Ορθοδοξία & Εκκλησία

Οταν μιλάμε με τους Αγίους | της Ιωάννας Κρητσωτάκη

Όταν μιλάμε για αγίους δεν αναφερόμαστε σε εξωγήινους, σε υπερανθρώπους, σε ιδιαίτερα ταλαντούχους, πανέξυπνους ή πανέμορφους, παντογνώστες ή αλάνθαστους.

Όλοι οι άγιοι είναι γνήσιοι ταπεινόφρονες και αγωνιστές. Οι άγιοι ήταν σας εμάς…. Ορισμένοι, μάλιστα, παλιότεροι και σύγχρονοι, βρίσκονταν σε αρκετά πιο δύσκολες θέσεις από εμάς. Ασθενείς, πτωχοί, ταπαιλωρημένοι, κατηγορούμενοι, συκοφαντημένοι, εξορισμένοι, κυνηγημένοι και αδικημένοι. Οι άγιοι υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν.Η αγιότητα δεν ανήκει στο μουσείο της Εκκλησίας, γι’ αυτό και τα διδάγματα των Αγίων παραμένουν επίκαιρα σε όλες τις εποχές…

mechanical adv 2021

apostolakis adv 2

Υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη για την αγιότητα. Οι άνθρωποι της υπερκατανάλωσης θέλουν εύκολες και γρήγορες λύσεις. Να μην καθυστερήσουν στην προσευχή, να μην αγωνιστούν διόλου, να μην ταπεινωθούν καθόλου. Αρκετές φορές τους αγίους και το Χριστό τους θέλουμε και τους έχουμε για μια ώρα ανάγκης, για να περνάμε μόνο καλά….Αν δεν το πετύχουμε τρέχουμε και στους μάγους και στα μέντιουμ, οπουδήποτε.., αρκεί ν’ απελευθερωθούμε από το πρόβλημά μας τάχιστα. Κι’ αν δε πετύχουμε το σκόπό φτάνουμε να λέμε: Πάει δεν έχει άγιους σήμερα……

Να μελετάμε τους αγίους, να πιάσουμε κουβέντα και φιλία μαζί τους. Να μας συνδράμουν στη συμπορεία  μας και στην ανημποριά μας. Να μη μας αφήσουν ν’ απογοητευθούμε από τις αδυναμίες μας.Είχαν κι’ εκείνοι πολλές δυσκολίες. Όμως δεν αποθαρρύνθηκαν…..

swell adv 2021

Μελετώντας την ζωή του Αγίου Νεκταρίου, παρατηρούμε κάτι, πού μας  δίνει κουράγιο.  Μας δίνει έναν άλλον δρόμο…..  Ο  Άγιος ταυτίσθηκε με την ίδια την έννοια της αγάπης και της συγχωρητικότητας. Μάλιστα υπάρχει μαρτυρία πνευματικού προσώπου, στον οποίο ο ίδιος ο άγιος αποκάλυψε, ότι δεν συγχωρούσε μόνο εν ζωή, αλλά και μετά τον θάνατό του, γι’ αυτό και είπε «συγχωρούσα και συγχωρώ».

kingeight 2021a detorakis adv jul2021< bakaliko lagos

Ένα ακόμα στοιχείο πού μας κάνει πολύ αγαπητό τον άγιο Νεκτάριο, είναι η Θεοτοκοφιλία του. Αγαπούσε πολύ την Παναγία μας, την οποία ονόμαζε «Κυρία». Είχε προσωπική επικοινωνία μαζί της. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τούς ασπασμούς του στο εικόνισμα της Συλυβριανής είχε δημιουργηθεί βαθούλωμα. Τον άκουγαν οι μοναχές τις βραδινές ώρες να μιλάει με κάποιον, όταν το κελλί του γέμιζε το γαλαζόλευκο άκτιστο φως. Είναι μεγάλη υπόθεση να νιώθεις τόσο κοντά την Παναγία και να νιώθεις επίσης την βεβαιότητα, ότι, παρά τα πάθη και λάθη σου, σε έχει και εκείνη «υιοθετήσει». Είναι μεγάλο γεγονός να νιώθεις ότι δεν βρίσκονται οι άγιοι μόνο στα εικονίσματα και στα προσκυνητάρια τους, αλλά έχουν αναλάβει «δράση» δίπλα σου, κοντά σου. Τότε ως άνθρωπος ζεις την Αλήθεια. Τότε γίνεσαι πραγματικά μεγάλος και πραγματικά δυνατός και ,βέβαια, πολύτιμος για πολλούς ανθρώπους.

