ΚΡΗΤΗ

Ηράκλειο: Γιάννης Κουράκης – Πρόταση για Νέο Οδικό Aξονα Κρήτης

Mε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό, λίγα 24ωρα πριν το αναπτυξιακό συνέδριο στο Ηράκλειο, ο κ. Κουράκης επισημαίνει την αδικία σε βάρος της Κρήτης η οποία στερείται σύγχρονου οδικού δικτύου και τονίζει τα πολλαπλά οφέλη της κατασκευής του έργου που προτείνει, τόσο σε επίπεδο ασφαλείας όσο και σε οικονομικό και κοινωνικό.

Σημειώνει δε μεταξύ άλλων, ότι «με δεδομένη την αλματώδη αύξηση του τουριστικού προϊόντος τα επόμενα χρόνια σύμφωνα με επίσημες μελέτες και προβλέψεις (μετά και την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελίου φυσικά με τα συνοδά έργα) η Κρήτη θα δέχεται περισσότερους –ίσως- από 10 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο, που στην πλειοψηφία τους θα είναι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα κυκλοφορούν στον άξονα αυτό με ασφάλεια και άνεση».

Ο κ. Κουράκης χαρακτηρίζει το έργο «μεγάλης πνοής» το οποίο « θα καταστήσει δυνατή την αναπτυξιακή απογείωση της Κρήτης, πράγμα που δικαιούνται απολύτως οι κάτοικοι της, όχι μόνο λόγω της θετικής συνεισφοράς τους στο Εθνικό προϊόν αλλά και λόγω των αρχών της ισότητας και της ισονομίας που η κρατική εξουσία πρέπει να τηρεί με συνέπεια απέναντι στους πολίτες της».

Η ΠΡΟΤΑΣΗ



Ο κ. Κουράκης αναφερόμενος στην υλοποίηση ενός  Νέου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ), ξεκαθαρίζει ότι ο δρόμος θα διασχίζει καθ΄όλο της το μήκος την Κρήτη, από το Ανατολικό μέχρι το Δυτικό άκρο, σχολιάζοντας ότι «οι επιχειρούμενες μέχρι σήμερα παρεμβάσεις στο ΒΟΑΚ-χρήσιμες οπωσδήποτε-είναι λύσεις εμβαλωματικές, που δε μπορούν να τον αναβαθμίσουν στο επίπεδο ενός σύγχρονου και Ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομου» .

ΠΑΛΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΧΑΡΑΞΗ

Ο π. Δήμαρχος Ηρακλείου θεωρεί πως από τον σημερινό ΒΟΑΚ πρέπει-ενδεχομένως- να κρατηθούν τα τρία τμήματα που είναι ήδη διπλής κατεύθυνσης και αφορούν τις παρακάμψεις των πόλεων Ηρακλείου-Ρεθύμνου-Χανίων.

Όσον αφορά τη νέα χάραξη, υποστηρίζει ότι πρέπει να είναι, «σε κάποιο βαθμό, πιο ορεινή και περισσότερο ευθυγραμμισμένη».

Με αυτή την επιλογή, σύμφωνα με τον κ. Κουράκη, λύνονται μεγάλα προβλήματα καθώς:
«Α) Έχουμε ένα κανονικό αυτοκινητόδρομο με τα σωστά γεωμετρικά (τεχνικά) χαρακτηριστικά ώστε να έχουμε ταχύτητες από 120-130 χλμ/ώρα.

Β) Η απόσταση Ηρακλείου – Χανίων λιγοστεύει κατά 20 χλμ, που σημαίνει πρακτικά ότι ο χρόνος που θα απαιτείται θα είναι κάτι λιγότερο από 1 ώρα. Κάτι ανάλογο, θα συμβεί και με τη διαδρομή Ηράκλειο-Λασίθι.
Γ) Αφήνεται όλο το έτοιμο παραλιακό μέτωπο για την ανάπτυξη των τουριστικών επιχειρήσεων και λοιπών εκμεταλλεύσεων που έχει δυνατότητες μεγαλύτερης ανάπτυξης».

