AUTO & MOTO

Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα – Οι επιδοτήσεις και τα φορολογικά κίνητρα

Ακόμη υψηλότερο θα είναι τελικά το όφελος για τους ιδιώτες καταναλωτές που θα επιλέξουν να αγοράσουν κάποιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο καθώς κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης αποφάσισε να αυξήσει το ποσό της επιδότησης!

Ειδικότερα το ποσοστό επιδότησης στο αρχικό νομοσχέδιο ανέρχονταν σε 15% και έως 5.500 ευρώ. Μετά την αλλαγή που έκανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας το ποσοστό επιδότησης αυξάνεται σε 20% ή έως 6.000 ευρώ για οχήματα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων έως 30.000 ευρώ! Για ηλεκτρικά οχήματα με υψηλότερες Αξίες Λιανικής προ Φόρων το ποσοστό επιδότησης μειώνεται σε 15% και έως 6.000 ευρώ.

caffeine adv2020b

Με αυτή την κίνηση ο κ. Χατζηδάκης βοηθά ακόμη περισσότερο τους ιδιώτες καταναλωτές ώστε να επιλέξουν ευκολότερα κάποιο ηλεκτρικό μοντέλο καθώς αν υπάρχει και κάποιο παλαιό όχημα προς αντικατάσταση τότε η επιδότηση αγγίζει τις 7.000 ευρώ. Βέβαια αν ο ίδιος ιδιώτης καταναλωτής επιθυμεί να αποκτήσει και οικιακό φορτιστή τότε η επιδότηση κυμαίνεται σε 7.500 ευρώ.

Ο νόμος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης  ανοίγει ουσιαστικά τον δρόμο για την ανάπτυξη της νέας μορφής κινητικότητας η οποία θα μειώσει δραστικά τις μέσες εκπομπές CO2, θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα και της ζωής των πολιτών και σιγά-σιγά θα ανανεώσει και το γηρασμένο στόλο των οχημάτων.

neratzoulis neo

Επίσης ο νέος νόμος δίνει σημαντικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή plug-in υβριδικών οχημάτων, scooter και ποδηλάτων με τις επιδοτήσεις να είναι υψηλότερες για τους επαγγελματίες οδηγούς (ιδιοκτήτες Ταξί και εταιρικοί στόλοι οχημάτων) οι οποίοι κινούνται συνεχώς μέσα στις μεγαλουπόλεις και βέβαια ρυπαίνουν πολύ περισσότερο από τους ιδιώτες καταναλωτές.

Το όφελος για τους ιδιώτες καταναλωτές μπορεί να ανέλθει έως και 7.500 ευρώ, τους ιδιοκτήτες Ταξί έως 10.500 και τις εταιρείες στα 6.500 ευρώ.

Ο βασικός στόχος του σχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2025 να έχουν ξεπεράσει τις 24.000 μονάδες και έως το 2030 ένα στα τρία οχήματα που πωλούνται να είναι ηλεκτρικό.

Το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» ύψους 100 εκατ. ευρώ αρχικά επιδοτεί την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων για την περίοδο 2020-2021.

Το ηλεκτρονικό σύστημα της ψηφοφορία του νομοσχεδίου άνοιξε στις 21:20 και έκλεισε στις 21:34 την 21η Ιουλίου και σύμφωνα με τα αποτελέσματα υπερψηφίστηκε με πλειοψηφία.

Το ύψος της επιδότησης για φυσικά πρόσωπα ανέρχεται σε 20% και έως 6.000 ευρώ για οχήματα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων έως 30.000 ευρώ και σε 15% και έως 6.000 ευρώ για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος με Αξία Λιανικής προ Φόρων πάνω από 30.000 ευρώ, κατά 20% και έως 800 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου και κατά 40% ή έως 800 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου. Παράλληλα προβλέπεται η επιδότηση με 500 ευρώ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή και επιδότηση 1.000 ευρώ για την αντικατάσταση παλαιού οχήματος.

Για τους ιδιοκτήτες Ταξί οι επιδοτήσεις είναι πολύ υψηλότερες και ειδικότερα προβλέπεται έκπτωση 25% και έως 8.000 ευρώ για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος, κατά 15% και έως 5.500 ευρώ για την αγορά υβριδικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km και επιβράβευση με 2.500 ευρώ για την υποχρεωτική αντικατάσταση του παλαιού οχήματος.

Για τις εταιρείες και τους χρήστες εταιρικών οχημάτων προβλέπεται έκπτωση 15% ή έως 5.500 ευρώ για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος, κατά 15% ή και έως 4.000 ευρώ για την αγορά υβριδικού επαγγελματικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km. Παράλληλα επιδοτείται με ποσοστό 20% και έως 800 ευρώ η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου ενώ επίσης επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ η επιλογή αντικατάστασης παλαιού οχήματος.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προσδοκά έως το τέλος του 2021 να έχει καταγραφεί σημαντική μείωση των εκπομπών ρύπων, να έχουν κυκλοφορήσει πάνω από 1.700 ηλεκτρικά ΙΧ και 1.500 ηλεκτρικά Ταξί, 1.500 ηλεκτρικά ποδήλατα και 1.500 e-scootes, 6.000 ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά εταιρικά αυτοκίνητα και να έχουν πουληθεί 1.000 έξυπνοι οικιακοί φορτιστές.

