ΚΡΗΤΗ

Πόσο θα κοστίσει η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ;

Στο αστρονομικό ποσό των 1,8 δισ. ευρώ κοστολογείται η αναβάθμιση του βόρειου οδικού άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά έως τον Αγιο Νικόλαο.

Αυτό εκτιμά η προμελέτη που πραγματοποιήθηκε από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και παραδόθηκε στο υπουργείο Υποδομών για αξιολόγηση.

Το υπουργείο έχει προκρίνει τη λύση της σύμβασης παραχώρησης, ενώ συζητάει και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δανειοδότηση του έργου, με στόχο να προκηρύξει την πρώτη φάση του διαγωνισμού μέσα στον Μάρτιο.

Η τεχνική προμελέτη αφορά μόνον το κύριο τμήμα του άξονα, από τα Χανιά έως τον Αγιο Νικόλαο.

Οπως προτείνει:

• Από τα 194,1 χλμ. του άξονα, θα πρέπει να (ανα)κατασκευαστούν τα 143,71 χλμ., καθώς τα υπόλοιπα 50 χλμ. είναι ήδη κατασκευασμένα. Πρόκειται για την παράκαμψη Χανίων και Ηρακλείου και τα τμήματα Ατσιπόπουλο – Αμάρι και Λινοπεράματα – Γούρνες.

• Από τα 143,71 χλμ. που πρέπει να κατασκευαστούν, το 80% θα γίνει με διαπλάτυνση ή βελτίωση του σημερινού δρόμου και το 20% με εντελώς νέα χάραξη. Ο δρόμος θα πρέπει να έχει ενιαία χαρακτηριστικά, ήτοι δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

• Οσον αφορά το τεχνικό αντικείμενο του έργου, στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (107,1 χλμ.) θα περιλαμβάνονται 39 κόμβοι, 13,1 χλμ. σηράγγων και 8,2 χλμ. γεφυρών. Και στο τμήμα Ηράκλειο – Αγιος Νικόλαος (45,6 χλμ.) 10 κόμβοι, 4,4 χλμ. σηράγγων και 3,1 χλμ. γεφυρών.

• Το συνολικό κατασκευαστικό κόστος του έργου εκτιμάται στο 1,75 δισ. ευρώ, στο οποίο θα πρέπει να προστεθούν περί τα 100 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις. Αυτό το τελευταίο ποσό είναι χαμηλό, καθώς σε μεγάλο μέρος του άξονα οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις έχουν εδώ και χρόνια πραγματοποιηθεί και ενδέχεται απλώς να πρέπει να συμπληρωθούν.

«Πολλά κομμάτια του ΒΟΑΚ έχουν ήδη μελετηθεί και αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά. Η μελέτη ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τη χάραξη που έχει επιλεγεί, προκειμένου οι πόροι που έχουν μέχρι σήμερα διατεθεί να αξιοποιηθούν», λέει ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Φώτης Καζάσης. «Για τα υπόλοιπα δύο κομμάτια του άξονα, από Καστέλλι Κισσάμου έως Χανιά και από Αγιο Νικόλαο έως Σητεία, θέλουμε να εντάξουμε στο ΕΣΠΑ μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού για την ωρίμανσή τους».

Η προμελέτη παραδόθηκε στο υπουργείο Υποδομών, αλλά δεν το δεσμεύει για την τελική λύση που θα επιλεγεί. «Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές σκέψεις πάνω σε αυτή τη μελέτη, για παράδειγμα πώς να αποφύγουμε περιοχές που είναι πολύ πυκνοκατοικημένες ή έχουν υψηλές τιμές γης», εξηγεί ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες. «Το υπουργείο έχει προσλάβει συμβούλους που θα εξετάσουν το χρηματοοικονομικό μοντέλο, το νομικό και το τεχνικό κομμάτι και θα καταλήξουν στη βέλτιστη χάραξη. Στόχος μας είναι μέσα στον Μάρτιο να προκηρύξουμε την πρώτη φάση του διαγωνισμού (προεπιλογή), ώστε στις αρχές του καλοκαιριού να ξεκινήσει η δεύτερη φάση (ανταγωνιστικός διάλογος)».

Close