ΑΡΘΡΑ

Το αδικημένο Λασίθι (του Γιώργου Γουναλάκη)

Πολλές φορές διαβάζω για το αδικημένο Λασίθι , για το Λασίθι που δεν έχει σχολές , για το Λασίθι που δεν έχει νοσοκομεία και τόσα άλλα. Εγώ θα ήθελα σήμερα να δούμε μαζί – περιμένοντας και τα σχόλια σας – τι ακριβώς είναι το Λασίθι και εάν και κατά πόσο ισχύουν όλα αυτά τα οποία λέγονται και γράφονται. Προσωπικά ξεκαθαρίζω ότι αηδιάζω όταν τα διαβάζω , γιατί από γραπτά καλά πάμε , αλλού πάσχουμε.

Ας γυρίσουμε λοιπόν τον χρόνο λίγο πίσω και ας προσεγγίσουμε τις εποχές που πραγματικά έβρεχε χρήμα. Εμείς λοιπόν εδώ στο Λασίθι αντί να επιλέξουμε την στρατηγική προσέγγιση της δημιουργίας του Βόρειου Οδικού Άξονα εντός ορίων Νομού , επιλέξαμε την δημιουργία λιμανιών και νοσοκομείων χωρίς να δώσουμε καμία σημασία στις οδικές υποδομές του Νομού. Φανταστείτε ότι για τον Βόρειο Οδικό Άξονα δεν υπάρχουν καν μελέτες για τον Νομό , ενώ και κάποιες που υπήρχαν π.χ. η μελέτη από Καλό Χωριό ως Γέφυρα Φρουζή πολεμήθηκε εσωτερικά και τελικά έχει καταστεί ανενεργή με ότι συνεπάγεται όλο αυτό το θέμα. Δεν ξεχνάω άνθρωποι που «έσκιζαν» τα ιμάτια τους για την χάραξη και ειλικρινά περιμένω να δω τι θα έχουν να πουν στις επόμενες γενιές. Ίσως ότι θα υπάρξει μελέτη στρατηγικού επανασχεδιασμού του ΒΟΑΚ ;

Επιλέξαμε επίσης να στήσουμε τρία νοσοκομεία και ίσως καλύτερα θα έλεγα τέσσερα. Τέσσερα νοσοκομεία που σήμερα υπολειτουργούν και πιστέψτε με ότι θα συνεχίσουν να υπολειτουργούν όποια μορφή και αν πάρει η οικονομία μας. Βέβαια με την σημερινή κατάσταση και ιδιαίτερα την σημερινή κατάσταση του οδικού δικτύου μας η κάθε πόλη – δίκαια – διεκδικεί την επιβίωση του νοσοκομείου της αφαιρώντας έμμεσα πόρους από ένα πιθανό κεντρικό νοσοκομείο που έπρεπε να υπάρχει στον Νομό. Ελπίζω να γίνεται αντιληπτό ότι αν υπήρχε σωστό οδικό δίκτυο δεν θα υπήρχε αντίρρηση από κανένα Λασιθιώτη να μεταβεί στο Νοσοκομείο του σε χρόνο 30 λεπτών. Άρα και εδώ το οδικό δίκτυο παίζει κομβικό ρόλο.

Επιλέξαμε να κάνουμε λιμάνι στον Άγιο Νικόλαο , στην Σητεία και στην Ιεράπετρα και μάλιστα τελευταία τα λιμάνια του Αγίου Νικολάου και της Σητείας να γίνονται ανταγωνιστικά στο κομμάτι της κρουαζιέρας , ενώ και τα δύο δεν διαθέτουν στοιχειώδεις υποδομές. Όσο για την Νότια πύλη της Κρήτης , μάλλον είναι το καλύτερο ανέκδοτο των τελευταίων ετών.

Επιλέξαμε να κάνουμε αεροδρόμιο στην Σητεία , ένα αεροδρόμιο απομονωμένο , ένα αεροδρόμιο το οποίο είναι προφανές ότι δεν βγάζει τα έξοδα του , όμως θα μπορούσε να είναι παράγοντας ανάπτυξης της περιοχής αν υπήρχε οδικό δίκτυο που θα βοηθούσε τους κατοίκους του Νομού να εξυπηρετούνται από το αεροδρόμιο αυτό και όχι από του Ηρακλείου. Ένα αεροδρόμιο που θα έκανε εσωστρεφή τον Λασιθιώτη σε θέματα αεροπορικών μετακινήσεων.

Επιλέξαμε να φέρουμε σχολές ΤΕΙ σε όλες τις πόλεις του Νομού , λες και δεν γνωρίζαμε ότι σύντομα θα ετίθεντο θέματα βιωσιμότητας τους, όπως και τελικά έγινε. Επιλέξαμε να φέρουμε φοιτητές σε πόλεις που δεν ήταν έτοιμες να τους δεχθούν. Όμως εδώ είναι Λασίθι και κάνουμε αυτό ακριβώς που θέλουμε αγνοώντας τις συνέπειες.

Επιλέξαμε να έρθουν όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες στον Άγιο Νικόλαο , δηλαδή στην πιο τουριστική πόλη της Κρήτης. Και αν σε μια μικρή κοινωνία δεχθούμε ότι μπορεί να συνυπάρξει ο φοιτητής και ο τουρίστας ως νοοτροπίες , άραγε πως μπορεί να συνυπάρξει και η νοοτροπία του Δημοσίου Υπαλλήλου; Προσέξτε με μιλάω ως νοοτροπίες και μόνο γιατί εξ ορισμού ορισμένα πράγματα συγκρούονται.

Όπως είδατε λοιπόν , όλες μας οι στρατηγικές επιλογές ήταν λάθος. Άρα για ποιο λόγο διαμαρτυρόμαστε και νιώθουμε ως κατατρεγμένοι. Ακόμα και σε πολιτικό επίπεδο οι επιλογές μας αποδείχθηκαν απόλυτα αποτυχημένες δια του αποτελέσματος.

Συνεπώς ο Νομός Λασιθίου δεν έχει τίποτα να φοβηθεί παρά μόνο τις επιλογές του. Επιλογές οι οποίες έγιναν από τις πολιτικές ηγεσίες του , ηγεσίες οι οποίες σήμερα αλλά και κατά το παρελθόν βγαίνουν μπροστά και ομιλούν για την πολιτική απομόνωση του Νομού και όχι μόνο. Γιατί άραγε ; Έχει γίνει ποτέ αυτοκριτική από κανένα ;

Αν όμως την ίδια στιγμή δούμε τον ιδιωτικό τομέα στο Λασίθι έχει μια σημαντική παρουσία και προφανώς δυσανάλογη σε σχέση με την παρουσία των δημοσίων επενδύσεων.

Αρα ; Τα συμπεράσματα δικά σας ….

Close