GMG Constructions | adv


Οικονομία

ΕΝΦΙΑ | Όλα τα σενάρια για την μείωση του

Αλλαγές και μεγάλες ανατροπές θα φέρει ο νέος ΕΝΦΙΑ στον υπολογισμό του φόρου με βάση τα σενάρια που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών για το 2022.


Magali-Elounda

Μπορεί ο φετινός φόρος να μην είχε αλλαγές, ωστόσο η εφαρμογή από την 1 Ιανουαρίου 2022 των νέων αντικειμενικών, καθιστά αναγκαίες τις παρεμβάσεις στον τρόπο υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ, προκειμένου να μην υπάρξουν επιβαρύνσεις στη μεγάλη πλειονότητα των ιδιοκτητών

Αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών έχουν θέσει ως χρονικό ορόσημο για τις αποφάσεις σχετικά με τις αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ τον Νοέμβριο, καθώς τότε με βάση τα επιπλέον έσοδα θα μπορεί να αποφασιστεί και το εύρος των παρεμβάσεων στους συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ.

mechanical adv 2021

zuper adv 2021

Τα σενάρια

Οι αλλαγές που σχεδιάζονται κινούνται στο πλαίσιο της διεύρυνσης των κλιμακίων με ταυτόχρονη μείωση του ποσού του κύριου φόρου με βάση την τιμή ζώνης. Το βασικό σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει ότι από το νέο έτος ο κύριος και ο συμπληρωματικός φόρος θα υπολογίζεται για κάθε ακίνητο ξεχωριστά με βάση μία νέα ενιαία κλίμακα με περισσότερους συντελεστές σε σχέση με το σημερινό καθεστώς οι οποίοι θα αυξάνονται ανάλογα με την τιμή ζώνης της περιοχής που βρίσκεται το ακίνητο και την αξία του.

Σημαντικό ρόλο στον υπολογισμό του νέου ΕΝΦΙΑ θα παίξουν και οι αλλαγές που σχεδιάζονται στους συντελεστές παλαιότητας. Πρόθεση είναι ο φόρος να είναι όσο το δυνατόν δικαιότερο για όλους τους ιδιοκτήτες. Ωστόσο, το εγχείρημα κρύβει πολλές δυσκολίες καθώς μια οριζόντια ρύθμιση ανάλογα των ετών παλαιότητας δεν θα αποδώσει την πραγματική εικόνα της αγοράς. Για παράδειγμα ανακαινισμένο σπίτι 30ετίας μπορεί να αυξάνει την αξία του ακινήτου πολλαπλάσια σε σχέση με ένα νεόδμητο σπίτι στην ίδια περιοχή.

Η επιχείρηση δεν είναι καθόλου απλή, καθώς μια οριζόντια ρύθμιση ανάλογα των ετών παλαιότητας δεν θα αποδώσει την πραγματική εικόνα της αγοράς. Κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών έχει τονίσει στο παρελθόν ότι μια τέτοια άσκηση κρύβει πολλές δυσκολίες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει βεβαιότητα ότι μπορεί να ολοκληρωθεί. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι η παλαιότητα ενός κτιρίου υπολογίζεται μετά τα πρώτα χρόνια από την ημερομηνία έκδοσης της άδειας ή την τελευταία αναθεώρηση της.

Ωστόσο, με όσα ισχύουν σήμερα στην παλαιότητα του κτιρίου δεν υπολογίζεται ούτε η αλλαγή χρήση, ούτε η ανακαίνιση του, εκτός αν θίγουν τον φέροντα οργανισμό του κτιρίου. Μόνη εξαίρεση τα διατηρητέα κτίρια τα οποία έχουν ανακαινιστεί ριζικά.

Κατά τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ, η παλαιότητα ενός ακινήτου επηρεάζει με έξι διαφορετικούς συντελεστές το ύψος του φόρου.

Για τα παλαιά ακίνητα, «ηλικίας» άνω των 26 ετών ο συντελεστής είναι 1 και όσο μικρότερη είναι η ηλικία του ακινήτου, τόσο αυξάνεται ο φόρος.

26 έτη και άνω 1,00
20 ως 25 έτη + 1,05
15 ως 19 έτη + 1,10
10 ως και 14 έτη + 1,15
5 ως και 9 έτη + 1,20
Ως και 4 έτη + 1,25

Συμπληρωματικός φόρος

Στο στάδιο της εξέτασης και του ελέγχου των διαφόρων πιθανών σεναρίων είναι και οι αλλαγές του συμπληρωματικού φόρου. Ο φόρος επιβαρύνει με συντελεστές κλιμακούμενους από 0,15% έως 1,15% τα φυσικά πρόσωπα με αστική ακίνητη περιουσία (κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων ή οικισμών εκτάσεις γης) συνολικής αντικειμενικής αξίας μεγαλύτερης των 250.000 ευρώ.

Και σε αυτό το μέτωπο οι αρμόδιοι εξετάζουν όλα τα πιθανά σενάρια προκειμένου να επιλεγεί η δικαιότερη λύση. Οι προτάσεις που εξετάζονται ξεκινούν από την πλήρη κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου, εφόσον το επιτρέπουν τα δημοσιονομικά και φτάνουν έως και μικρές παρεμβάσεις προκειμένου να διορθωθούν κάποιες αδικίες. Το πιθανότερο σενάριο το οποίο εξετάζεται αυτή τη στιγμή είναι η πλήρη ενσωμάτωση του στον κύριο φόρο, προκειμένου να φορολογείται το ακίνητο και όχι η συνολική περιουσία του ιδιοκτήτη. Με βάση το σχεδιασμό ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ θα επιβάλλεται στην περίπτωση που ένα ακίνητο έχει αξία άνω των 250.000 ευρώ και όχι το σύνολο της περιουσίας όπως προβλέπει το ισχύον σύστημα

Με αυτό τον τρόπο στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι θα υπάρχει μεγαλύτερη δικαιοσύνη στην φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, ενώ παράλληλα θα βοηθήσουν στην τόνωση της αγοράς κατοικίας.

Στη περίπτωση που το συγκεκριμένο σενάριο δεν μπορεί να εφαρμοστεί ή δεν δίνει το απαιτούμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, τότε οι αρμόδιοι εξετάζουν τη δυνατότητα αύξησης του αφορολόγητου ποσού από τις 250.000 ευρώ που είναι σήμερα. Στόχος είναι να αποφευχθεί μετά την αύξηση των αντικειμενικών τιμών να αυξηθεί ο αριθμός των ιδιοκτητών που θα επιβαρυνθούν με τον συμπληρωματικό φόρο.

Στο τραπέζι υπάρχει και η πρόταση για την επιστροφή του «Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας» (ΦΜΑΠ) ο οποίος θα επιβάλλεται αποκλειστικά σε ιδιοκτήτες μεγάλης ακίνητης περιουσίας η οποία θα υπερβαίνει τα 500.000 ευρώ.










Σχετικά άρθρα

Back to top button