Οικονομία

Η ενεργειακή κρίση προ των πυλών – Εντείνονται τα σενάρια για «ενεργειακό κραχ»

Οι ανατιμήσεις χτυπούν ήδη την πόρτα των καταναλωτών στην Ελλάδα - Από €1.700 έφτασε τις €12.000 το κόστος για ένα κοντέινερ από την Κίνα - Ξεπέρασε τα €200 η μεγαβατώρα στην Ιταλία - Στα €132 είναι στην Ελλάδα - Στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 13 ετών οι τιμές των αγαθών στην ευρωζώνη.

Ισχυρές αναταράξεις σημειώθηκαν την Παρασκευή στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια εν μέσω ανησυχιών για τον πληθωρισμό στην Ευρωζώνη, τις επιπτώσεις που δημιουργεί η εντεινόμενη ενεργειακή κρίση και τα σενάρια τρόμου για «ενεργειακό κραχ».

Σύμφωνα με την εκτίμηση της Eurostat, ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ευρωζώνη σκαρφάλωσε πλέον στο 3,4% τον Σεπτέμβριο από 3,0% τον Αύγουστο με τις τιμές να βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 13 ετών!

mechanical adv 2021

apostolakis adv 2

Η ενέργεια εμφανίζει τη μεγαλύτερη ετήσια μεταβολή, με την εκτίμηση της Eurostat να είναι για ετήσιο “άλμα” της τάξης του 17,4% τον Σεπτέμβριο από 15,4% τον Αύγουστο.

Ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας δίνοντας το στίγμα των αλλαγών που συντελούνται στις ευρωπαϊκές οικονομίες – και όχι μόνο – τόνισε το απόγευμα στη Βουλή, ότι αυτή τη στιγμή μαίνεται μια τεράστια ενεργειακή κρίση σε επίπεδο πλανήτη, η οποία έχει χτυπήσει ιδιαίτερα την Ευρώπη. Η κρίση αφορά την τρομακτική αύξηση στις τιμές φυσικού αέριου, που έχουν τετραπλασιαστεί από την αρχή της χρονιάς, είπε ο κ. Σκρέκας και συνέχισε: Το ίδιο συμβαίνει με τις τιμές των εκπομπών διοξειδίου άνθρακα, που κι αυτές έχουν τετραπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι.


Αυτά τα δύο έχουν ωθήσει τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας σε εκρηκτική αύξηση στην Ευρώπη – προχθές στην Ιταλία, έσπασαν το ρεκόρ των 200 ευρώ ανά ηλεκτρική μεγαβατώρα που πουλιόταν σε τιμές χονδρικής, και έφτασε στα 207 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα την ίδια μέρα, είχε 132 ευρώ η χονδρεμπορική τιμή της ηλεκτρικής μεγαβατώρας.

kingeight 2021a
detorakis adv jul2021
bakaliko lagos

Τα στοιχεία για τις τρομακτικές αυξήσεις στην ενέργεια, κάνουν τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου να προβλέπουν έναν «βαρύ χειμώνα», τουλάχιστον στο μέτωπο του πληθωρισμού, με υψηλές τιμές σε ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο και πετρέλαιο θέρμανσης και αντίστοιχα υψηλές τιμές στο ράφι του σούπερ μάρκετ και τον πάγκο της λαϊκής.

«Ντόμινο» ανατιμήσεων στην Ελλάδα

Οι ανατιμήσεις χτυπούν ήδη την πόρτα των καταναλωτών στην Ελλάδα, με τον εμπορικό κόσμο να δηλώνει πως δεν μπορεί πια να τις  απορροφήσει καθώς το άλμα είναι διπλό τόσο στις τιμές ενέργειας όσο και στο κόστος των μεταφορικών.

«Οι αυξήσεις που έρχονται από το εξωτερικό είναι πάρα πολλές που έχουν βάλει και οι μεταφορικές εταιρείες», δήλωσε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ η Γιώτα Θεολόγη, υπεύθυνη καταστήματος εποχικών ειδών.

Για τρομακτικές ανατιμήσεις το τελευταίο διάστημα στο κόστος μεταφοράς από την Κίνα όπου σε πολλές περιπτώσεις έχει πενταπλασιαστεί έκανε λόγο ο Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών – Αντιπρόεδρος ΕΒΕΑ Σταύρος Καφούνης.

Όπως είπε «είναι αναπόφευκτο όσο κι αν οι εμπορικές επιχειρήσεις θέλουν να μετακυληστεί στο κόστος των προϊόντων»

Την ίδια ώρα, φωτιά έχει πάρουν πάρει  και οι τιμές των οικοδομικών υλικών , εκτοξεύοντας το κόστος κατασκευής .

«Αν πάει 25% επάνω 30% επάνω ο τόνος τα 1000 κιλά μία άμμο πως θα χτίσει ο κόσμος», διερωτήθηκε ο Γρηγόρης Γιάννου-ιδιοκτήτης μάντρας οικοδομικών υλικών

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, συνολικά τον τελευταίο μήνα οι αυξησεις στα οικοδομικά υλικά αγγίζουν το 4,6%, ωστόσο οι τιμές στα επιμέρους υλικά έχουν αυξηθεί πολύ περισσότερο , με  το συγκεκριμένο σακί να φτάνει στις μάντρες 1,5 ευρώ πιο ακριβό.

Πιο συγκεκριμένα παρατηρείται αύξηση 4,6% στα οικοδομικά υλικά.