Φορολογικά κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα

Πέραν των κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων εξίσου σημαντικά είναι και τα φορολογικά κίνητρα για όσους χρησιμοποιούν οχήματα μηδενικών ή εξαιρετικά χαμηλών ρύπων καθώς:

-Η δαπάνη αγοράς ή/και μίσθωσης ηλεκτρικού οχήματος έως 40.000 ευρώ είναι προσαυξημένη  κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα. Για τα υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης εκπομπών έως 50grCO2/km ο συντελεστής θα είναι 30% .

-Η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης φορτιστών στους χώρους των επιχειρήσεων είναι προσαυξημένη κατά 30% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα.

-Η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης είναι προσαυξημένη κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα. Ειδικά για τα νησιά ο συντελεστής διαμορφώνεται στο 70% .

-Αυξημένοι φορολογικοί συντελεστές απόσβεσης σε 50% για ηλεκτρικά οχήματα, σε 25% για υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης εκπομπών έως 50grCO2/km, σε 100% για τις υποδομές φόρτισης

Ποια ηλεκτρικά έχουν τεκμήριο και ποια όχι

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τελικά άλλαξε τη διάταξη που αφορούσε στο τεκμήριο διαβίωσης των ηλεκτρικών και πλέον όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα με Αξία Λιανικής Τιμής προ Φόρων έως 50.000 ευρώ εξαιρούνται των τεκμηρίων διαβίωσης δηλαδή έχουν μηδενική ετήσια αντικειμενική δαπάνη ενώ όσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν υψηλότερη Αξία Λιανικής Τιμής προ Φόρων τότε το ετήσιο τεκμήριο διαβίωσης ορίστηκε στις 4.000 ευρώ.

Δωρεάν στάθμευση για 2 χρόνια

Δωρεάν στάθμευση από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2022 θα έχουν οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών αυτοκινήτων με εκπομπές CO2 έως 50 γρ./χλμ. σε όλους τους Δήμους όπου υπάρχουν θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης σύμφωνα με το νέο νόμο που ψηφίστηκε στις 21 Ιουλίου από την ολομέλεια της Βουλής.

Σε περίπτωση που οι ελεγχόμενες θέσεις στάθμευσης τελούν υπό παραχώρηση τότε ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει το αντίστοιχο αντίτιμο στον παραχωρησιούχο όπως ακριβώς θα καταβαλλόταν από τον ιδιοκτήτη κάποιου συμβατικού οχήματος.

Περιβαλλοντικό Τέλος 3.000 ή 1.000 ευρώ στα ΙΧ

Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 3.000 ευρώ ή 1.000 ευρώ θα πρέπει να πληρώνουν από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου όσοι εισάγουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 4 ή Euro 5 αντίστοιχα ενώ παράλληλα απαγορεύεται η εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πληρούν παλαιότερες οδηγίες ρύπων (Euro3, Euro2, Euro1, Euro 0).

Ειδικότερα όπως αναφέρει το άρθρο 5 η επιβολή Περιβαλλοντικού Τέλους για τα επιβατικά αυτοκίνητα της παρ. 1 του άρθρου 121 του ν. 2960/2001 (Α΄ 265), ισχύουν τα εξής:

α) επιβάλλεται, επιπλέον του τέλους ταξινόμησης, έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος:

αα) ύψους τριών χιλιάδων ευρώ (3.000), εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 4, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 4179/346/21.01.2000 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 182) ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτής,

αβ) ύψους χιλίων (1.000) ευρώ, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5a, όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 715/2007 της 20ής Ιουνίου 2007 και στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 692/2008 της 18ης Ιουλίου 2008.

β) απαγορεύεται η εισαγωγή, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 3, 2 και 1, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 28433/2448/2.7.1992 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 542) και στην υπ’ αρ. 6765/511/3.3.1995 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 194) ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτών, ή εφόσον δεν υπάγονται σε προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) συμβατικής τεχνολογίας και για τα οποία δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Περιβαλλοντικό Τέλος 3.000 ή 1.000 ευρώ και στα φορτηγά

Το Περιβαλλοντικό Τέλος σύμφωνα με το νέο νόμο δεν επιβάλλεται μόνο στα παλαιά εισαγόμενα αυτοκίνητα αλλά και φορτηγά ενώ επίσης θεσπίζεται η απαγόρευση εισαγωγής φορτηγών που πληρούν τις παλαιότερες οδηγίες ρύπων (Euro3, Euro2, Euro1 και Euro 0)

Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη επιβάλλεται, επιπλέον του τέλους ταξινόμησης, έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος:

αα) Ύψους τριών χιλιάδων ευρώ (3.000), εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 4, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 4179/346/21.1.2000 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’182) ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτής.

