ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εθνική Πινακοθήκη | Βρέθηκαν οι κλεμμένοι πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν



Οι πίνακες είχαν κλαπεί το 2012 και βρέθηκαν σε μια κρύπτη στην Κερατέα – Ένα άτομο έχει συλληφθεί – Το τελευταίο διάστημα είχε γίνει προσπάθεια να βγουν ξανά στη «μαύρη αγορά»

Bρέθηκε ο κλεμμένος Πικάσο της Εθνικής Πινακοθήκης, ο πίνακας που είχε κλαπεί το 2012, μαζί με ένα ακόμη πίνακα του Μοντριάν.

mechanical adv 2021

apostolakis adv 2

Οι πίνακες βρέθηκαν σε μια κρύπτη στην Κερατέα. Η Αστυνομία έχει συλλάβει ένα άτομο το οποίο ανακρίνεται στη ΓΑΔΑ.

Τον πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι» δημιούργησε το 1939 ο μεγάλος Πάμπλο Πικάσο και τον χάρισε στην Ελλάδα, με την τύχη του έργου να παραμένει άγνωστη μέχρι και σήμερα που εντοπίστηκε από τις ελληνικές Αρχές.

swell adv 2021

Ήταν ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 όταν ένας ψηλόλιγνος άνδρας τρύπωσε στην Εθνική Πινακοθήκη, μία μέρα πριν το οριστικό κλείσιμό της για ριζική ανακαίνιση, και άρπαξε ένα έργο τέχνης ανυπολόγιστης αξίας.

kingeight 2021a detorakis adv jul2021< bakaliko lagos

Επρόκειτο για έναν πίνακα του Πάμπλο Πικάσο με τίτλο «Γυναικείο Κεφάλι», το οποίο φιλοτεχνήθηκε από τον κορυφαίο Ισπανό ζωγράφο το 1939 και η αξία του αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 20 εκατ. ευρώ!

f1 1737256

Στην πίσω πλευρά του πίνακα υπήρχε μια χειρόγραφη αφιέρωση του Πικάσο στον ελληνικό λαό – την είχε γράψει το 1949 – για την προσφορά του στον πόλεμο κατά του ναζισμού. Ο ίδιος εξάλλου χάρισε το πολύτιμο έργο του στη χώρα μας ως μια ένδειξη τιμής και σεβασμού στους αγωνιζόμενους Έλληνες. «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος τιμής από τον Πικάσο), γράφει στο πίσω μέρος του μουσαμά, τιμώντας τον αγώνα των Ελλήνων εναντίον του φασισμού.

Ήταν λοιπόν ο συνδυασμός της εμπορικής, της καλλιτεχνικής, της ιστορικής αλλά και μεγάλης συναισθηματικής αξίας αυτού του έργου που δικαιολογούσαν απόλυτα τον χαρακτηρισμό της αρπαγής του ως την «ληστεία του αιώνα».

Στο έργο «Γυναικείο Κεφάλι» ο Πάμπλο Πικάσο είχε αποτυπώσει, σε καμβά διαστάσεων 56×40 τη σύντροφό του Dora Maar, γνωστή φωτογράφο και ακτιβίστρια.

Την ίδια εκείνη νύχτα είχαν κλαπεί επίσης από την Εθνική Πινακοθήκη δύο ακόμη εκθέματά της, ο «Μύλος» του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα έργο σε χαρτί του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσα.

anemomylos montrian.jpg

Δεν κατάφεραν να βρουν αγοραστή;

Oι ερευνητές της Αστυνομίας είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο «ψηλόλιγνος κουκουλοφόρος με το κοπίδι» και ο κανονικών διαστάσεων τσιλιαδόρος του θεωρούσαν ότι εκτέλεσαν το τέλειο σχέδιο…

Όμως το έργο έμεινε στα χέρια του εντολέα τους, καθώς οι πληροφορίες λένε ότι δεν κατάφεραν να το πουλήσουν. Στα υπόγεια κανάλια των παράνομων αγοραπωλησιών έργων τέχνης ο πίνακας  βγήκε προς πώληση με τιμή κοντά στα 20 εκατ. δολάρια.

Παρά το ενδιαφέρον, όμως, δεν βρέθηκε αγοραστής καθώς από τη μία η τιμή του ήταν ιδιαίτερα υψηλή και από την άλλη το έργο είχε ένα σοβαρό μειονέκτημα: είχε κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη, δηλαδή από ένα μουσείο και όχι από μια ιδιωτική συλλογή, κάτι που σημαίνει ότι ο αγοραστής θα το αποκτούσε μεν, όμως ουσιαστικά δεν θα μπορούσε να τον κάνει ποτέ δικό του όσα χρόνια κι αν περνούσαν.

Ετσι ο πίνακας, λένε οι πληροφορίες, κρύφτηκε για τόσα χρόνια στην Ελλάδα και το τελευταίο διάστημα γίνεται και πάλι μια προσπάθεια να βγει προς πώληση στη μαύρη αγορά.

Ολοι οι αξιωματικοί που είχαν ασχοληθεί με την υπόθεση έχουν πλέον αποστρατευτεί, όμως ο φάκελος της μεγάλης αρπαγής παρέμενε ανοιχτός καθώς περιείχε πλούσια και εντυπωσιακά στοιχεία: το βίντεο που δείχνει τον ψηλόλιγνο φαντομά με το κοπίδι στο χέρι να σκίζει με χειρουργικό τρόπο τους τρεις πίνακες και να τους τυλίγει, το ίδιο το κοπίδι που χρησιμοποίησε για να τους βγάλει από τα τελάρα τους, 12 αταυτοποίητα δείγματα DNA και πέντε ίχνη από σόλες παπουτσιών.

Παράλληλα, υπάρχει αναλυτική έκθεση με τα στίγματα και τις επικοινωνίες κινητών τηλεφώνων στην ευρύτερη περιοχή της Εθνικής Πινακοθήκης εκείνη τη νύχτα, εκατοντάδες μαρτυρικές καταθέσεις, αλλά και υπηρεσιακές αναφορές και εκτιμήσεις για το ποιοι μπορεί να κρύβονται πίσω από την αρπαγή του αιώνα.

Το ενδιαφέρον των ερευνητών είχε τραβήξει το γεγονός ότι ο ένας δράστης που μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε την κλειδαριά της μπαλκονόπορτας χωρίς να την παραβιάσει. Επομένως, είτε είχε αντικλείδι που κάποιος του προμήθευσε, είτε ήταν «επιστήμονας» στο άνοιγμα κλειδαριών, και αυτό είναι ένα στοιχείο που ίσως φωτογράφίζε την ταυτότητά του.

Με δεδομένο ότι δεν βρέθηκε το παραμικρό στοιχείο που να συνδέει κάποιον από τους 105 υπαλλήλους της Πινακοθήκης με την κλοπή, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο δράστης ήξερε καλά πώς να ανοίγει σφραγισμένες πόρτες.










Σχετικά άρθρα

Back to top button