Ορθοδοξία & Εκκλησία

Αγιο Όρος | Παναγία Παραμυθία, Ιερά Μονή Βατοπεδίου | της Ιωάννας Κρητσωτάκη

Η θαυματουργή δράση της εικόνας μας μεταφέρει στον 14ο αι. που το Αιγαίο λυμαίνονται πειρατές. Η Αθωνική Πολιτεία κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή.

Αλγερινοί πειρατές που χρησιμοποιούν ως βάση τους τη Μήλο έχουν αποβιβαστεί στο λιμανάκι της μονής Βατοπεδίου  και έχουν πάρει θέσεις πέριξ των τειχών, αναμένοντας το άνοιγμα της πύλης από τους μοναχούς, για να εφορμήσουν και να την λεηλατήσουν. Οι μοναχοί μόλις τέλειωσαν την ακολουθία του όρθρου αποσύρθηκαν στα κελιά τους μέχρι  να έρθει η ώρα ν’ ανοίξουν την πύλη του μοναστηριού. Ο ηγούμενος παρέμεινε στο ναό προσευχόμενος. Τότε ακούει φωνή από την εικόνα της Παναγίας, να τον προειδοποιεί να μην ανοίξουν την πύλη, αλλά ν’ ανέβουν στα τείχη για να διώξουν τους πειρατές. Σηκώνοντας έκπληκτος το βλέμμα του, βλέπει την ίδια ώρα τον μικρό Ιησού στην εικόνα, ν’ απλώνει το χέρι του και να σκεπάζει τα χείλη της Παναγίας Μητέρας του και να της λέει: «Μητέρα, μην τους το λες! Άφησέ τους να τιμωρηθούν όπως τους αξίζει!» Αμέσως η Θεοτόκος πιάνει το χέρι του Υιού της, στρέφει δεξιότερα το πρόσωπό της και επαναλαμβάνει: « Να μην ανοίξετε σήμερα τις πύλες της μονής!» Ο ηγούμενος συγκέντρωσε αμέσως τους μοναχούς και τους διηγήθηκε τα όσα εκπληκτικά είδε και άκουσε.

mechanical adv 2021

apostolakis adv 2

Όλοι μαζί διαπίστωσαν ότι τα ιερά πρόσωπα της Θεομήτορος και του Ιησού είχαν αλλάξει στάση και έκφραση. Αφού ευχαρίστησαν την Παναγία για τη σωτήρια πρόνοιά της, ανέβηκαν στα τείχη και κατεδίωξαν τους επίδοξους εισβολείς. Από τότε η εικόνα έλαβε την προσωνυμία «Παραμυθία», δηλ. Παρηγορήτρα και άλλαξε οριστικά μορφή. Όπως διαπιστώνει σήμερα ο προσκυνητής , η Παναγία κρατά το χέρι του Χριστού κάτω από το στόμα της και κλίνει το κεφάλι  της δεξιά για να το αποφύγει. Η έκφραση του προσώπου της είναι γεμάτη επιείκεια και αγάπη. Ο Χριστός αν και βρέφος έχει αυστηρό πρόσωπο.

Αν και έως τότε η θαυματουργή εικόνα βρισκόταν στη δεξιά άκρη του εξωνάρθηκα σαν τοιχογραφία, οι μοναχοί τη μετέφεραν σε προσκυνητάρι σε ιδιαίτερο παρεκκλήσιο κοντά στο καθολικό. Διατηρούν ακοίμητο καντήλι εμπρός της, ψάλλουν καθημερινά παράκληση, ενώ τελείται κάθε Παρασκευή Θεία Λειτουργία.

swell adv 2021

Με τη θαυματουργή εικόνα συνδέεται και ο βίος του Οσίου Νεοφύτου, ο οποίος διετέλεσε «προσμονάριος», δηλαδή φύλακας και διακονητής του παρεκκκλησίου της Παραμυθίας. Η Ιερά Μονή Βατοπεδίου είναι δεύτερη στην ιεραρχία των Αγιορείτικων μονών και βρίσκεται στο μέσον της βορειανατολικής πλευράς της Χερσονήσου. Το αρχικό κτίριο κτίστηκε από το Μέγα Κωνσταντίνο. Τον 5Ο αι. καταστράφηκε από τον αυτοκράτορα Ιουλιανό τον Παραβάτη. Ανοικοδομήθηκε από τον αυτοκράτορα Θεοδόσιο, επειδή η Θεοτόκος διέσωσε το γιο του Αρκάδιο από το ναυάγιο, βγάζοντάς τον θαυματουργά στη στεριά, μέσα σε μία βάτο γι’ αυτό και ονομάστηκε Βατοπαίδιο. Η ετυμολογία της συνηθέστερης γραφής Βατοπέδι προέρχεται από την παρουσία πλούσιας βλάστησης και βάτων γύρω από τη μονή, που υπάρχει ακόμα και σήμερα.  Το καθολικό της είναι αφιερωμένο στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.  Οι Σαρακηνοί λεηλάτησαν τα μοναστήρια το 862 και μονή Βατοπαιδίου ανορθώθηκε τον 10ο αι. χάρη σε τρεις ευγενείς (Νικόλαος, Αθανάσιος και Αντώνιος) που επιθυμώντας να μονάσουν , ήρθαν στον Άθω από την Ανδριανούπολη.