Εκτοξεύθηκε το μεταφορικό κόστος

Αισθητές είναι πλέον στη χώρα μας οι αυξήσεις με παράγοντες της αγοράς να δηλώνουν ότι αδυνατούν να απορροφήσουν την έκρηξη του μεταφορικού κόστους. Ενδεικτικό είναι πως από εκεί που ένα κοντέινερ που ξεκινούσε από την Κίνα με προορισμό την Ελλάδα πριν από 2 χρόνια κόστιζε 1.700 ευρώ, σήμερα το κόστος του φτάνει ακόμη και τις 12.000 ευρώ.  Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η αύξηση στα μεταφορικά αγγίζει πλέον το 600%.

«Σήμερα που μιλάμε που τυχαίνει να έχουμε κάνει παραγγελία έχει 12.000 ευρώ. 600% αύξηση. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν κοντέινερ και παρακαλάμε. Δυστυχώς ή ευτυχώς η μεγαλύτερη παραγωγή είναι στην Κίνα», ανέφερε ο Βασίλης Μιστριώτης που ασχολείται με τις εισαγωγές.

Οι αυξήσεις φτάνουν ακόμα και στο 75% για την τιμή του  σιδήρου

Πέρα από τις ανατιμήσεις , παρόν δίνουν και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις εισαγομένων αγαθών με τον κλάδο αυτοκινήτων να δέχεται σημαντικές πιέσεις.

«Από τα τέλη του καλοκαιριού έχουμε καθυστερήσεις. Μπορεί να φτάνουν τους 2, τους 3 ή και τους 4 μήνες. Εξ’ αυτού του λόγου και η σύστασή μας να μην αναβάλλονται οι παραγγελίες και οι πελάτες να “παίρνουν σειρά”. Τα πράγματα ίσως γίνουν και χειρότερα με την πάροδο του χρόνου», δήλωσε ο Δημήτριος Πάτσιος Γενικός Διευθυντής ΣΕΑΑ.

Οι τιμές σε Πετρέλαιο – Φυσικό αέριο

Να σημειωθεί ότι το αργό πετρέλαιο παράδοσης Νοεμβρίου έκλεισε χθες το βράδυ ενισχυμένο στα 75,03 δολάρια το βαρέλι, ενώ το Μπρεντ διαμορφώθηκε στα 78,52 δολάρια. Σε επίπεδο μηνός Σεπτεμβρίου, το Μπρεντ έχει καταγράψει άνοδο 7,6% και το αργό 9,5%. Σύμφωνα με το Bloomberg, υπάρχει ένας option trader που πιστεύει ότι μπορεί να δούμε το πετρέλαιο ακόμα και στα… 200 δολάρια το βαρέλι!

Την ίδια ώρα, η έλλειψη ενέργειας στο βόρειο ημισφαίριο έχει αυξήσει τις τιμές του φυσικού αερίου στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων επτά ετών. Οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου σκαρφάλωσαν σε νέο ρεκόρ, στα 100 ευρώ, καθώς βαθαίνει η παγκόσμια ενεργειακή κρίση.

Οι ευρωπαϊκές αγορές

Σε αυτό το κλίμα, ο πανευρωπαϊκός δείκτης Stoxx 600 υποχώρησε σήμερα κατά 0,42% στις 452,90 μονάδες, ενώ ενδοσυνεδριακά βρέθηκσε στο -1,7%.

Ο γερμανικός DAX έχασε 0,68% στις 15.156,44 μονάδες, ο γαλλικός CAC 40 σημείωσε μικρές απώλειες 0,04% στις 6.517,69 μονάδες και ο βρετανικός FTSE 100 διολίσθησε κατά 0,84% στις 7.027,07 μονάδες.

Στην περιφέρεια, ο ιταλικός FTSE MIB έχασε 0,27% στις 25.615,31, ενώ ο ισπανικός IBEX 35 κέρδισε 0,04% στις 8.799,50 μονάδες.

Ακολουθεί πίνακας με την τελική διαμόρφωση («κλείσιμο») των δεικτών δυτικοευρωπαϊκών χρηματιστηρίων, την αριθμητική διαφορά και την ποσοστιαία μεταβολή ως προς το αμέσως προηγούμενο κλείσιμο.

Λονδίνο FTSE 100 7.027,07 -59,35 -0,84%

Παρίσι CAC 40 6.517,69 -2,32 -0,04%

Ζυρίχη SMI 11.575,37 -67,08 -0,58%

Φραγκφούρτη DAX30 15.156,44 -104,25 -0,68%

Φραγκφούρτη EuroStoxx50 4.035,30 -12,78 -0,32%










Πηγή
Πρώτο Θέμα

Newsroom

Το CNA είναι μία προσωπική δικτυακή ιδέα του Βαγγέλη Βαρνακιώτη, η οποία υλοποιήθηκε το 2000, για όσα αφορούν στην πολιτική, στην κοινωνία και στον πολιτισμό, που αυτά συμβαίνουν στην Κρήτη, στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Το CNA από το 2000 κάνει μεγάλη προσπάθεια για να κρατηθεί στην επιφάνεια του ενδιαφέροντος, με συνέπεια, εγκυρότητα, σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, με συνεχείς αλλαγές, ανανεώσεις, διασφάλιση της «ασφαλούς» επίσκεψης, καθώς και προσθήκες νέων υπηρεσιών.-

Σχετικά άρθρα

Back to top button