν με έμφαση στο υπουργείο Οικονομίας, όπου καλούνται να σηκώσουν στους ώμους τους τον συντονισμό και την υποστήριξη του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου.

Ο πυρήνας της πρότασης που καταρτίστηκε με τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων υπουργείων προτείνει 42 έργα, προκειμένου να εκπονηθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός της χώρας, που θα χρηματοδοτηθούν έξω από το ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, είτε ως ιδιωτικά έργα είτε ως ΣΔΙΤ (συμπράξεις ιδιωτικού – δημόσιου τομέα). Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια διαδικασία σε εξέλιξη καθώς η υποβολή, αξιολόγηση και προώθηση επενδύσεων δεν θα είναι στατική. Θα γίνεται απευθείας από τον ενδιαφερόμενο προς το νέο χρηματοδοτικό ταμείο και θα συμπληρωθεί το επόμενο διάστημα και από άλλα έργα που σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας θα είναι η ανάπτυξη και η αναβάθμιση υφιστάμενων μαρινών καθώς επίσης και η ομαδοποίηση δημόσιων κτιρίων με στόχο τη στατική, την ενεργειακή και την αισθητική τους αναβάθμιση.

Στην κυβέρνηση κρατούν μικρό καλάθι σχετικά με το ύψος των επενδύσεων που δυνητικά θα μπορούσε να κινητοποιήσει το πακέτο Γιούνκερ, εκτιμώντας ότι δύσκολα θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ.

«Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε καταρτίσει λίστα με 174 έργα, τα οποία όμως ήταν ανώριμα να προχωρήσουν, προβλέποντας συνολικές επενδύσεις μαζί με τη μόχλευση ιδιωτικών πόρων 41 δισ. ευρώ! Βάλαμε κάποια ορθολογικά και πολιτικά κριτήρια στην επιλογή των έργων όπως είναι ο βαθμός ωριμότητας ώστε να μπορούν να υλοποιηθούν εντός της επόμενης τριετίας, το μέγεθος, τα οφέλη στην απασχόληση και την παραγωγική ανασυγκρότηση» υποστηρίζει αρμόδια πηγή η οποία χαρακτηρίζει «αχταρμά» τον προηγούμενο σχεδιασμό.

Η λίστα εμφανίζει ιδιαίτερη αδυναμία στις ενεργειακές υποδομές καθώς προτείνει τη δημιουργία έργων συνολικού ύψους 2,1 εκατ. ευρώ που μαζί με τις υποδομές στις μεταφορές προϋπολογισμού 1,4 δισ. καταλαμβάνουν την πλειονότητα των έργων που φιλοδοξούμε να εντάξουμε στο πακέτο Γιούνκερ. Ανάμεσά τους είναι ο τερματικός σταθμός LNG Βορείου Ελλάδος – Αλεξανδρούπολης, η αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας, το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου, μικρά υδροηλεκτρικά έργα, η ανάπτυξη δικτύων διανομής στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας.

Στον τομέα των μεταφορών η ανάπτυξη υδατοδρομίων, η νότια επέκταση της Αττικής οδού, έργα προαστιακού σιδηροδρόμου, η ανάπτυξη λιμένα Λαυρίου και η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας. Στην προτεινομένη λίστα δεν περιλαμβάνονται τα εξαγγελλόμενα από το υπουργείο Υποδομών έργα όπως είναι η υλοποίηση της πρώτης φάσης της Γραμμής 4 του μετρό (Γαλάτσι-Ευαγγελισμός-Γουδί), δύο επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης προς Σταυρούπολη και Εύοσμο, ο κεντρικός σταθμός υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, αλλά και η αναδιάρθρωση και ο εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών της Αττικής.

Στον τομέα του τουρισμού περιλαμβάνονται έργα ιαματικού τουρισμού, η μετατροπή του Τάε Κβον Ντο σε συνεδριακό κέντρο και ο εκσυγχρονισμός του χιονοδρομικού κέντρου Παρνασσού.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Close