αβ) Ύψους χιλίων (1.000) ευρώ, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5a, όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 715/2007 της 20ης Ιουνίου 2007 (L 171) και στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 692/2008 της 18ης Ιουλίου 2008 (L 199).

β) Απαγορεύεται η εισαγωγή, εφόσον υπάγονται εκ κατασκευής στις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 3, 2 και 1, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 28433/2448/2.7.1992 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 542) και στην υπ’ αρ. 6765/511/3.3.1995 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 194) ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτών, ή εφόσον δεν υπάγονται σε προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) συμβατικής τεχνολογίας και για τα οποία δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

-Το Περιβαλλοντικό Τέλος καταβάλλεται άπαξ και υπό την προϋπόθεση ότι υφίσταται υποχρέωση καταβολής τέλους ταξινόμησης. Ως προς τον χρόνο γένεσης της υποχρέωσης καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους, καθώς και τον χρόνο που αυτό καθίσταται απαιτητό για τα οχήματα των παρ. 1 και 2, ισχύουν αναλογικά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 128 του ν. 2960/2001 (Α’ 265) για το τέλος ταξινόμησης. Τα έσοδα από το περιβαλλοντικό τέλος αποτελούν δημόσιο έσοδο, το οποίο εισπράττεται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και στη συνέχεια πιστώνεται υπέρ του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων του άρθρου 1 της υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/33377/732/3.4.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (B’ 1451), σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 2 της ανωτέρω απόφασης.

Τα έσοδα από την είσπραξη του Περιβαλλοντικού Τέλους διατίθενται για την υλοποίηση δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και των ηλεκτρικών οχημάτων ιδίως μέσω οικονομικών κινήτρων για την αγορά ή μίσθωση κάθε τύπου αμιγώς Η/Ο ή υβριδικών Η/Ο εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ, καθώς και μέσω οικονομικών κινήτρων για την προμήθεια και εγκατάσταση σημείων επαναφόρτισης Η/Ο. Φορέας Διαχείρισης των εσόδων από την είσπραξη του περιβαλλοντικού τέλους ορίζεται το Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Αυτά είναι τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα που επιδοτούνται:

Κατηγορία οχήματος Χαρακτηριστικά
Δίκυκλα ή τρίκυκλα οχήματα κατηγορίας L (L1e – L4e)  AMIΓΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ
L1e, Ελαφρύ μηχανοκίνητο δίκυκλο όχημα Κυβισμός κινητήρα ≤ 50 cm3  μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα οχήματος ≤ 45 km/h και μέγιστη συνεχής ονομαστική ή καθαρή ισχύς(1 ) ≤ 4 000 W
L1e-A Ηλεκτρικό ποδήλατο
Κατηγορία L2e , Τρίκυκλο μοτοποδήλατο Κυβισμός κινητήρα ≤ 50 cm3 , μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα οχήματος ≤ 45 km/h και μέγιστη συνεχής ονομαστική ή καθαρή ισχύς(1 ) ≤ 4 000 W
Κατηγορία L3e , Δίκυκλη μοτοσικλέτα Όχημα που δεν μπορεί να ταξινομηθεί στην κατηγορία L1e
Κατηγορία L4e, Δίκυκλη μοτοσικλέτα με καλάθι Το  βασικό μηχανοκίνητο όχημα πληροί τα κριτήρια κατάταξης και τα κριτήρια υποκατάταξης για οχήματα L3e
Μηχανοκίνητα οχήματα κατηγορίας Μ1,Ν1 (αξίας έως 50.000€ ΛΤΠΦ)
Κατηγορία M1 – ΑΜΙΓΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ (αξίας έως 50.000€ ΛΤΠΦ) Μηχανοκίνητα οχήματα με όχι περισσότερες από οκτώ θέσεις καθημένων επιπλέον της θέσης του οδηγού και χωρίς χώρο για όρθιους επιβάτες
Κατηγορία N1 – ΑΜΙΓΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ / Plug in ΟΧΗΜΑΤΑ (αξίας έως 50.000€ ΛΤΠΦ) Μηχανοκίνητα οχήματα μέγιστης μάζας που δεν υπερβαίνει τους 3,5 τόνους
Επιβατηγά δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) – ΑΜΙΓΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ/Plug in ΟΧΗΜΑΤΑ (αξίας έως 50.000€ ΛΤΠΦ) Ε.Δ.Χ. πέντε (5) θέσεων με μετρητή (ΤΑΞΙ)

Πηγή
newsauto.gr

CNA Stream

Αλλάζουμε την ενημέρωση σας...
Back to top button