kingeight 2021a detorakis adv jul2021< bakaliko lagos

Στη Μονή βρίσκονται οκτώ εικόνες της Παναγίας όπως της Βημαρήτισσας, της Αντιφωνήτριας, της Παραμυθίας, της Παντάνασσας, της Ελαιοβρύτισσας, της Πυροβοληθείσας, της Θεοδώρσκαγιας και της Εσφαγμένης. Η μονή έχει ως μέγα θησαύρισμα την Αγία Ζώνη της Θεοτόκου, στην οποία αποδίδονται πολλά θαύματα. Την Αγία Ζώνη δώρησε στη μονή ο αυτοκράτορας Ιωάννης ο Καντακουζηνός.

Η βιβλιοθήκη της μονής Βατοπεδίου και το αρχείο της μονής Βατοπεδίου στεγάζονται σε έναν από τους αμυντικούς πύργους της μονής και σε δύο άλλα κτήρια. Περιέχει 2.050 χειρόγραφα, από τα οποία το ένα τρίτο είναι γραμμένα σε περγαμηνή και 25 περγαμηνά ειλητάρια. Εκεί φυλάγονται μέρος από τα 60.000 έντυπα, από τα οποία πολλά είναι αρχέτυπα και παλαιότυπα. Το αρχείο της μονής περιλαμβάνει τριακόσιες δέκα χιλιάδες έγγραφα.

*Ιωάννα Κρητσωτάκη – Δρακωνάκη, θεολόγος, πιστοποιημένη εκπαιδευτικός στη «Διαπολιτισμική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση» από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΕΚΠΑ με ειδίκευση στη «Σχολική Θρησκευτική Αγωγή».










Ιωάννα Κρητσωτάκη

Ονομάζομαι Κρητσωτάκη Ιωάννα και διαμένω μόνιμα στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης. Είμαι παντρεμένη με το Χαρίδημο Δρακωνάκη και έχουμε ένα γιο 11 ετών, το Μιχάλη. Πτυχιούχος του τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κάτοχος πιστοποιητικού «Διοίκησης και οργάνωσης εκπαιδευτικών μονάδων» , καθώς και του «Ιnternational Diploma in Travel and Tourism» από τη Vellum International. Πρόσφατα έλαβα την πιστοποίηση από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου πάνω στη «Διαπολιτισμική και συμπεριληπτική εκπαίδευση». Γνωρίζω άριστα Αγγλικά (κάτοχος Proficiency) και υπολογιστές (ECDL) Έχω απασχοληθεί στο παρελθόν ως ωρομίσθια και αναπλήρωτρια θεολόγος σε σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην περιφεριακή ενότητα Κρήτης παράλληλα με την καλοκαιρινή μου απασχόληση σε ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής όπου κατοικώ. Έχω βραβευτεί με το βραβείο Δασκαλάκη, ως μια εκ των 70 καλύτερων ξενοδοχουπαλλήλων της Κρήτης το 2017, με ταυτόχρονη αρθογραφία θεολογικού περιεχομένου σε τοπικά ΜΜΕ, συμμετοχή σε εσπερίδες π.χ. 100 χρόνια από την κοίμηση του Αγίου Νεκταρίου συνεργασία Παγκρητίου Συνδέσμου Θεολόγων και Ι.Μ. Πέτρας και Χερρονήσου-Αύγουστος 2020 (διαδικτυακή επανάληψη σε συνεργασία με την Ι.Μ. Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου το Νοέμβριο 2020), διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων π.χ. Τα Πάθη τα Σεπτα, υπό την αιγίδα του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Αγίου Νικολάου το 2015), ομιλίες στο Σύλλογο Προστασίας Αγένητου Παιδιού «ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ» στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης.Αυτή την περίοδο βρίσκομαι σε αναμονή πρόληψης για την ερχόμενη σχολική περίοδο ως αναπληρώτρια θεολόγος, ενώ ταυτόχρονα παρακολουθώ μεταπτυχιακές σπουδές στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με ειδίκευση στη «Σχολική Θρησκευτική Αγωγή»

Σχετικά άρθρα

Back to top button