HTML Tables

Γιατί ο ΒΟΑΚ, έργο 1,3 δις ευρώ, είναι σχεδόν στο σημείο μηδέν;

81

Μπορεί ο πρώην υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης να είχε διαβεβαιώσει (σε συν. Τύπου το 2018) ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2019 θα υπάρχουν ανάδοχοι για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), όμως ήταν κοινό μυστικό ότι το έργο διατηρούνταν… επιμελώς με τη μορφή της μακέτας.

Κι αυτό δεδομένου ότι μόνη πρόοδος, επί ΣΥΡΙΖΑ, του έργου, προϋπολογισμού 1,3 -1,5 δισ. ευρώ, ήταν ότι ολοκληρώθηκε η φάση της προεπιλογής, δηλαδή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος των υποψήφιων σχημάτων. Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση, έδωσε λεπτομέρειες για τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τον ΒΟΑΚ, ενώ αποκάλυψε ότι η προηγούμενη κυβέρνησε δεν κατάφερε να ολοκληρώσει ούτε βασικές μελέτες του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι για το έργο δεν υπάρχει χάραξη, ενώ προωθούνταν από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών με τρεις διαφορετικούς τρόπους. Ως έργο παραχώρησης (τμήμα Χανιά-Ηράκλειο), ως Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα -ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) και ως δημόσιο έργο (Νεάπολη-Άγιος Νικολαος).

Χωρίς μελέτες

Όπως ανέφερε, ο κ. Καραμανλής, μόλις την περασμένη Πέμπτη το Υπουργείο Υποδομών παρέλαβε την Έκθεση Αρχαιολογικής Τεκμηρίωσης, η οποία περιγράφει σε ποια σημεία είναι πιθανόν να εντοπιστούν αρχαιολογικά ευρήματα. Χωρίς τη συγκεκριμένη έκθεση, δεν είναι δυνατόν ούτε να προχωρήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος στην κατάρτιση της Μελέτης Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων, ούτε να διαμορφωθεί η χάραξη του αυτοκινητόδρομου.

«Αυτή, λοιπόν, ήταν η απίστευτη ετοιμότητα που υπήρχε εδώ και τεσσεράμισι χρόνια» σημείωσε, ο κ. Καραμανλής.

Κατά τον σχεδιασμό Σπίρτζη, διόδια θα πλήρωναν μόνο οι τουρίστες και οι επαγγελματίες που χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο, αυτό δεν είναι δυνατόν, αφενός επειδή το μεγαλύτερο τμήμα του έργου προωθούνταν μέσω σύμβασης παραχώρησης και αφετέρου διότι αντίκειται στην κοινοτική νομοθεσία η επιβολή διοδίων μόνο στους τουρίστες.

Τα επόμενα βήματα προβλέπουν την ολοκλήρωση των διαδικασιών για τις γεωτεχνικές έρευνες, την οριστικοποίηση του μελετητικού αντικειμένου της οδοποιίας, ενώ για το τμήμα Χανιά-Νεάπολη σε εξέλιξη βρίσκεται η εκπόνηση γεωλογικών και υδραυλικών μελετών, όπως και της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση σε έξι μήνες των γεωτεχνικών μελετών, ενώ συνολικά το έργο βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, δηλαδή θα αργήσει η οριστική επιλογή αναδόχου.

Ο αυτοκινητόδρομος κατασκευάστηκε το διάστημα 1967-1972. Το 2001, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών, χαρακτηρίστηκε ως οδός ταχείας κυκλοφορίας, εντάχθηκε στα διευρωπαϊκά δίκτυα (ΤΕΝ-Τ), και με συγχρηματοδότηση εξασφαλίστηκε η βελτίωση και αναβάθμιση διαφόρων τμημάτων του. Το 2015, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών χαρακτηρίστηκε ως αυτοκινητόδρομος (ανεξαρτήτως από την ολοκλήρωση της αναβάθμισής του ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος), με αρίθμηση Α90, από το Καστέλι μέχρι τη Σητεία.

Σημειώνεται ότι για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τα σχήματα Άκτωρ παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ,  Vinci Concession –Vinci Highways και όμιλος Μυτιληναίος – Acciona. Για το τμήμα Ηράκλειο – Νεάπολη ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τα σχήματα Άκτωρ, ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Shikun & Binui Ltd και όμιλος Μυτιληναίος – Intertoll- Acciona.