ΕΚΟΥΣΙΑ ΠΛΑΝΗ
-
Η δημόσια τέχνη του γκράφιτι στον δημόσιο χώρο
Ο δημόσιος χώρος στη νεότερη Ελλάδα ανέκαθεν έπασχε από μια απροσδιοριστία. Η πάθηση έχει ποικίλες αιτίες. Μερικές από αυτές είναι η αέναη διαδικασία ενοποίησης της εθνικής επικράτειας από το 1828…
-
Δεν μ’ενδιέφερε ποτέ καμία παράδοση για την εθνική της ταυτότητα (συζήτηση του Ρος Ντέιλι με τον Κώστα Θεολόγου)
Ο ιρλανδικής καταγωγής μουσικός Ρος Ντέιλι από το 1982 έχει ιδρύσει στο Χουδέτσι, 20 χιλιόμετρα νότια από το Ηράκλειο της Κρήτης, τον «Λαβύρινθο» (https://www.labyrinthmusic.gr/en/), έναν εκπαιδευτικό οργανισμό, ένα μουσικό εργαστήριο,…
-
Για τον Κώστα Καπνίδη (του Κώστα Θεολόγου)
Είχα περάσει μια φοβερή ιλαρά, το 1966 πρέπει να ήταν, και μάλλον πήγαινα στο Νηπιαγωγείο εκεί στο εβραΐικο σχολείο, το 68ο Δημοτικό Σχολείο της Δ΄ Εκπαιδευτικής Περιφέρειας της Θεσσαλονίκης. Είχα…
-
Αστικός εκσυγχρονισμός και εκπαίδευση (του Κ.Θεολόγου)
Το κυβερνητικό έργο είναι ετεροχρονισμένο, διότι αφορά στοναστικό εκσυγχρονισμό του κράτουςκαι το χαρακτηρίζω ετεροχρονισμένο υπό την έννοια ότι πρόκειται για έργο που υλοποιεί η συγκυβέρνησητου ΣΥΡΙΖΑ, αλλά έπρεπε να είχε…
-
Διαθέτουν άραγε τα ζώα τεχνολογία; (του Κώστα Θεολόγου)
Προοίμιο: Ισχυρίζομαι ότι τα ζώα δεν διαθέτουν τεχνολογία, δεν χρησιμοποιούν εργαλεία και δεν διαθέτουν πολιτισμό. Δεν αναφέρομαι καθόλου στις πεποιθήσεις που οι διάφορες κοινωνίες συνδέουν με την τεχνολογία, όπως η…
-
Η αποδόμηση της εθνικής ταυτότητας στο πλαίσιο της εκπαίδευσης (του Κ.Θεολόγου)
Το επιχείρημά μουδιατυπώνεται ως εξής: στο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει επιλεγεί η μονοκαλλιέργεια των μαθημάτων με εργαλειακό χαρακτήρα. Ενώ τα μαθήματα με εγγενή αξία (μη μετρήσιμη, άρα μη εργαλειακή) συρρικνώνονται…
-
Η μουσική, μια καλή αλλοίωση (του Κ.Θεολόγου)
Η ταχύτητα του βίου, την οποία πολύ εύστοχα σχολίασε λογοτεχνικά ο Κούντερα, μας υποβάλλει σε μια αποσπασματική συναίσθηση των τεκταινόμενων γύρω μας. Νοσταλγώ πολύ την εποχή της ζωής μου που…
-
Καφές, λογοτεχνία και παγκοσμιοποίηση (του Κώστα Θεολόγου)
Έβλεπα στα ράφια της βιβλιοθήκης μου το μυθιστόρημα Μόμπι Ντικ (Moby Dick) σε μία μερακλίδικη πλήρη ελληνική έκδοση του 1992 και με επιμελή μετάφραση του Θανάση Χριστοδούλου. Το σπουδαίο αυτό μυθιστόρημα είχε…
-
Αριστερά, δεξιά και τσογλανοπαρέες: Μία συζήτηση του Κώστα Θεολόγου με τον Διονύση Σαββόπουλο
Μία συζήτηση με τον Διονύση Σαββόπουλο μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμη, ίσως απλά γιατί είναι τερπνό και ωφέλιμο να συζητάς μαζί του. Το κείμενο πού ακολουθεί είναι προϊόν μιας συνάντησης μαζί…
-
Ο φόβος του θανάτου και ο οίστρος της ζωής (του Κ.Θεολόγου)
Εκ προοιμίου, στο ζήτημα κατά πόσον οι ιδεολογίες (πολιτικές και επιστημονικές) μπορούν να πραγματευτούν τα ερωτήματα του νοήματος της ζωής και του φόβου του θανάτου απαντώ αρνητικά. Ωστόσο, η φιλοσοφία…
-
Η κοινή παιδεία και τα χαρακτηριστικά του πολίτη στα «Πολιτικά» του Αριστοτέλη (του Κ.Θεολόγου)
Ο Αριστοτέλης εξακολουθεί να τιμάται όπως του αξίζει με συνέδρια, συμπόσια, ημερίδες και κάθε λογής ακαδημαϊκές και επιστημονικές εκδηλώσεις. Βρισκόμαστε, όμως, σε μια περίοδο κρίσης της ελληνικής κοινωνίας, που πλήττει…
-
Οι μικρές ωρολογιακές πυξίδες αντίστασης του Ματθαίου Παπαβασιλείου (Κ.Θεολόγου)
Ο Ματθαίος Παπαβασιλείου (Αθήνα, 1963) είναι Επίκουρος Καθηγητής Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Ως πτυχιούχος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στη Θεωρία Space Syntax…
-
Από τον ομηρικό Οδυσσέα στον σύγχρονο πλάνητα (homo viator) – του Κ. Θεολόγου
Παρόλο που χρησιμοποιούμε τις λέξεις «πρόσωπο» και «άτομο» σχεδόν χωρίς εννοιολογική διάκριση μεταξύ τους, εντούτοις υπάρχει σημαντική εννοιολογική διαφορά ανάμεσά τους. Συχνά οι άνθρωποι αναφέρονται σε κάποιο πρόσωπο ως άτομο…
-
Βιοηθική και βιοτεχνολογία: Η ανάδυση μιας βιο-ταυτότητας (του Κ.Θεολόγου)
Από την εποχή του αλχημιστή δόκτορος Victor Frankenstein, του τραγικού ήρωα στο βιβλίο (που εκδόθηκε ανώνυμα το 1818 με τίτλο Frankenstein, or the Modern Prometheus και το 1823 με το…
-
Για τη μνήμη και τη συλλογική ταυτότητα (Ομιλία του Κ.Θεολόγου στο ΕΜΠ για την Εθνική Επετείο)
Πώς προσαρμόζεται ο σύγχρονος άνθρωπος στις ρευστές συνθήκες του παγκοσμιοποιημένου χωριού μας; Θα απαντούσε κανείς λέγοντας «Διατηρώντας την ταυτότητά του, την ατομική και συλλογική μνήμη του, προσπαθώντας να την ταιριάξει…