Ὁ Ἅγιος τοῦ 20ου  αἰῶνα, ὅπως πετυχημένα τὸν ἀπεκάλεσε ὁ λογοτέχνης Σῶτος Χονδρόπουλος, στὰ τελευταῖα του ρίζωσε στὴν Ἱερὰ Μονὴ τῆς Ἁγίας Τριάδος σάν Ἐλαία κατάκαρπος καὶ σὰν τὸ δένδρο τὸ πεφυτευμένον.. ὃ τὸν καρπὸν αὐτοῦ δώσει. Κάποιοι ὀνομάζουν τὸν Ἅγιο Νεκτάριο, Χρυσόστομο τοῦ 20ου  αἰῶνα, τόσο γιὰ τὴν πολυσχιδῆ προσωπικότητά του, ὅσο καὶ γιὰ τὸ πλούσιο καὶ πολύμορφο ἔργο του. Μάρτυρες του γεγονότος αυτού αποτελούν το γυναικείο μοναστήρι που ίδρυσε στην Αίγινα, τα άλλα τόσα μοναστήρια που ίδρυσαν τα πνευματικά του παιδιά, αλλά και οι περίφημες 136 Κατηχητικές επιστολές του, που είναι γραμμένες με απλότητα, γνώση, λεπτότητα και διάκριση.

Στὴν περίπτωση τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου ταυτίσθηκε ἡ ἀληθινὴ χριστιανικὴ ζωὴ καὶ τὸ ποιμαντικὸ ἀρχέτυπο μὲ τὸ πρόσωπό του. Οἱ λειτουργίες του, τὰ κηρύγματά του, ἡ φροντίδα του γιὰ τὴν εὐπρέπεια καὶ διακόσμηση τῶν Ἱερῶν Ναῶν, τὸ προσωπικό, ποιμαντικὸ καὶ ἀνθρωπιστικὸ ἐνδιαφέρον, ἡ συμπάθεια στοὺς καχεκτικοὺς στὴν πίστη καὶ στὴν ἠθικὴ, οἱ διοικητικές του ἱκανότητες καὶ ἰδιαίτερα ὁ ἄμεμπτος βίος του. Ἡ ποιότητα τῆς χριστιανικῆς ψυχῆς του καὶ ἡ χριστιανικὴ διαύγεια τῶν φρονημάτων τοῦ φαίνεται ὁλοκάθαρα στοὺς ἄδικους διωγμούς του. Ἡ ποιότητα τῆς ψυχικῆς καλλιεργείας του ἐπιβεβαιώνεται καὶ ἀπὸ τὸ ποιμαντικὸ ἔργο του στὶς ψυχὲς τῶν ἀνθρώπων καὶ τὴν ἀνάλογη ποιμαντικὴ ἐν Χριστῷ ἀγωγή, ποὺ τοὺς προσέφερε. Σὰν ἀληθινὸς Λειτουργὸς τοῦ Ὑψίστου προτιμᾷ νὰ ἀδικεῖται παρὰ νὰ καταστρέψει στὰ μάτια καὶ στὶς ψυχὲς τῶν πιστῶν τὴν εἰκόνα τῆς Ἀρχιερωσύνης, «χτυπώντας» τοὺς ἄλλους ἀρχιερεῖς ποὺ τὸν ἀδίκησαν.

Ὁ Ἅγιος Νεκτάριος ἦταν ἕνας χαρισματοῦχος πνευματικός. Ἱκανότατος στὸν ποιμαντικὸ διάλογο, ἀμέσως ἀποσποῦσε τὴν ἐμπιστοσύνη τοῦ ἐξομολογουμένου. Πρόσωπο μὲ πρόσωπο ὁ πνευματικὸς πατέρας μὲ τὸν πνευματικὸ υἱὸ ἢ τὴν πνευματικὴ θυγατέρα, μποροῦσε μὲ τὴν δύναμη τοῦ Τελεταρχικοῦ καὶ ζωοποιοῦ Πνεύματος νὰ ἀνασπᾷ ἀπὸ τὴν ἄβυσσο τὸ ναυαγημένο καράβι, ὅπως σοφότατα περιγράφει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης.

