ΚΡΗΤΗ

Διαγωνισμός για την «μικρή» ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Ευχάριστη και πολλά υποσχόμενη κινητικότητα επικρατεί στον ΑΔΜΗΕ σχετικά με τα κρίσιμα έργα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων της χώρας. Η Διοίκηση του ΑΔΜΗΕ πραγματοποίησε, στα πλαίσια press event που διοργανώθηκε χτες στο κέντρο της Αθήνας, εκτενή ενημέρωση για τις εξελίξεις στον Διαχειριστή, τόσο σε κατασκευαστικό όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο. Τι συμβαίνει όμως στα μέτωπα των διασυνδέσεων;

Κρήτη

Ετοιμότητα υπάρχει από τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά την λεγόμενη «μικρή» ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης (Κρήτη-Πελοπόννησος). Τις επόμενες ημέρες σχεδιάζεται να βγουν στον αέρα τα τεύχη δημοπράτησης, ενός έργου με προϋπολογισμό 330 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η «μικρή» διασύνδεση έχει λάβει περιβαλλοντική αδειοδότηση από τον Σεπτέμβριο του 2017, ενώ οι δρομολογούμενες αλλαγές στην όδευση του καλωδίου στο έδαφος της Πελοποννήσου (περαιτέρω υπογειοποίησή του κατά 10 περίπου χλμ.), καθιστούν το έργο ακόμα πιο φιλικό, χωρίς να δημιουργούνται επιπλοκές σε επίπεδο περιβαλλοντικών όρων. Η διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το α’ εξάμηνο του 2020.

Ενδιαφέρουσες είναι οι εξελίξεις όμως και για την «μεγάλη» διασύνδεση (Αττική-Κρήτη). Ο ΑΔΜΗΕ υπέγραψε το προηγούμενο διάστημα Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) με τον φορέα υλοποίησης του EuroΑsia Interconnector (το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ) για την σύσταση κοινής εταιρείας που θα κατασκευάσει το ελληνικό τμήμα του έργου, στην οποία ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχει το 51% ενώ θα αναλάβει και τη διαχείριση του καλωδίου (ως μέρος του ΕΣΜΗΕ). Σημειώνεται ότι η λειτουργία της «μεγάλης διασύνδεσης», με τα τρέχοντα δεδομένα, έχει οριστεί για το 2023.

Κυκλάδες

Αναφορικά με την Α’ Φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενός έργου με προϋπολογισμό 245 εκατ. ευρώ, στις 28 Ιανουαρίου ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του υποθαλάσσιου καλώδιου που συνδέει τη Σύρο με το ΕΣΜΗΕ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) μέσω του Υποσταθμού Λαυρίου ενώ εντός του τρέχοντος μήνα, αναμένεται να ηλεκτριστούν Τήνος και Πάρος. Τον Μάρτιο και η Μύκονος θα ενταχθεί στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα κλείνοντας κατασκευαστικά την πρώτη φάση της διασύνδεσης.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, κος Μάνος Μανουσάκης επεσήμανε ότι ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης των νησιών, τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη που θα προκύψουν εκτιμώνται σε 80 εκατ. κατ’ έτος, γεγονός που αφενός καταδεικνύει την προστιθέμενη αξία του έργου στην οικονομία της χώρας και αφετέρου τοποθετεί την απόσβεσή του σε περίπου 3 χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του. Ο κος Μανουσάκης σχολίασε επίσης την βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την δυνατότητα των νησιών να απορροφούν πιο αυξημένους τουριστικούς φόρτους κατά τους θερινούς μήνες, αποτέλεσμα της ενίσχυσης της ασφάλειας εφοδιασμού.

Η αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών για τους διαγωνισμούς της Β’ Φάσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης (ένταξη Νάξου στο ΕΣΜΗΕ και αναβάθμιση υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων μεταξύ Άνδρου-Τήνου και Άνδρου-Λιβαδιού), βρίσκεται πλέον σε ώριμο στάδιο. Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2019.

Πάντως η τήρηση των χρόνων και η εμπειρία που προκύπτει από την περάτωση των απαιτητικών έργων των διασυνδέσεων, προσδίδουν περαιτέρω αυτοπεποίθηση στον Διαχειριστή. Ο κος Μανουσάκης μάλιστα, ανακοίνωσε ότι βρίσκεται υπό συζήτηση η επίσπευση της Γ΄ Φάσης της διασύνδεσης (πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου) κατά 2 χρόνια, ολοκληρώνοντας τα έργα με προϋπολογισμό 102 εκατ. ευρώ, το 2020, αντί του 2022 που προβλέπεται στο ισχύον χρονοδιάγραμμα.

«Σάρκα και οστά» θα πάρει όμως και η περίφημη Δ’ Φάση, εφόσον αναμένεται να ενταχθεί στο αναθεωρημένο Δεκαετές Επιχειρησιακό Σχέδιο του ΑΔΜΗΕ (2018-2029) που βρίσκεται προς έγκριση. Υπενθυμίζεται ότι Δ’ Φάση αφορά την διασύνδεση Λαυρίου-Σερίφου, Σερίφου-Μήλου, Μήλου-Θήρας και Θήρας με Πάρο ή Νάξο.

Τα έργα των διασυνδέσεων εκτός από την σημαντική βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, αναμένεται να φέρουν και ελαφρύνσεις στις τσέπες των καταναλωτών που από τα επόμενα χρόνια θα βλέπουν σταδιακά τα τιμολόγια του ρεύματος να ξεφουσκώνουν, ως αποτέλεσμα της μείωσης των χρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας), οι οποίες κάλυπταν μέχρι σήμερα το υπέρογκο κόστος της ηλεκτροπαραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. «Γίνεται κι αλλιώς», σχολίασε ο κος Μανουσάκης, με βάση την ενθαρρυντική εικόνα που παρουσιάζει ο ΑΔΜΗΕ, εξηγώντας ότι ο Διαχειριστής μπορεί να λειτουργήσει σύγχρονα και αποδοτικά έχοντας το Δημόσιο ως μέτοχο πλειοψηφίας».

Back to top button
Close