ΑΡΘΡΑ

1,5 δισ. ευρώ για να αλλάξουν τα φονικά 184 χλμ. του ΒΟΑΚ

Αισθητοί είναι τους τελευταίους μήνες ο αναβρασμός, ο προβληματισμός και ο ξεσηκωμός για το κρίσιμο κεφάλαιο που λέγεται Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Υπομνήματα, μελέτες, επιστολές, έγγραφα, επαφές και συναντήσεις είτε στην Αθήνα είτε εδώ στο νησί συνθέτουν το σκηνικό της δυναμικής επαναφοράς της υπόθεσης αναβάθμισης του ΒΟΑΚ στο προσκήνιο.

Για του λόγου το αληθές, σε συνέχεια των παρεμβάσεων που προηγήθηκαν, χθες είχαμε δύο ακόμα παρεμβάσεις. Και συγκεκριμένα από το βουλευτή Ηρακλείου των Ανεξάρτητων Ελλήνων Κώστα Δαμαβολίτη, ο οποίος κατέθεσε και αυτός κοινοβουλευτική αναφορά, ζητώντας την άρδην αύξηση της χρηματοδότησης για παρεμβάσεις στο πλαίσιο της σχετικής μελέτης-πρότασης που έχει καταθέσει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης. Και από τον περιφερειακό σύμβουλο με το συνδυασμό «Ανυπόταχτη Κρήτη» Γιάννη Κυριακάκη, ο οποίος σε ανοιχτή επιστολή του καταπιάνεται με μια άλλη σημαντική διάσταση, αυτή της εμπλοκής ιδιωτών και των διοδίων…

Όπως και να το δει κανείς, από οποιαδήποτε οπτική γωνία, τα ίδια τα στοιχεία και οι αριθμοί φανερώνουν μια μεγάλη αλήθεια… Ο πρόσφατος αναβρασμός δεν είναι τυχαίος. Επιβάλλεται από τις ίδιες τις περιστάσεις, διότι τα μόλις 162 εκατ. ευρώ που προβλέπονται για τα επόμενα χρόνια για το ΒΟΑΚ είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά σε αυτά που απαιτούνται για να αποκτήσει το νησί έναν στοιχειωδώς σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο!

Ο όρος «ψίχουλα» που χρησιμοποιείται κατά κόρον δηκτικά σε σχέση με τις προβλεπόμενες χρηματοδοτήσεις για την επόμενη 10ετία δεν είναι διόλου υπερβολικός. Διότι, για να το πούμε απλά, αυτή τη στιγμή από τα 312 χιλιόμετρα στα οποία εκτείνεται ο κατ’ ευφημισμόν εθνικός δρόμος της Κρήτης, μόλις 97,5 χλμ. έχουν φτιαχτεί ή είναι στα τελειώματα.

Δίχως βεβαίως και αυτά να ανταποκρίνονται στο σύνολό τους στις επιθυμητές προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Άλλα 20 χλμ. του ΒΟΑΚ είναι σε φάση υλοποίησης. Και πλέον, προκειμένου να έχουμε έναν ικανοποιητικό εθνικό δρόμο, θα πρέπει να φτιαχτούν άλλα 184 χιλιόμετρα (!), για τα οποία απαιτείται μίνιμουμ, μαζί με τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, ένα ποσό ύψος 1,5 δισ. ευρώ.

Αντ’ αυτού δυστυχώς, αντί για 1,5 δισ. ευρώ και 184 χιλιόμετρα, αυτή τη στιγμή η Κρήτη έχει… ξεμείνει με ένα εξασφαλισμένο (θεωρητικά) ποσό 162 εκαρ. ευρώ για μόλις 19 όλα κι όλα χιλιόμετρα δρόμου!

Αυτή είναι δυστυχώς η υφιστάμενη κατάσταση με βάση τα επίσημα στοιχεία του αρμόδιου φορέα, του ΟΑΚ Α.Ε. Και ιδού, για να τα παραθέσουμε αναλυτικά…

Με την υλοποίηση του Β’ ΚΠΣ κατασκευάστηκαν νέα οδικά τμήματα ενός κλάδου μήκους ~40 χλμ. και οδικά τμήματα 16 χλμ., με διαχωριστική νησίδα newjersey στη μέση. Η δαπάνη των έργων αυτών ήταν της τάξης των 40 δισ. δρχ. ή 120 εκατ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές.

Στα πλαίσια του Γ’ ΚìΠΣ κατασκευάστηκαν 27,5 χλμ. Ο προϋπολογισμός των έργων του ΒΟΑΚ στο Γ’ ΚΠΣ ανέρχεται σε ~150 εκατ. ευρώ. Με την υλοποίηση του τομεακού προγράμματος του υπουργείου Υποδομών, και μετά την τροποποίησή του το Σεπτέμβριο 2013, κατασκευάστηκαν ή κατασκευάζονται στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 22,50 χλμ.

Από εκεί και πέρα, στο ΣΕΣ, δηλαδή κοινώς στο επόμενο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, προωθούνται για ένταξη μόνο 3 έργα (Γούρνες-Χερσόνησος, Πάνορμο-Εξάντη, συνδετήριος Μουρνιές-Χανιά) για κατασκευή οδικών τμημάτων μήκους 19 χλμ. και ύψους 162 εκατ. ευρώ.

Του Μπάμπη Σαββίδη

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close