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα του έργου, ο κ. Κουράκης υποστηρίζει πως «το έργο μπορεί και πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε 4-5 χρόνια, αλλιώς θα έχει την τύχη του ΠΑΘΕ, ήτοι 20-30 χρόνια».

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΟΦΕΛΗ

Πέραν της οδικής ασφάλειας, ο κ. Κουράκης υποστηρίζει πως η λύση του νέου αυτού άξονα θα βοηθήσει: «Να αναπτυχθεί και ο ορεινός όγκος της Κρήτης που αποτελεί ένα άλλο πολιτισμό, ένα διαφορετικό περιβάλλον που σήμερα δύσκολα και με κινδύνους έρχεται κανείς σε επαφή. Με τον άξονα αυτόν επίσης, ο Νότος καθίσταται πολύ πιο εύκολα και με ασφάλεια προσβάσιμος, γεγονός που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη του. Εφ΄ όσον βεβαίως πλαισιωθεί από τις απαραίτητες κάθετες συνδέσεις για αξιοποίηση των παραγωγικών του δυνατοτήτων».

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ

Ο π. Δήμαρχος Ηρακλείου σημειώνει επίσης ότι «ως προς τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις αναμένεται ότι ο αυτοκινητόδρομος θα έχει αποφασιστική συμβολή στην περιφερειακή δικαιοσύνη, στην αντιμετώπιση της πληθυσμιακής αποδυνάμωσης λόγω του περιορισμού της μετεγκατάστασης στις πόλεις, στην αύξηση της πολιτιστικής επικοινωνίας, στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και στη βελτίωση των συνθηκών ζωής των πολιτών». Θεωρεί ακόμα ότι «θα υπάρξει επίσης σημαντική μείωση της Ατμοσφαιρικής και της ηχητικής Ρύπανσης στο ευρύτερο περιβάλλον γεγονός που θα ωφελήσει και το Τουριστικό προϊόν».

ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Ως προς τη χρηματοδότηση του “Νέου Οδικού Άξονα Κρήτης”, ο κ. Κουράκης θεωρεί πως «για να μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα και σωστά μέσα στις παρούσες συνθήκες οικονομικής κρίσης, είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να συνδυάσει έξυπνα και αξιόπιστα τους δημόσιους πόρους με τους ιδιωτικούς. Θα πρέπει επίσης να αξιοποιήσει τις διαθέσιμες χρηματοοικονομικές δράσεις όπως είναι π.χ. το πρόγραμμα Γιουνκερ και τους λοιπούς πόρους της ΕΤΕπ».

Όσο για την αποπληρωμή της κατασκευής συντήρησης και λειτουργίας του ΝΟΑΚ, ο κ. Κουράκης σημειώνει ότι «οι στοχευμένες μελέτες θα υποδείξουν εκείνο το σύστημα που εξασφαλίζει δίκαιη κατανομή των πόρων και των κινδύνων».

Θεωρεί επίσης ότι «το έργο μπορεί να αναπτυχθεί και να αποπληρωθεί με το σύστημα των πληρωμών διαθεσιμότητας όπου ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και τη ζήτηση του ΝΟΑΚ, το δημόσιο θα μπορούσε να αναλάβει μεγαλύτερο μέρος πληρωμών κι ευθυνών».

Εναλλακτικά, παρατηρεί ότι «εφ’ όσον υπάρχει ήδη το οδικό δίκτυο του ΒΟΑΚ, στα νέα μόνο τμήματα θα μπορούσε να εφαρμοστεί το σύστημα διοδίων που επιτρέπεται από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα, μιας και τα διόδια δεν είναι αποτρεπτικά, αλλά ελκυστικά για ένα δρόμο με σωστές προδιαγραφές».

Ταυτόχρονα, θεωρεί πως «οι δημόσιοι οικονομικοί πόροι που θα εξοικονομηθούν από τη συμμετοχή των ιδιωτών θα μπορούσαν με σχετική δέσμευση να κατευθυνθούν στην ανάπτυξη του επαρχιακού δικτύου και τη σύνδεση των απομονωμένων περιοχών της Κρήτης».

Σχετικά άρθρα

Back to top button
Close
Close