Παρὰ τις αντίξοες συνθήκες της εποχής και τις προσωπικὲς δυσκολίες που συνάντησε ο άγιος Νεκτάριος, έγινε πραγματικὸς «Κανόνας πίστεως» γιὰ όλους εμάς, που προσπαθούμε νὰ δικαιολογούμε τις κατά καιροὺς όχι καὶ τόσο χριστιανικές μας ἀντιδράσεις καὶ νοοτροπίες. Καταντήσαμε άνθρωποι της θεωρίας και όχι της πράξεως.. Ας προσπαθήσουμε να δούμε ποιο ειναι τὸ αληθινὸ νόημα της ζωής – ὅπως ο άγιος – ας αλλάξουμε πορεία, ας διορθωθούμε, ας βάλουμε αρχὴ , βγαίνοντας από το  συμπαγές οχυρό του “εγώ”.

Παρὰ τις αντίξοες συνθήκες της εποχής και τις προσωπικὲς δυσκολίες που συνάντησε ο άγιος Νεκτάριος, έγινε πραγματικὸς «Κανόνας πίστεως» γιὰ όλους εμάς, που προσπαθούμε νὰ δικαιολογούμε τις κατά καιροὺς όχι καὶ τόσο χριστιανικές μας ἀντιδράσεις καὶ νοοτροπίες. Καταντήσαμε άνθρωποι της θεωρίας και όχι της πράξεως.. Ας προσπαθήσουμε να δούμε ποιο ειναι τὸ αληθινὸ νόημα της ζωής – ὅπως ο άγιος – ας αλλάξουμε πορεία, ας διορθωθούμε, ας βάλουμε αρχὴ , βγαίνοντας από το  συμπαγές οχυρό του “εγώ”.

*Ιωάννα Κρητσωτάκη – Δρακωνάκη, θεολόγος, πιστοποιημένη εκπαιδευτικός στη «Διαπολιτισμική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση» από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΕΚΠΑ με ειδίκευση στη «Σχολική Θρησκευτική Αγωγή».










Ιωάννα Κρητσωτάκη

Ονομάζομαι Κρητσωτάκη Ιωάννα και διαμένω μόνιμα στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης. Είμαι παντρεμένη με το Χαρίδημο Δρακωνάκη και έχουμε ένα γιο 11 ετών, το Μιχάλη. Πτυχιούχος του τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κάτοχος πιστοποιητικού «Διοίκησης και οργάνωσης εκπαιδευτικών μονάδων» , καθώς και του «Ιnternational Diploma in Travel and Tourism» από τη Vellum International. Πρόσφατα έλαβα την πιστοποίηση από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου πάνω στη «Διαπολιτισμική και συμπεριληπτική εκπαίδευση». Γνωρίζω άριστα Αγγλικά (κάτοχος Proficiency) και υπολογιστές (ECDL) Έχω απασχοληθεί στο παρελθόν ως ωρομίσθια και αναπλήρωτρια θεολόγος σε σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην περιφεριακή ενότητα Κρήτης παράλληλα με την καλοκαιρινή μου απασχόληση σε ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής όπου κατοικώ. Έχω βραβευτεί με το βραβείο Δασκαλάκη, ως μια εκ των 70 καλύτερων ξενοδοχουπαλλήλων της Κρήτης το 2017, με ταυτόχρονη αρθογραφία θεολογικού περιεχομένου σε τοπικά ΜΜΕ, συμμετοχή σε εσπερίδες π.χ. 100 χρόνια από την κοίμηση του Αγίου Νεκταρίου συνεργασία Παγκρητίου Συνδέσμου Θεολόγων και Ι.Μ. Πέτρας και Χερρονήσου-Αύγουστος 2020 (διαδικτυακή επανάληψη σε συνεργασία με την Ι.Μ. Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου το Νοέμβριο 2020), διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων π.χ. Τα Πάθη τα Σεπτα, υπό την αιγίδα του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Αγίου Νικολάου το 2015), ομιλίες στο Σύλλογο Προστασίας Αγένητου Παιδιού «ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ» στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης.Αυτή την περίοδο βρίσκομαι σε αναμονή πρόληψης για την ερχόμενη σχολική περίοδο ως αναπληρώτρια θεολόγος, ενώ ταυτόχρονα παρακολουθώ μεταπτυχιακές σπουδές στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με ειδίκευση στη «Σχολική Θρησκευτική Αγωγή»

Σχετικά άρθρα

Back to top button