Auto & MotoΕλλάδα

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τα διπλώματα οδήγησης

Είναι γεγονός ότι έπρεπε να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για τη διαδικασία απόκτησης άδειας οδήγησης. Κι αυτό διότι ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα, άφηνε παράθυρα για παρατυπίες και λαδώματα, με αποτέλεσμα να παίρνουν διπλώματα πολλοί που δεν έπρεπε και να μην παίρνουν άλλοι που έπρεπε.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, παρουσίασε σήμερα το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση της εκπαίδευσης και των εξετάσεων των νέων οδηγών.

mechanical adv 2021

apostolakis adv 2

Το νομοσχέδιο πηγαίνει προς συζήτηση στη Βουλή, προβλέπεται να ψηφιστεί εντός δεκαπέντε ημερών και να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή εντός εξαμήνου.

Το σχέδιο νόμου, εντάσσεται στο ολοκληρωμένο σχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την οδική ασφάλεια. «Γιατί οδική ασφάλεια, το έχουμε ξαναπεί, σημαίνει καλύτεροι δρόμοι, καλύτερα οχήματα, Αλλά πρώτα απ’ όλα σημαίνει και καλύτεροι οδηγοί», επισήμανε ο Κώστας Καραμανλής.


Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε ότι μπαίνει φρένο σε φαινόμενα διαφθοράς που είναι κοινό μυστικό ότι υπάρχουν στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης, και οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν.

kingeight 2021a
detorakis adv jul2021
bakaliko lagos

Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τον υπουργό, διασφαλίζει πρώτα απ’ όλα, αδιάβλητες εξετάσεις, κυρίως με τέσσερις τρόπους:

Πρώτον, κάμερα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης. Το πιο σημαντικό είναι ότι έχει ήδη εξασφαλιστεί η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Γιατί σε αντίθεση με το παρελθόν, η συγκεκριμένη διάταξη είναι καλά μελετημένη, πολύ προσεκτικά  διατυπωμένη και σέβεται τα προσωπικά δεδομένα. Ο Κώστας Καραμανλής διευκρίνισε ότι οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό χρονικό διάστημα.

Σε αυτόν τον χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί, είτε δειγματοληπτικά, είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Το πιο κρίσιμο όμως είναι, ότι σε αυτό το διάστημα αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Το δεύτερο σημείο είναι ότι πλέον διευρύνεται το σώμα των εξεταστών. Πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνεται η δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. «Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, ενώ θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων», τόνισε ο Κώστας Καραμανλής. Διευκρίνισε δε ότι δεν θα υπάρχουν ιδιώτες εξεταστές.

Το τρίτο σημείο, είναι ότι δημιουργείται ένας νέος θεσμός, οι επόπτες. Αυτοί θα είναι καταρχάς μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι επίσης θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες. Εάν δεν μπορεί το προσωπικό της ΕΛΑΣ να καλύψει το έργο αυτό, στο Μητρώο Εποπτών θα μπορεί να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Η τέταρτη αλλαγή, την οποία εξετάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σχετίζεται με τη θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία, και αυτή θα είναι στο πίσω κάθισμα ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου.

Επίσης, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η δυνατότητα εξέτασης και οδήγησης για νέους 17 ετών, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίοι θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους.

Ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25 ετών, να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια και στην εφαρμοστική απόφαση που θα ακολουθήσει θα προβλέπεται και να έχει και «καθαρό δίπλωμα», δηλαδή καθαρό point system.

Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους αυτού δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης, διαφορετικά θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις.

Εξετάζεται, επίσης, το ενδεχόμενο σε περίπτωση εμπλοκής του 17χρονου οδηγού σε τροχαίο, να φέρει ευθύνη και ο συνοδός οδηγός.

«Δίνουμε τη δυνατότητα υπό συγκεκριμένους και αυστηρούς περιορισμούς να οδηγούν και όσοι δεν έχουν κλείσει το 18ο έτος ηλικίας τους», κατέληξε ο Κώστας Καραμανλής.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλά ακόμη ουσιαστικά μέτρα, τόσο για την καλύτερη και πιο σύγχρονη εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, όσο και για την διεύρυνσή της σε ομάδες πληθυσμού που μέχρι σήμερα δεν είχαν αρκετή προσοχή από την πολιτεία. «Προσαρμόζουμε τα δεδομένα στις ανάγκες των συμπολιτών μας με αναπηρίες και τους δίνουμε πολλές νέες δυνατότητες για να εκπαιδευτούν καλύτερα και να εξεταστούν ευκολότερα», ανέφερε ο υπουργός. Σημείωσε ότι το ίδιο ισχύει και για όσους υποψήφιους οδηγούς δεν μιλούν καλά ελληνικά. Ενώ υπάρχουν προβλέψεις και για μια σειρά ακόμα ζητήματα, όπως είναι για παράδειγμα αυτό των ιστορικών οχημάτων.

Από την πλευρά του ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, υφυπουργός Μεταφορών, τόνισε ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι να δημιουργηθεί ένα σύστημα που θα διασφαλίζει όσο καλύτερα το αδιάβλητο της διαδικασίας και σχολίασε: «Το ακούμε όλοι από τα μαθητικά μας χρόνια πόσο δεν είναι αδιάβλητη η διαδικασία. Ήρθε η ώρα να γυρίσουμε σελίδα».

Ειδικότερα, όπως είπε, αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης.

Γίνεται χρήση οπτικοακουστικού υλικού για τη διαδικασία εξέτασης, έλεγχος ταυτοπροσωπίας των υποψηφίωνχ, απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής κατά την εξέταση.

Καθιερώνεται ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια ακουστικών.ι

Θα εφαρμοστεί ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων με την προβολή βίντεο, η πρακτική δοκιμασία θα γίνεται σε κανονικές συνθήκες (πχ και με βροχή), παρέχεται βάρους υποψήφιους οδηγούς δικαίωμα ελεύθερης οδήγησης έως πέντε λεπτά, χωρίς να υπόκεινται σε αξιολόγηση, προκειμένου οι υποψήφιοι να εξοικειώνονται με το όχημα εξέτασης.

Δημιουργείται Επιτροπή Εποπτείας και Ενστάσεων, οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί έχουν δικαίωμα να υποβάλουν ένσταση κατά του αποτελέσματος, αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο, ενώ ιδρύονται ιδιωτικά Κέντρα Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ατόμων με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»).

Όσον αφορά στα ιστορικά οχήματα, ο Μιχάλης Παπαδόπουλος ανέφερε επίσης ότι το Σχέδιο Νόμου διαμορφώνει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο για τα ιστορικά οχήματα. Συνοπτικά: Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος γίνεται με σχετική βεβαίωση που χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα, για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών.

Χορηγούνται άδειες και ειδικές πινακίδες κυκλοφορίας από τις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών. Περιορίζεται δηλαδή ο ρόλος των νομικών προσώπων που χορηγούσαν μέχρι τώρα πινακίδες. Θα δίνουν απλώς τη βεβαίωση του χαρακτηρισμού.

Η άδεια κυκλοφορίας έχει διάρκεια πέντε έτη.

Τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος θα κυκλοφορούν υπό τους όρους να περνούν ΚΤΕΟ σε ετήσια βάση και να είναι ασφαλισμένα, ενώ καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών, και ειδικότερα:

·       Επιβατικά αυτοκίνητα έως 999 κυβικά: 50 ευρώ

·       Από 1000 έως 1999 κυβικά: 100 ευρώ

·       Άνω των 2000 κυβικών: 200 ευρώ

·       Μοτοσικλέτες έως 250 κυβικά: 20 ευρώ

·       Μοτοσυκλέτες πάνω από 250 κυβικά: 50 ευρώ

Καθιερώνεται ένα μεταβατικό στάδιο 18 μηνών ώστε να μην υπάρξει κενό στην κυκλοφορία των ιστορικών αυτοκινήτων.

Όσον αφορά στα ταξί, διευκρινίζεται ότι όσα θα έπρεπε να είχαν αντικατασταθεί λόγω παλαιότητας το 2019 και έχουν πάρει ήδη παράταση έως το τέλος του έτους, δεν θα έχουν δικαίωμα σε νέα παράταση άδειας κυκλοφορίας. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσανατολίζεται σε παράταση ενός έτους για όσα με βάση το όριο ηλικίας θα έπρεπε να αντικατασταθούν το 2020 και το 2021.










Newsroom

Το CNA είναι μία προσωπική δικτυακή ιδέα του Βαγγέλη Βαρνακιώτη, η οποία υλοποιήθηκε το 2000, για όσα αφορούν στην πολιτική, στην κοινωνία και στον πολιτισμό, που αυτά συμβαίνουν στην Κρήτη, στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Το CNA από το 2000 κάνει μεγάλη προσπάθεια για να κρατηθεί στην επιφάνεια του ενδιαφέροντος, με συνέπεια, εγκυρότητα, σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, με συνεχείς αλλαγές, ανανεώσεις, διασφάλιση της «ασφαλούς» επίσκεψης, καθώς και προσθήκες νέων υπηρεσιών.-

Σχετικά άρθρα

Back to top button